dinsdag 5 april 2016

interview De Streekkrant: BRUCE MOERMAN


Politiecommissaris Bruce Moerman

‘Ik werd verkozen tot mooiste kind van België’

GENT Politiecommissaris Bruce Moerman (55), de meest bekende motorrijder bij de politie, destijds adviseur bij de TV-serie Flikken, mag zich een bekende Gentenaar noemen. In onvervalst Gents, met de charme van een deugniet, ondergaat Bruce lijdzaam dat wij, en niet hij, een boekje bovenhalen.
We spreken af op het Sint-Baafsplein, dat is ‘zijn’ plein, ideale locatie om naar mensen te kijken. Eenmaal flik, altijd flik, Bruce hoort en ziet alles, vooral vrouwelijk schoon kan altijd met een glimlach op zijn belangstelling rekenen. Om te praten over de kinderjaren moet Bruce diep graven in het geheugen. “Altijd haantje de voorste geweest, een goestendoener, geen rebel. Eigenlijk een grote muile en een klein hartje.” Bescheiden als hij is loopt hij niet graag te koop met een prijs die hij heeft gewonnen in 1963. “In dat jaar werd ik verkozen tot schoonste kind van België, een wedstrijd toen in de Innovation.” Alhoewel grootvader rijkswachter was en pa bij de politie ging de jonge Bruce toch een andere richting uit,. “Met mijn diploma van schoonste kind van België kon ik niet veel aanvangen (lacht). Eens afgestudeerd  wist ik van geen hout pijlen maken en ging 5 jaar bij het leger. Geen verloren tijd, ik heb er geen spijt van, het waren boeiende jaren vol afwisseling.” Tijdens veranderen, Bruce kiest uiteindelijk voor een loopbaan bij de politie. Hij heeft alles door de jaren heen zien evolueren. “De eenmaking van de politie was een goeie zaak. Maar niet alle veranderingen zijn verbeteringen. De administratieve rompslomp, de papierberg, het is niet meer te overzien. Ook de collegialiteit veranderd, futiliteiten worden opgeblazen.”

Bruce voelt zich goed in z’n vel bij de politie. Geen positieve of negatieve opmerkingen? Durf te spreken, maak het wereldkundig, je baas leest niet mee! “Ik heb de korpschef wel op de hoogte gesteld van ons gesprek. Hij vond het een goed idee. Zo zie je maar dat er ten goede een hele mentaliteitsverandering is gebeurt bij de politie. De tijd van de echte macho’s is voorbij. De politie staat dichter dan ooit bij de bevolking en wil toegankelijk zijn. Een educatieve opmerking maken is soms beter dan een bekeuring uitschrijven. Er is een goede diversiteit op de werkvloer. Pesten wordt serieus genomen. Er is geen personeelstekort maar misschien moet men nog wat herschikken, niet iedereen zit altijd op de juiste plek. Het is de politie die de bevolking moet beschermen, niet het leger. Die heeft andere taken”
Hij heeft geen problemen met ouder worden. “Iedere leeftijd heeft zijn charmes. Ik ben zo trouw als een hond met een kwispelende staart, heb geen vijanden. Al mijn ex-lieven klappen nog tegen mij.” Toch blijft hij liever single. Al sluit hij een vaste relatie niet uit. “Ik zie wel wat er komt. Hersens zijn belangrijk, evenals humor. Liefst met schone benen en ze mag enige rondingen hebben. Kortom, een madame met uistraling, geen grijze muis (lacht). Zeker geen beauty want die heb je toch nooit alleen. Eventjes duidelijk zijn vooraleer de vrouwen weeral bij bosjes aan m’n voeten liggen: ik ben echt niet op zoek hé. Sommige mensen worden nooit volwassen, ik hoor daar waarschijnlijk ook bij.”

De scheldnaam flikken werd een eretitel, de gelijknamige tv-serie schreef geschiedenis. Flikken was city-marketing voor het begrip bestond. “Gedurende tien jaar las ik de scenario’s na en begeleidde acteurs. Arrestaties, ondervragingen en wapenvertoon moesten geloofwaardig op het scherm verschijnen. Ik gaf duidelijke richtlijnen zodat de politiewerking realistisch werd weergegeven.”
Mag een politiecommissaris een mening hebben over het mobiliteitsplan? “Gent is een middeleeuwse stad, met anno 2016 heel veel auto’s. Er moet iets gebeuren, zoveel is zeker. De stad wordt onleefbaar. Het voetgangersgebied nog uitbreiden maakt het onbeheersbaar. Zone 30, daar is bij de bevolking niet echt een algemeen draagvlak voor. Als ik met mijn motor 30 rij, val ik om. Dat heeft niets meer te zien met verkeersveiligheid. Beter zone 50 en direct verbaliseren vanaf 51 km/uur.”

De verkiezingen 2018 komen in zicht, dan worden politieke kaarten herschikt. Bruce in de politiek misschien? “Geen ambities. Ik kan geen compromissen sluiten en dat moet wel kunnen. Enkel mijn beste vriend, hoofdcommissaris Steven De Smet, zou me kunnen overtuigen samen op een lijst te staan (geheimzinnige blik). Politiekers met een uitstraling, die bestaan nu niet meer.”

FRANS VAN DAMME
 
Het artikel verscheen in De Streekkrant, week 14/2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten