zondag 15 maart 2015

Interview De Streekkrant: Coco Jr.


Zanger, dj, entertainer Coco Jr.
      ‘Seks en muziek worden beter met de jaren'

GENT Coco Jr. (50), in een vorig leven leadzanger van de Dinky Toys, slaagt er telkens in om bij elk optreden de zaal in vuur en vlam te zetten. Waar hij verschijnt gaat iedereen zonder gêne uit de bol, volop ambiance verzekerd. Het geheim van zoveel succes? We gingen het hem zelf vragen.
De muzikale meerwaardezoeker hoeft allang niet op zijn honger te zitten. Vergeet het doordeweekse fastfood entertainment, Cocojr. is een muziekprofessional, al ruim 25 jaar top of the bill bij fuifbeesten van diverse pluimage. Al evenveel jaren laat hij vrouwenharten sneller slaan. “Ik kom uit een rare familie, de familie klepkes zei moeder altijd. Van aan ’t Rabot. Vader was een getuige van Jehova, moeder katholiek. Ikzelf werd dan maar atheïst. Het is voorwaar boeiend om te zien hoe men met religie omgaat in andere culturen”.

Wie Cocojr. als een doodgewone artiest durft te bestempelen, zoals er dertien in een dozijn zijn, is niet goed bij z’n hoofd. Geen navelstaarderij maar muzikaal en theatraal vermaak, dikwijls geïmiteerd, nooit geëvenaard, dat is het visitekaartje van Cocojr. Zijn carrière lijkt op een roetsjbaan met ontelbare climaxen, orgastische finales zijn kenmerkend voor elk optreden. “Ieder nummer dat ik schrijf is mijn eigen kind en zelfs een lelijk kind moet je graag zien. Preken is niet mijn bedoeling, ik observeer, volg niet blindelings wat me wordt opgedrongen. Mijn leven is een voortdurende zoektocht naar essentiële vormen van muziek maken. Ik ben zeker van mezelf, kom altijd wel op mijn pootjes terecht. Voortdurend vernieuwen, ambitie hebben en consequent handelen, dat zijn de sterke troeven. Van een hobby een beroep maken, dat is de schoonste rijkdom”.
Hij begon als DJ in de befaamde Gentse discotheek Cirque Central, daarna kwam de grote doorbraak met de Dinky Toys. Cocojr. heeft het allemaal wel al gezien, op de boemel gaan en rollebollen hoeft niet meer zo nodig, het nachtleven heeft voor hem geen geheimen“Op m’n 13 jaar ging ik al uit, om thuis weg te zijn, was een plantrekker, kon me overal uitklappen en had direct een lief, zij was 18. Ik wist vlug hoe de vork in de steel zat (lacht). Vroeg begonnen, half gewonnen! Seks en muziek zijn in principe hetzelfde: het  wordt beter met de jaren, het is een kwestie van blijven perfectioneren. Een studentenjob als demonstrateur van Stella Artois lag me wel. BV zijn is geen noodzaak en niet altijd even leuk. Als ik van het podium stap wil ik liefst verdwijnen in de anonimiteit”.

Wat politiek betreft staat Cocojr. liever aan de zijlijn als geïnteresseerde  buitenstaander; geweld, extremisme, onderwijs, milieu, gelijke kansen houden hem bezig. “Kritiekloos alles slikken wat een grote redenaar vertelt is gevaarlijk. Militairen op straat ervaar ik als bedreigend en gevaarlijk. Mensen schrik aanjagen, dom houden en manipuleren, het lijkt dikwijls wel een propagandasysteem. Ofwel hebben we democratie ofwel hebben we grote rijkdom in handen van een kleine groep. Beide samen kan niet. In deze tijd is er dikwijls geen plaats meer voor enige nuance. Jammer”. De problematiek van partnergeweld laat hem niet onberoerd. “Het grootste risico op geweld en terreur, het allergrootste risico schuilt achter de voordeur. Geweld als machtsmiddel, daar gruwel ik van”.
Niet zo vaak op televisie maar toch altijd nog populair, overal de charmeur. “Elk publiek is anders, het blijft keihard werken. BV zijn is geen noodzaak, soms leuk, soms minder leuk. Al 20 jaar ben ik mijn eigen coiffeur, die kaalkop werd een deel van het imago, net als de sjaaltjes. De donkere bril is geen gimmick maar noodzaak, ik ben lichtgevoelig”. Nog mankementen Coco? “Hoogtevrees! Maar erger, ik heb last van hoorsuizingen. Grijze ruis, vooral bij stille momenten. Tijdens een optreden met ‘in-ears’ aan een te hoog volume blootgesteld, met onherstelbare schade als gevolg. Een gehoortrauma, ik heb er leren mee leven, mag me er vooral niet op focussen. Daarom wil ik waarschuwen voor het gevaar van lawaai en gehoorschade. Dat er geluidsnormen voor muziekactiviteiten in voege zijn betekent niet dat er geen risico’s meer zijn, je oren beschermen blijft belangrijk. Doen dus."

Met wat kan men Cocojr. het grootste plezier doen?  “Met een goed gesprek, echt waar, dat is echt genieten. Met een schone vrouw en ’t mag zelfs diep gaan” (lacht).
Frans Van Damme
 


Dit interview verscheen in De Streekkrant, editie groot Gent/Deinze, week 12/2015
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten