zondag 17 april 2016

Interview De Streekkrant: JELLE DE BEULE


‘Pampers verversen, daar heb je wat aan’

GENT Iedereen kan zich probleemloos Jelle De Beule (35) herinneren in TV-programma’s als Neveneffecten, Het Geslacht De Pauw, Willy’s en Marjetten en Basta. In De Ideale Wereld blijft hij niet onopgemerkt. Emotioneel gesloten laat Jelle niet vlug het achterste van z’n tong zien. Wij doen een poging.
Jelle had een kinderdroom: striptekenaar worden. Hij studeerde in Gent aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten oftewel Kask. Als studierichting koos hij voor animatie. “Neen, een fuifnummer kan je mij bezwaarlijk noemen. Nooit heb ik, als goede student, mijn vertier gezocht in discotheken of in de Overpoortstraat.” Sinds 2005 is hij werkzaam bij productiehuis Woestijnvis. Geen tijd voor hobby’s als gevolg van een drukke agenda. De vrije tijd gaat integraal naar vrouw en kinderen. “Rijk worden is niet aan de orde, ik wil vrijheid in mijn job. Professioneel mijn goesting mogen doen is meer waard dan geld. We gooien thuis niet de euro’s door deuren en vensters maar we zijn niet gierig. Merkkledij en leven in luxe is voor ons geen meerwaarde voor een gelukkig leven. Decadent veel geld uitgeven aan een reisje, dat mag/kan af en toe. Ieder diertje z’n pleziertje nietwaar.” Humor is erg persoonlijk, ieder z’n smaak. Maar grappig zijn lijkt wel een echte mannenzaak. Zou daar een verklaring voor zijn? “Mannen willen scoren. Als een vrouw een mop vertelt kijken mannen daar van op. Mag je lachen met alles? Ja, maar niet met erg persoonlijke zaken die mensen kwetsen.”

Op televisie weinig vernieuwing, steeds terug dezelfde gezichten in al evenveel slechte programma’s. De ziekte van deze tijd? “Vlamingen zijn conservatief in kijkgedrag. Ja, ik erger mij aan brol op televisie. De concurrentie is groot. Waarschijnlijk een kwestie van minder tijd, minder geld, minder risico’s nemen” denkt Jelle luidop. “Maar bij Woestijnvis krijgen nieuwe gezichten een kans, talent wordt gestimuleerd. Instant succes, daar geloof ik niet in.” Diversiteit en plat racisme zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Het zijn begrippen die soms moeilijk te definiëren zijn. “Ik gruwel van wat mensen op sociale media durven uitkramen. Halve waarheden, leugens, beledigingen en andere onzin die men in het echte leven waarschijnlijk nooit zou durven verkondigen. Onder het mom van ‘een eigen mening mogen hebben’ wordt het ganse debat hierover dikwijls verziekt. Weet je waar mijn haar ook van recht komt? Mensen die op restaurant aan het spelen zijn met hun mobieltje, berichtjes versturen, mails lezen. Dat is boertig. Aandacht geven, kijken en praten met elkaar is toch zoveel mooier.”
Sluw, schrander en uitermate competitief moet hij zowat de ideale schoonzoon zijn. In het huishouden zijn de taken netjes verdeeld. “Dikwijls zijn er ongelijkheden in gezinnen. Niet bij ons, wij proberen fifty fifty te zijn. Mijn vrouw Sylvia schrijft kinderboeken en met 3 kindjes in huis zijn er dikwijls handen tekort. Dan spring ik graag bij. Pampers verversen, daar heb je wat aan, dat doe ik graag, echt waar.” Het gaat met de wereld beter dan vroeger volgens Jelle, als we de aanslagen buiten beschouwing laten. Op de schaal van geluk geeft hij zichzelf alle punten. De kinderen eten geven en koken is voor hem een moment van ontspanning. Misschien is meedoen aan ‘Komen eten’ de ultieme uitdaging? “Nooit! Laat ook nooit een cameraploeg in je huis toe, die gasten breken alles af (lacht). Gans Vlaanderen in je vuilbak en koelkast laten kijken, iedereen als een voyeur laten kennis maken met de onderbroekenlade, sommigen hebben dat nodig voor hun BV-promotie maar ik niet.” De mediawereld is soms als een slangenkuil maar Jelle weet er perfect zijn weg in te vinden. Als een kameleon maakt hij gedreven en met power keuzes. In de toekomst wil hij meer gaan acteren. Zijn haarkleur is momenteel oranje. Niet omdat hij het mooi vindt maar uit noodzaak voor een rol in Callboys, een nieuwe 6-delige komische serie over gigolo’s  geproduceerd door Woestijnvis voor VIER. “Gedurende 4 afleveringen speelt ik de rol van Sigi. Alles draait om 3 jongemannen die vrouwen gezelschap en een tikje meer bieden.” Of hij, als Sigi, een homoseksuele IT-er voor zijn rekening neemt wordt niet meteen duidelijk. Meer mag hij er echt niet over vertellen, we mogen zelfs geen foto’s maken met z’n rossig haar. “Wie er het fijne wil van weten, de serie komt in september op het scherm. Eindelijk nog eens een reden om voor thuis te blijven.”

FRANS VAN DAMME
 
 
Dit interview verscheen in De Streekkrant, week16/2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten