maandag 16 december 2013


GENT Free Souffriau is van geen kleintje vervaard. Ze veroverde kinderharten maar trok gelukkig regelmatig haar Mega Mindy-pakje uit om een fenomenaal zangtalent te etaleren. Diep onder de indruk van haar nieuwste cd willen we meer weten over deze superheldin.

Mega Mindy is zo artificieel, maar Free Souffriau is eerlijk, echt, puur, onvervalst en weet wat ze wil. “Jazeker, ik ben een zelfstandige vrouw. Misschien, heel af en toe,  zelfs een tikkeltje dominant. Heb altijd graag mijn goesting gedaan en ben soms koppig. Kan m’n ongelijk moeilijk toegeven en draag thuis de broek. Maar voor de rest valt het best mee hoor”. (lacht).
Haar voorliefde voor nummers van Ann Christy is bekend maar ze neemt met evenveel bravoure, ‘Hard Times’ van The Scabs onder handen. Op de nieuwe cd ‘Het Collectief Geheugen’ staan hedendaagse versies van Nederlandse en Franse nummers. Liedjes van haar idolen zoals Boudewijn De Groot, Liesbeth List, Françoise Hardy en Stef Bos. “Kiezen was erg moeilijk, er zijn al zoveel prachtige songs uitgebracht” vertelt Free. “Ik wou niet zomaar covers brengen maar er echt iets mee doen, er een eigen bijdrage aan leveren”. Daar is Free door toedoen van producer Jeroen Swinnen (o.m. DAAN) wonderwel in geslaagd. “De selectie werd uiteindelijk gemaakt op het buikgevoel. Mijn favoriete nummers veranderen elke dag  volgens de sfeer van het moment. Liedjes moeten een gevoel oproepen, iets te vertellen hebben. Teksten zijn een absolute prioriteit.” Nederlandstalig graag maar Free adoreert ook de taal van Molière. “Er zijn ontelbare Franse chansons waar ik van wakker lig. Een goed nummer blijft een goed nummer, wat je er ook mee doet. Weet je wat ik zo jammer vindt? Dat ik zelf geen muziek kan schrijven, dat talent heb ik helaas niet”.
Free verloor niet enkel haar hart aan de muziek…. maar ook aan componist, producer en Buffalofan Miguel Wiels. “Neen, ’t was geen liefde op het 1e zicht. Het heeft efkes geduurd voor de vlam oversloeg maar enige kriebels waren er al bij onze 1e ontmoeting. Miguel is altijd erg grappig, ik ben gevallen voor z’n humor. Hij is mijn man, mijn vriend, mijn lief, noem het zoals je wil. Ik ben gecharmeerd van elk mopje dat hij vertelt, moet er altijd zo wreed om lachen”.
Het leven is niet altijd glitter, glamour en charme. Door de jaren heen ben ik egoïstischer geworden. Ik denk nu vaker eerst aan mezelf, heb geleerd om neen te zeggen en ben assertiever geworden”. Souffriau probeert het geluk te grijpen. Genieten, ook van kleine dingen, maakt haar content. Ze heeft niet veel nodig om gelukkig te zijn. “Ik heb nooit aan carrièreplanning gedaan, wel hard gewerkt”.
Bijna een nieuw jaar. Daar horen goede voornemens, dansen en schransen, wensen en cadeautjes bij. “We hebben enkele oprecht goede vrienden, 4 koppels, muzikanten van m’n band waarmee we lief en leed delen. De overgang van oud naar nieuw vieren we samen volgens een vast stramien. Thuis, gezellig kletsen, drankje erbij, hapjes, lekker eten, muziek beluisteren. Zonder chique, gewoon in pyjama. Zo’n eindejaarsfeestje bij ons thuis duurt 3 dagen, in onze eigen cocoon, zonder buiten te komen. Super toch”. Wat zijn de wensen voor 2014 ? “Het is misschien een cliché maar wat echt telt is een goede gezondheid, m’n  lieve man, 2 schatten van kinderen en enkele goede vrienden. Oh ja, ook nog goede verkoopscijfers voor de nieuwe cd”.
k verlaat Free met een goed gevoel, kijk in mijn glazen bol en weet het zeker: al haar wensen komen uit!

Het nieuwe album

Het nieuwe album ‘Het Collectief Geheugen’ van Free Souffriau ligt nu in de winkel. Het laatste jaar rijpte de droom om een aantal Vlaamse, Nederlandse en Franse parels waar Free van houdt onder handen te nemen. Het resultaat is verbazingwekkende top klasse.
Luisteren naar haar 3e album is net als instappen, zich vastgespen en volop genieten in een rollercoaster. Alle songs kregen een eigen hedendaagse sound waardoor ze fris en actueel klinken zonder hun originele ziel te verliezen. “Ik heb in het verleden soms dingen veel te lang laten liggen uit onzekerheid. Dat is nu voorbij. Nu worden dromen werkelijkheid” vertelt Free. “Of ik vroeger vergissingen heb gemaakt en spijt heb? Neen, ik heb nooit spijt, van niets. Kijk niet bedroefd achterom want wat voorbij is dat is voorbij. Daar kan men niets meer aan veranderen. Kijk vooruit, de toekomst lacht ons toe”. Vandaar waarschijnlijk dat als single track uit haar nieuwste cd werd gekozen voor ‘Heb het leven lief’. “Iedereen stelt zich wel eens belangrijke vragen in het leven. Maar ik heb niet te klagen. Ik geef veel van mezelf, professioneel maar ook in de liefde. Maar krijg er ook zoveel voor terug. De balans in perfect in evenwicht”.
Is Free in het gezin de superheldin Mega Mindy? “Ik doe thuis gewoon, net zoals elke andere mama die ook niet alles weet en kan”. Plannen voor de toekomst? “Niet echt. Plannen maken resulteert dikwijls alleen maar in teleurstelling en ontgoochelingen. Maar als de kans zich mocht voordoen dan ambieer ik wel een job bij de radio. Programma’s presenteren lijkt me wel wat”. Free mag zichzelf gerust bescheiden noemen. Ze vindt zichzelf niet zo speciaal. “Ik mag dingen doen die ik plezant vind, plezier daarmee mensen en wordt er nog voor betaald ook”.
Nog meer goed nieuws: de theatertour rond dit album ‘Het collectief geheugen’ gaat van start vanaf september 2014.

De kerstconcerten van Free
 
Wie Kerstmis in het hart draagt kan zich door de stem van Free laten verwennen tijdens kerstconcerten. Samen met 3 andere zangstemmen en haar man Miguel Wiels achter de piano brengt ze kerstklassiekers met een knipoog. “We treden op in een kerk of kapel. De akoestiek is er prima en in zo’n gebouw hangt een bijzondere sfeer. We brengen zachte kerstmelodieën en zorgen voor een komische noot”. Souffriau acteert in musicals maar als ze zing komt de echte Free tot leven. “Ik geef me dan helemaal bloot. Ik kan niet zingen zonder er heel mijn hart in te leggen”. Haar nieuwste album wordt gegarandeerd een topper onder de kerstboom. Souffriau wil de jonge generatie laten horen dat er goede Nederlandstalige muziek bestaat.

(FRVD)

 
Dit interview verscheen in DE Streekkrant - editie Gent stad - week 51/2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten