Op 3 september starten ingrijpende werken op het kruispunt van de Langestraat met de Europaweg (N42) in Zottegem. Het gevaarlijke kruispunt maakt plaats voor een rotonde en de Europaweg krijgt ventwegen. De omgeving van de rotonde krijgt ook een veilige fietsinfrastructuur. De voorbereidende werken gingen al op 8 augustus van start. Op 3 september start de eerste fase met impact voor het verkeer. De heraanleg zal één jaar duren en ruim 2,73 miljoen euro kosten.
Wat houdt de heraanleg in?
Het kruispunt van de N42 met de Langestraat is één van de 800 gevaarlijke punten in Vlaanderen. De aanleg van een rotonde en ventwegen langs de Europaweg moet daar komaf mee maken. Zo zal het lokale verkeer niet langer rechtstreeks de N42 moeten oprijden, maar via de ventwegen en de rotonde kunnen aansluiten op de N42. Door de betere scheiding van lokaal en doorgaand verkeer ontstaat een veel veiligere verkeersafwikkeling.
De herinrichting is ook een goede zaak voor de fietser. Langs de ventweg aan de kant van de Gentse Steenweg komt een dubbelrichtingsfietspad. Ook langs de Gentse Steenweg zelf en de Langestraat komen nieuwe fietspaden. De fietsers zullen niet op de nieuwe rotonde zelf fietsen, maar kruisen in het begin van de aantakkende straten. Dat is veiliger omdat de fietser zo veel zichtbaarder is voor de andere bestuurders.
De stad, het Agentschap Wegen en Verkeer en Waterlink maken van de heraanleg gebruik om ook de riolering aan te pakken: De Europaweg, de Gentse Steenweg, de Langestraat en de Driebunderstraat krijgen een nieuw, gescheiden rioleringsstelsel. Dat betekent dat er zowel een vuilwater- als een regenwaterleiding wordt aangelegd.
De totale kostprijs van de heraanleg bedraagt ruim 2,73 miljoen euro. Het Agentschap Wegen en Verkeer neemt 1,65 miljoen euro voor zijn rekening, stad Zottegem 69000 euro en Waterlink 1,01 miljoen euro.
Fasering en timing
Deze ingrijpende heraanleg zal één jaar duren. Sinds 8 augustus zijn voorbereidende werkzaamheden aan de gang. Op 3 september starten de werken met impact voor het verkeer. Om de hinder voor het verkeer zo veel mogelijk te beperken, wordt in 3 grote fases gewerkt. De fasering is zo opgebouwd dat het doorgaand verkeer op de N42 steeds mogelijk blijft en het in- en uitrijden van de Langestraat zo veel mogelijk gegarandeerd kan blijven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten