“Mijnheer pastoor zat
onder mijn rok te friemelen”
GENT
Loes
Van den Heuvel zit in ons collectief geheugen en werd in alle Vlaamse huiskamers bekend als Carmen
Waterslaeghers uit FC De Kampioenen. Maar er valt veel meer te vertellen over
Loes Van den Heuvel. Een pittige babbel met een rondborstige actrice
Loes is
niet enkel actrice maar tevens een geboren entertainer. Ze weet vrolijk en
zonder moeite te overtuigen met haar hoog comédiennegehalte. Altijd al een
meisjesdroom geweest? “Als kind vond ik toneel en acteren een fascinerende
wereld. Ik ging met mijn grootouders naar de opera, operette en het ballet. Heb
vroeger zelf ballet gedanst maar door een spierscheuring kon ik geen prima
ballerina worden”. Kleine Loes was een braaf kind die al best tevreden was met
een bord appelmoes met kroketjes. Als kind ging ze trouw elke week naar de mis
en zong in het kerkkoor. “Dat was ook een vorm van theater. Mijnheer pastoor
zat onder mijn rok te friemelen, in m’n kont en billen te knijpen. Het waren
toen geheel andere tijden. Als kind wist je niet beter, mijn ouders zagen dat
als een vorm van amicale genegenheid.” Loes kwam na een opleiding aan de
toneelschool Herman Teirlinck met volle goesting
in het theater terecht. Grote of kleine rollen, het maakt niet uit. Je moet
voor beiden even hard werken”.
Loes is een
gedreven vrouw maar heeft geleerd te doseren. “Carrière, ambitie, niets moet nu
nog. Ik ben een ‘pittatype’, het vuurtype. Een mens kan uit balans geraken. Pitta
is de levenskracht die gevormd wordt door het element vuur onder invloed van
water. Pitta is het vuur van de transformatie. Het maakt me sterker, zelfs bij
tegenslagen. De meeste mensen zitten vol angst, dat heb ik niet. Toeval bestaat
niet. Het is het gevolg van een oorzaak die we niet kennen. Mensen
gelukkig maken, dat is mijn taak in het leven. Jarenlang heb ik dramatische
rollen gespeeld. Ik heb mezelf echt moeten ontdekken als komische actrice. Dat
is geen toeval geweest, hiervoor was is voorbestemd”. Het
zen-gevoel is tijdens het gesprek nooit ver weg, hier spreekt een positief
denkende vrouw. Toch plaatst ze enkele markante kanttekeningen bij het leven.
“De wereld is aan het vergaan, het is vijf na twaalf. Moeder aarde zijn we
serieus aan het beschadigen. Politici zijn met onze centen aan het palaveren,
houden congressen. We houden hun in stand, betalen hun lonen maar er gebeurt
niets. De planeet is oververzadigd, maak geen kinderen meer. We moeten met z’n
allen grenzen en frustraties verleggen om anders in het leven te staan”.
Loes kan
niet stilzitten, moet altijd iets te doen hebben. “Na De Kampioenen heb ik mijn
leven een andere invulling gegeven. Ik ben blij met mijn dieren en met mijn
Libido, zo heet mijn paard (lacht). Soms treed ik soms op met m’n coverbandje.
Een ideale manier om wat stoom af te laten. Het organiseren van workshops,
doorgeven van kennis en ervaring is voor mij een onuitputtelijke bron om me
goed in m’n vel te voelen. Hier zit een tevreden madame, dat is een ongelooflijke luxe, dat besef ik maar al te
goed”. Met dank aan de boekskes? “Ik
spring zuinig om met interviews. Ik heb geen behoefte om met roddels in de
belangstelling te komen, om mijn privacy te krabbel te gooien. Het klinkt
pretentieus, maar ik heb de boekjes niet nodig, moet mezelf niet verkopen. From hero to zero, no way! Ik wil ze
voor zijn, wil niet afhankelijk zijn van vraag en aanbod. Van den Heuvel is
niet te koop voor centen”. Mag ik je een porto aanbieden Carmen? “De tijd van De Kampioenen is voorbij hé. En het was geen porto maar bessensap. Geef me liever een glas bubbels, champagne is zuurstof voor het leven”. Nu maar hopen dat mijn chef er ook zo over denkt als ik mijn onkostennota declareer.
Theater Scala krijgt volgende maand Loes Van den Heuvel
over de vloer. Ze speelt de hoofdrol in 'Stilte Aub!’, een
superkomedie over het reilen en zeilen bij een toneelgezelschap dat repeteert
en naar de première toewerkt van het toneelstuk ‘Niets om het lijf’. Op de
generale repetitie blijken de acteurs verre van klaar voor de
opvoeringen. De tekst is niet gekend, de rekwisieten zijn niet wat of waar
ze moeten zijn, technische problemen alom. Bij de acteurs steken
jaloersheid en rivaliteit de kop op. Na vele en lange repetities slaat de
vermoeidheid toe, onderlinge spanningen komen aan de oppervlakte. Door de
grote ego's van de acteurs en de onderlinge relationele spanningen lopen de
voorstellingen totaal fout. Een
theaterhit in de beste Britse humorsfeer, één van de meest gespeelde komedies
in de theatergeschiedenis. 'Noises off' van Michael Frayn liep jaren op
Broadway en werd verfilmd met Michael Caine.
Het was een
al lang gekoesterde droom van Scala opperhoofd Johan Van Hoorde om Loes Van den
Heuvel naar Gent te halen voor een productie van Theaterplatform. “Neen, Loes kende voordien theater Scala
niet. Het werd een aangename kennismaking”. Een wederkerig gevoel Loes? “Zeker
weten. Herkend worden vind ik een soort appreciatie voor het werk dat ik doe.
Je moet daar dankbaar voor zijn en het waarderen als mensen je komen
feliciteren. Maar ik wil in deze productie zeker niet de hoofdvogel zijn die
met alle pluimen gaat lopen. Wel hoop ik door mijn inbreng een meerwaarde te
geven aan deze productie”. Uitvergrote taferelen, snelheid en complexiteit van deze
slapstick zijn voor de regisseur en de acteurs een hele uitdaging. Theater Scala slaagt er in om de
vedettecultuur en het theater in het algemeen grandioos op de korrel te nemen.
Deze deurenkomedie is een
farce van formaat vol ongefilterde hilariteit.
Bij Loes is
het alles of niets. Ze is een nieuwsgierige vrouw, speels, iemand die continu
in verwondering wil staan. Verder kabbelen en aanmodderen: onmogelijk. Ze benut
enthousiast elke seconde, fuift en feest graag. Ze doet in haar vrije tijd wat
ze wil. Of toch niet? Bij de VRT was men niet zo happy toen ze werd gevraagd om
als Carmen de eroticabeurs te presenteren, inclusief een paaldansact. Carmen is
als typetje eigendom van de VRT en de openbare omroep had liever dat ze aan een
doelpaal ging staan dan aan een andere
paal.
Het leven
lacht haar toe. De 2e film van De Kampioenen komt volgende zomer in
roulatie. Haar droom: in Spanje een B&B openen. Hebzucht en gebrek aan
respect maken haar kwaad. Liefdesbrieven van fans, daar zit ze niet op te
wachten. Loes heeft geen vertouwen in de bankwereld. “Let op mijn woorden, op
een dag is al ons geld daar foetsie”.
Frans Van
Damme
Dit interview verscheen in De Streekkrant, editie groot Gent-Deinze, week 41/2014
Geen opmerkingen:
Een reactie posten