maandag 22 augustus 2016

Inerview De Streekkrant: THUIS acteur Mark Willems


THUIS Acteur Mark Willems

‘Koken is een sensuele bezigheid’

GENT Mark Willems had 3 toekomstperspectieven voor ogen, hij wou acteur of kok of advocaat worden. Hij koos voor de acteerwereld, koken bleef zijn grote passie. Als Luc Bosmans uit de soap Thuis maakt hij een onuitwisbare indruk. Mark geeft geen interviews meer, wegens slechte ervaringen met de boekskes. Maar voor ons maakt hij graag een uitzondering.

Aan zijn kinderjaren heeft Mark onwaarschijnlijk mooie herinneringen, alhoewel 1 voorval bijna zorgde voor een traumatische ervaring. Als kleuter liep hij ernstige brandwonden op. “Het was maanden kantje boordje, zweven tussen leven en dood. Er waren thuis 6 kinderen, moeder had de handen vol. Ze had verse soep gemaakt en de pot daarna op de grond geplaatst om af te koelen. Een accident is vlug gebeurd, een ogenblik van onoplettendheid en ik viel in de kasserol met kippensoep. Wat ik mij het meest herinner? Een zwarte non op een zwarte fiets die dagelijks het wild vlees op mijn lijf kwam wegbranden. Ma heeft haar deel miserie wel gehad. Ze had 2 miskramen en later stierf 1 kindje kort na de geboorte aan hersenvliesontsteking, 1 meisje stikte.” Vader Willems was superintelligent en wou dat Mark koos voor een serieuze job. “Om hem te plezieren ging ik rechten studeren. Foute beslissing, na 1 jaar hield ik het al voor bekeken en trok naar het Gentse conservatorium.” Hij werd beroepsacteur met als hobby  koken op hoog niveau. De kookkriebels kreeg hij van moeder mee. “Koken is voor mij pure ontspanning en een sensuele bezigheid. Ruiken, aanraken, proeven, ik gebruik al mijn zintuigen. Vooraf vrijen en dan koken, dat is pas totale ontspanning. Paella is mijn absolute specialiteit, warme rode kool ervaar ik als vergif. Mijn prioriteit is altijd kwaliteit. Helaas kan dat niet altijd gezegd worden van sommige brasseries waar het gekloot met eten, maaltijden en dranken dikwijls ongekende hoogtes bereikt.”

Mark maakt al 20 jaar deel uit van de vaste THUIS cast. Hij vertolkt de rol van Luc Bomans zo overtuigend dat menige kijker hem de slechtste dingen toewenste. Hij kon in de soap bloed laten koken. Hij speelde met glans schijnheiligheid, bedriegerij, sluwheid en gewetenloze kilheid. “Nu mijn personage in de serie volledig afhankelijk werd van een rolstoel, als gevolg van een verlamming na een zelfmoordpoging, is de perceptie bij de kijkers totaal veranderd.” Alle schurkenstreken zijn hem blijkbaar vergeven.Eigenlijk kunnen zijn vrouwelijke fans niet kwaad worden op de echte Mark Willems.”Hij is knap, en zijn stem... die stem! Ik zou een jaar van mijn leven geven om zo'n stem te hebben” schreef iemand op haar blog. “Jammer dat hij nu gehandicapt is en hij zijn baardje heeft afgeschoren. Dat stond hem prachtig.” Het is duidelijk, Sommigen halen fictie en realiteit door elkaar. Een beangstigende vaststelling voor een acteur? “Jaren terug, toen ik nog de schurk Bomans was zei een vrouw in de wachtkamer van de oogarts: ‘Meneer, ik zou u wel kunnen vermoorden’.Dat was wel eventjes schrikken. Alhoewel, soms doen dames met zaadvragende ogen mij wel eens de meest oneerbare voorstellen. Natuurlijk laat mij dat onverschillig, ik heb nog nooit naar een andere madame gekeken. Weet je waarom? Kiezen is altijd verliezen! Mijn vrouw en ik zijn 50 jaar samen, nog altijd weet ik haar te bekoren, als acteur en als echtgenoot.”

Willems voelt zich als acteur beter in z’n vel in het dramatische genre, een komedie heeft niet echt zijn voorkeur. Hij heeft een boontje voor het amateurtheater. Beroepsacteurs spreken zelden neerbuigend over de prestaties van amateurs en zetten zich met harten ziel in, meestal als regisseur, voor het amateurtoneel. “Amateurtoneel mag op z’n minst een zinvolle vrijetijdsbesteding genoemd worden. Men heeft er geen idee van welke inspanningen leden van een vereniging, meestal na hun dagtaak, leveren. Ik heb bewondering voor mensen die opkijken naar iedereen die zich op een ander vlak engageert in het maatschappelijk leven en daar tijd en energie instopt.” Zijn grootste bezorgdheid? “Te weinig goede acteurs. Je zou eens moeten zien wie er zich aanmeld op het conservatorium, om slecht van te worden. Kliekjesvorming is de plaag van deze tijd. Politiek, met dubbele agenda’s, ook dat is slecht theater, niets voor mij” Het mooiste compliment? “Een vrouwtje zei me: ‘Ik heb al veel op u gevloekt maar ge hebt mij ook al zo dikwijls doen wenen’. Voor dat soort reacties ben ik acteur geworden. Ik heb geen zicht op de toekomst, niemand weet wat er ons boven het hoofd hangt. Misschien maar beter zo.”

Frans Van Damme

Gepubliceerd in De Streekkrant, week 34/2016


Geen opmerkingen:

Een reactie posten