zondag 10 november 2013

Interview met actrice KATRIEN DEVOS


ACTRICE KATRIEN DE VOS

 “Ik heb ze nog alle vijf op een rij”

GENT Precies 30 jaar geleden ging ik in het legendarische Gentse theater Arena kijken naar ‘Devos los’, het soloprogramma van actrice Katrien Devos. Ondertussen zat Katrien niet stil en speelde een opmerkelijk palmares bij elkaar. Het eerste echte interview in lange tijd.

Ze was te zien in theaterproducties, films, televisieseries, reclamespots en doceerde Toneel. Bij menig toneelliefhebber kon de dag niet meer stuk toen bekend werd dat Devos binnenkort een reverence zal maken in Theater Scala. Succes gegarandeerd want een vos verleert z’n streken niet.
Een vrouw die klare taal spreekt en een journalist met eelt op z’n ziel. Een gewaagde combinatie. De weg naar het interview was dan ook hobbelig maar uiteindelijk viel alles netjes in de plooi. Katrien is zuinig in de omgang met persmensen. Googelen levert echt niets op, geen Facebookpagina, zelfs van Wikipedia wordt een mens niets wijzer. Misschien slechte herinneringen aan de boekskes? “Het grote pulpgebeuren noem ik het. Sommige bladen rukken alles uit hun context, meestal gewoon uit luiheid. De lezers en mijn publiek zijn absoluut niet dom. Ik aanzie iedereen als volwaardig en wil geen babytaal spreken. Trouwens, ik voel me helemaal geen BV. Wil geen Blinde Vink zijn, sta met beide benen op de grond, heb geen vedetteallures, probeer me nederig op te stellen, niet de show te stelen. Ik ga zelden naar recepties of feestjes. Mij zal je zelden zien bij premières of ander pulpgebeuren. Als acteur moet men zichzelf relativeren. Mijn carrière ging ook niet altijd over rozen, soms was het ook vallen en opstaan. Uit z’n eigen fouten leert men het best”.

“Mijn jeugd begon slecht”

Voor een leuk familiefeestjes is Katrien altijd te vinden, voor vrienden wil ze graag tijd vrijmaken. Als kind had ze reeds een heuse ‘verkleedkoffer’ op zolder, de feestjes thuis waren memorabel. “Ik heb een mooie jeugd gehad. Al begon het slecht. Toen ik anderhalf jaar was stierf papa. Grootvader werd met glans m’n vaderfiguur. Mama was een fantastische vrouw, die mij een zeker vrijheid gaf. Studeren aan het conservatorium was geen enkel probleem. We kwamen zelfs van Tielt naar Gent wonen, heb dus zelf nooit op kot gezeten”.
Geëmancipeerd zonder het predicaat feministe komt Katrien op voor de vrouw. Vrouwen aan de haard en mannen aan de toog het is niet meer van deze tijd. “Al van tijdens mijn schooltijd ben ik kritisch, stel vragen, wil weten waarom, ben mondig, kom op voor mezelf. Bekijk het leven van de positieve kant, ook als het minder goed gaat. Ik wil de kinderlijke verwondering in mij wakker houden, wil kijken en luisteren naar mensen alsof ik alles hoor voor de eerste keer”. Een gouden hart dus die met iedereen door dezelfde deur kan? “Bah neen, met mijn volume kan ik met niemand door dezelfde deur” lacht Katrien. “De onverdraagzaamheid in de wereld, waar gaat dat naartoe? Het lijkt wel of mensen elkaar niet meer kunnen uitstaan. Altijd dezelfde stommiteiten uithalen, niets leren uit wat men meemaakt, anderen de schuld geven van z’n eigen miserie, misplaatste pretentie, oppervlakkigheid, een leven zonder inhoud, de nouveau riche mentaliteit maakt me kwaad”.

Kortingsbonnetjes knippen

Devos let op de kleintjes, rekent euro’s nog om in oude Belgische franken. “Ik ben vrijgevig voor mensen die me omringen. Het is beter te geven dan te ontvangen zei de boxeur. Voor mezelf ben ik echter geen big spender. Mijn auto zal rijden tot het ogenblik dat deze definitief de geest geeft. Outlet stores en kringloopwinkels hebben aan mij een goede klant. Ik ben een echte kortingbonnetjesknipper. Hierdoor geld sparen geeft me een goed gevoel. Waarom meer betalen als het voor minder ook kan. Ik heb ze nog alle vijf op een rij!”. Waar hebben we dat nog gehoord?
 
Komedie is een serieuze zaak
In de Britse komische televisieserie ‘Keeping Up Appearances’ moet Hyacint Bucket (zeg maar Bouquet) zich in de meest rare bochten wringen. Ze doet er alles om tot de hogere kringen te behoren, gaat prat op haar dinertjes bij kaarslicht en grossiert graag met rijkdom die er helemaal niet is. Het is een komedie met een eeuwigheidswaarde. Spitse dialogen, weergaloze acteerprestaties en fantastische personages met trekjes en typische zinnetjes die zich genesteld hebben in het collectieve geheugen.
Met Katrien Devos in de hoofdrol kon Theater Scala voor z’n nieuwe productie Schone Schijn geen betere keuze maken. Meer dan 40 jaar ervaring en haar fysieke gelijkenis zijn sterke troeven. Al is de eigen inbreng van Katrien zeker niet onbelangrijk. “We willen de serie niet klakkeloos naspelen. Ik wil niet imiteren. Het wordt dus geen exacte kopie maar de typische Engelse humor van de serie blijft herkenbaar” vertelt Devos vol enthousiasme. “Aangevuld met eigen impulsen en veel spelvreugde. Het ganse team is daar wonderwel in geslaagd want alle acteurs zijn rasechte theaterbeesten met passie. Ze overstijgen ruim het niveau van amateurs.
Op scène is geen enkel woord geïmproviseerd, de personages zijn geen karikaturen geworden”. Niets is zo moeilijk als mensen aan het lachen te krijgen. “Slapstick situaties liggen me perfect, ik ben er helemaal klaar voor” glundert Katrien. “Al kende ik voorheen de Scala niet, toch had ik direct een goed gevoel toen mij het project werd voorgesteld”.
Voor productieleider Johan Van Hoorde is deze productie ongetwijfeld het summum. “Geen platte billenkletser maar een dolkomische theateravond in stijl. Een allegaartje van kleurrijke figuren, een mix van keurig taalgebruik of onvervalst Gensch. Kortom, een echt theaterfeest”. Schone schijn, het beloven schone voorstellingen te worden!
 
Zwarte Piet moet blijven
Katrien Devos was 12 jaar lang het gezicht van het no-nonsense wasproduct Bonux. “Ik was de vrouwelijke waspoederversie van Jan Theys. Reclame inkomsten zijn best een welkome aanvulling. we moeten daar niet flauw over doen. Maar het mag nooit ten koste gaan van de geloofwaardigheid. Weet je, voor ik die opdracht aanvaarde vroeg ik om het product te testen. Ze trokken daar nogal rare ogen! Ik refuseerde mee te werken aan een spotje over rundvlees. Ik ben vegetariër, zelfs een fictief personage vertolken in zo'n spot, gaat me te ver”. Onrechtvaardigheid kan Katrien Devos droef maken. “Ik begin nogal rap te bleiten. Enige wolkjes van goede wil die overwaaien doen mij telkens toch zo’n deugd. Mensen moeten meer de tijd nemen voor elkaar”. Een ultieme wens Katrien? “Dat ALLE kinderen van de Sint een cadeautje krijgen. En de zwarte Pieten moeten blijven!”.
 
FRVD


Dit interview verscheen in De Streekkrant editie Gent & rand - week 46/2013
 


 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten