vrijdag 14 juni 2013

De Streekkrant: interview met ZAKI


‘Het is moeilijk om echte liefde uit te leggen’

‘In de literaire wereld eindigt iedereen bij De Slegte’

GENT Zaki is bij het grote publiek vooral bekend als voormalig vtm-gezicht en bij jongeren als de vader van Stephen en David Dewaele, die samen Soulwax vormen. Hoe zou het eigenlijk nog zijn met deze pionier in de radio- en televisiewereld die alle mediawatertjes heeft doorzwommen?

Het vuur brandt nog altijd even hard bij Jackie Dewaele (68), zeg maar Zaki. Hij ziet eruit als een jeune premier, denkt als een twintiger, leeft als een Bourgondiër, werd nooit volwassen en is nog altijd even verliefd op z’n Frieda zoals de 1e dag. “We gaven elkaar de 1e kus op de Korenlei. Ik was pas 16 jaar, gesloten en zwijgzaam. Frieda stond te wachten op de laatste tram naar huis toen ik onverwacht zei: ‘Ik ga met je trouwen’. Vijf jaar nadien hebben we dat gedaan. Zonder geld maar dat maakte niets uit. Er was romantiek. Het is moeilijk om echte liefde uit te leggen”. Zaki deed nooit rare sprongen, had niet aan elke vinger een lief, kwam nooit in de belangstelling met een gebroken hart of met een vechtscheiding breed in de voyeuristische pers uitgesmeerd. Hij had geluk in de liefde en op professioneel vlak ging het hem voor de wind. Alhoewel, er waren soms ook periodes dat het stil werd, dat de telefoon niet meer rinkelde. Dat was geen reden tot paniek. “Ik ben een koppig manneke met veel creativiteit. Ik overleef het wel dacht ik toen. Heel wat eendagsvliegen in de showwereld passeerden de revue en verdwenen vlug in alle stilte. Want succes is een verschrikkelijk beest. Ik ben nooit in die val gelopen. Met een tikkeltje ijdelheid en enige beroepsfierheid komt men ver, ook zonder carrièreplanning”.

‘Voor het gebruik van mijn naam moet men betalen’

“Geld is niet belangrijk, ik heb geen behoefte aan veel materieel bezit. Zo’n beetje leven zoals de hippies destijds spreekt me wel aan” vertelt hij. “Maar wanneer ik ergens wordt ingehuurd om mijn naam, dan moet daar voor betaald worden, nogal logisch” zegt de man van 12 stielen en nog meer successen. Z’n inventief ideeënfabriekje was door de jaren heen bijna onuitputtelijk. Hij mocht meeschrijven aan het concept voor VTM, was cafébaas, disk jockey op de radio of on the road, televisiepresentator, animator, acteur, producer, journalist, consultant en auteur. Hij schreef scenario’s voor de Gentse flikkenstrip maar ook enkele boeken. “Ik maak me als auteur geen illusies. In de literaire wereld eindigt iedereen bij De Slegte”.

 De politiek draait om macht

Hij moet niet nadenken op de vraag een quotatie te geven voor z’n eigen geluk: 99,50 %. “Ik ben een onschuldige toeschouwer in het dagelijkse leven. Tegenslagen bleven me bespaard. Toch liep ik af en toe met mijn kop tegen de muur, zoals iedereen. Heb het moeilijk met iemand die dingen belooft en het nadien niet doet. Ben bedrogen geweest, heb slagen gekregen. Dat gebeurt nu eenmaal. Toch is wraak mij onbekend. In mijn leven is geen plaats voor haat en nijd”. Zaki leeft graag en snel, geniet van het leven. Maar aan alles komt een einde, de tijd van komen en gaan. “Op m’n leeftijd begint het elke dag wel ergens te kraken. Allemaal verwaarloosbare kwaaltjes. Mijn geheugen heeft zich ondertussen onafhankelijk verklaard, heeft soms eventjes geen goesting om mee te doen. Angst om de dood is onnozel. We sterven allemaal. Er zijn maar 2 zekerheden in het leven: dood en belastingen. Fysiek aftakelen is mensonwaardig. Het ergste lijkt me dementie. Doe dan voor mij maar euthanasie”. Vooraf nog een fin de carrière als wit konijn in de politiek? “Alle parijen, behalve Vlaams Belang en NV-A, trokken aan m’n mouw. Niets voor mij. In de politiek verdwijnen immers na een tijdje alle idealen en gaat het enkel nog over macht”. Zaki mijmert. “Er is zoveel poëzie rondom ons maar we zien het dikwijls niet. Een leven moet bruisen, net als champagne”.
 
Geen Gentse Feesten voor toeristen
Enkele inwoners verenigden zich in een actiecomité tegen o.a. nachtelijk lawaai in de stad tijdens de Gentse Feesten. Zaki kan er niet mee lachen. “We zijn intolerant geworden, we willen geen feestjes meer. Niemand kan toch jaloers zijn omdat anderen zich amuseren. Men koopt ergens een chique huis en gaat daarna klagen omdat mensen plezier maken in de buurt van hun stulpje. Zo zijn de regels niet. Wie daar niet mee kan leven moet maar vertrekken”. In onze huidige samenleving kunnen mensen niets meer verdragen volgens Zaki. “Spelende kinderen die lawaai maken, een crèche in de buurt en men dient een klacht in wegens overlast. Verschrikkelijk, daar zijn geen woorden voor, ik heb daar geen begrip voor”. Zaki is toch wel een fan van de Gentse Feesten?. “Ja, maar niet helemaal van het huidige concept. Ik kan me best voorstellen dat bewoners geïrriteerd geraken. Afschaffen is een brug te ver. We moeten zorg dragen voor kwaliteit. Meer nog, terug naar de essentie van de beginjaren moet het streefdoel zijn voor de komende jaren. Een feest waar iedereen z’n ding moet kunnen doen en geldgewin niet prioritair mag zijn. De tijd van de Hollandse lol is voorbij. Geen Gentse feesten meer als toeristische attractie. De balans is nu totaal zoek”.
De zoetgevooisde stem gaat enkele octaven hoger. “Men moet dringend gaan samen zitten om het idee en de uitvoering te hertekenen. Dat de Graslei wordt ingenomen voor een Zuid Amerikaans muziekfestival, daar erger ik mij wreed aan. Dat heeft niets meer de maken met Gentse Feesten”. Een hele uitdaging volgens de nieuwe schepen van feestelijkheden Christophe Peeters die benadrukt daar volop mee bezig te zijn. Op termijn zal er zeker wel wat veranderen. Misschien heeft Walter De Buck gelijk: “Een Gentenaar is een chicaneur, moet altijd reclameren en als hij niet kan reclameren is hij het vergeten.”
 
SOULWAX
“De ontmoeting met Frida en de geboorte van onze 2 zonen zijn het beste wat me ooit is overkomen” verklaart Zaki aan iedereen die het horen wil. Die zonen werden groot tussen de platencollectie, muziekbiografieën en merchandisingmemorabilia van vader. Ze absorberen muziek als een spons. Nogal logisch dat Stephen en David in het muziekcircuit terecht kwamen. Soulwax maakte als Belgische electrohouse- en rockgroep vlug indruk en trekken de aandacht van platenfirma's. Behalve onder de naam Soulwax zijn er nummers uitgebracht onder de pseudoniemen Samantha Fu en Kawazaki. Daarnaast zijn David en Stephen als dj-duo actief onder de naam 2 Many DJ's en daarvoor als The Flying/Fucking Dewaele Brothers. “Vroeger konden mijn kinderen zeggen dat ze de zonen waren van Zaki. Nu moet ik zeggen de vader te zijn van Soulwax. Bij de familie Dewaele zijn we allemaal echte bofkonten”.
 
Frans Van Damme
 

Dit interview werd gepubliceerd in De Streekkrant editie Gent & Rand week 24/2013
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten