zondag 8 februari 2015

Interview De Streekkrant: Mark Tijsmans


Acteur Mark Tijsmans
‘Liefde en verlangens kennen geen grenzen’

GENT Tien jaar lang scoorde de TV reeks Flikken hoge toppen. Mark Tijsmans vergaarde grote bekendheid in Vlaanderen door zijn rol als Wilfried Pasmans. Ook na deze successtory blijft hij niet onder de rader. Creatief aan de slag zijn is voor hem net zo belangrijk als ademen.
Mark Tijsmans (46) is een artistieke duizendpoot, moeilijk onder één noemer te plaatsen. Hij is auteur van kinderboeken, zanger, musicalartiest, regisseur en acteur. Mark groeit op in een groot gezin en werd van jongs af aan gebeten door de kunsten. “Dat ik voltijds kunstonderwijs zou volgen, dat was echter voor mijn ouders totaal uitgesloten. Nochtans was er nooit het gevoel strenge ouders te hebben. Maar artiesten waren verdoemd om als clossards onder bruggen te slapen dacht men toen”. Hij had een leuke, zorgeloze kindertijd. Paus worden was een gekoesterde ambitie. “Ik moest me uiteindelijk tevreden stellen om God te dienen als lid van het kerkkoor, al had ik veel liever misdienaar geweest. Maar omdat ik een mooi kinderstemmetje had moest ik zingen van mijnheer pastoor”. Hij studeerde ‘bijzondere jeugdzorg’ en behaalde een diploma als opvoeder. Hij besloot vormselcatechese te gaan geven, iets wat hij 3 jaar heeft gedaan. Even overwoog hij priester te worden, maar zag daar uiteindelijk toch van af. “Over geestelijken doen dikwijls niet al te fraaie verhaaltjes de ronde. Alhoewel niet praktiserend, ben ik hierdoor mijn geloof niet verloren, heb zalige herinneringen aan priesters uit mijn Chiro tijd. Aansluiten bij een jeugdbeweging kan ik iedereen aanbevelen, daar is zoveel te leren, zoveel te beleven”.

Vanaf Mark Tijmans kon schrijven, wou hij schrijver worden. Hij ontpopte zich tot een succesvolle auteur van jeugdboeken. “Jammer dat het woord gezinslectuur literair niet bestaat want elk boek dat ik produceer is boeiend zijn voor de ganse familie”. Ooit al gedacht aan een jeugdboek met als thema herenliefde? “Waarom? Nergens voor nodig! Wie daar nu nog moeilijk over doet is niet goed bij z’n hoofd”.
‘Ik ben een kluizenaar’

Mark zou voor vele moeders met dochters de ideale schoonzoon kunnen zijn. IJdele hoop want Tijsmans outte zich in het verleden als homo. Hij maakte het, door uit de kast te komen, voor duizenden jongeren een stuk eenvoudiger. “Ben altijd een laatbloeier geweest. Ik kwam ondertussen tot het besef eigenlijk op niemand te vallen. Ik had een relatie met een man maar we gingen als vrienden uit elkaar. tIk weet nog altijd niet of ik überhaupt een partner wil, ben eigenlijk veel liever alleen. Meer zelfs, ik hou niet van mannen en ook niet van vrouwen als lover. Misschien wil ik helemaal niets, ben zeker niet zoekende. Noem me gerust een kluizenaar. Verliefdheid is een nepgevoel. Alhoewel, liefde en verlangens kennen geen grenzen”.

De carrière van Tijsmans kende ups & downs. “Soaps hebben me groot gemaakt. Zowat 3½ jaar mogen acteren in Thuis, daar ben ik erg dankbaar voor. Jammer, in aflevering 52 ging mijn personage dood. Dankzij 1560 draaidagen en 10 jaar Flikken op TV werd ik bekend bij het grote publiek. Het had gerust nog jaren mogen doorgaan, heb enkel maar goede herinneringen aan Gent. Politiemensen van vlees en bloed heb ik leren waarderen. Ooit reed ik met m’n fiets door het rood licht. Fout, mag niet, een sacherijnige agent gaf me een boete. Terecht, maar z’n donderpreek was echt niet nodig. Hij had er zichtbaar deugd van om zo’n namaakflik van televisie de levieten te lezen. Ik moest er bijna van kotsen. Gelukkig zijn dat uitzonderingen. De politie is mijn vriend, met uitzondering van die klootzak”(lacht).
Tijsmans vond rimpelloos zijn weg in de wereld van de musicals:  Annie, Domino, Mama Mia, Romeo & Julia, Camelot, Peter Pan kregen een ereplaats op z’n palmares. “Ik voel zelfs verwantschap met de échte Peter Pan van schrijver Barrie. Het jongetje dat nooit groot wil worden, daar kan ik me wat bij voorstellen. Weet je wat me boos maakt? Altijd dezelfde gezichten zien op televisie, zelfs op hetzelfde ogenblik in diverse series. Mij hoeft men niet meer als personage. Protesteren helpt niet, ik krijg steeds als antwoord: je bent verbrand door je rol als Pasmans in Flikken. Totale onzin, een dooddoener van formaat, het fatsoen voorbij. Waarom ben ik verbrand en anderen niet? Wat is goed, wat is slecht? De geschiedenis wordt altijd geschreven door de overwinnaar”.
Frans Van Damme
 

Dit interview verscheen in De Streekkrant editie Gent/Deinze, week 07/2015
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten