zondag 29 maart 2015

Interview De Streekkrant: John CROMBEZ


Vlaamse parlementslid John Crombez

‘Fraude is zo Belgisch als bier of frieten’
GENT Vriend en vijand zijn het erover eens: John Crombez is als kandidaat partijvoorzitter dé hoop in bange sp.a dagen. Waar of niet waar? We trokken naar de Gentse Vooruit om hem aan de tand te voelen.

Elke ochtend staat deze man voor het raam van zijn woning. Hij aanschouwt de zee en overpeinst de wereld, dromend van meer rechtvaardigheid en meer aandacht voor de zwakkeren in onze samenleving. “Ik heb in Gent op kot gezeten, behaalde aan de universiteit het diploma doctor in de economische wetenschappen. Mijn licentiaatthesis ging over fraudebestrijding. Als kind wou ik ‘zwaantje’ worden, motard leek me wel wat. En raar maar waar, seriemoordenaars fascineren me al een leven lang, ik wil er alles over weten”. Hij wou kandideren bij de Gentse politie maar was te laat. Later kwam John terecht bij de financiële sectie van de gerechtelijke politie. De lokroep van de politiek was sterker. Hij leerde de politieke stiel als kabinetsmedewerker van Johan Vande Lanotte en als kabinetschef van Freya Van den Bossche. Crombez ging in Deinze wonen en werd er lokaal sp.a-voorzitter De nationale politiek volgde snel, hij keerde terug naar Oostende, zijn geboorteplaats.
De ongelijkheid is bijzonder groot

Crombez droomt van een wereld zonder fraude. “Fraude is zo Belgisch als bier en frieten.Het debat hierover woedt nu meer dan ooit. Fiscale en economische fraude leggen beslag op onze toekomst. Stilaan dringt dat besef tot iedereen door, de man/vrouw in de straat, de hardwerkende burger die correct belastingen betaalt, begint er genoeg van te krijgen. De banksector wil de prijzen verhogen. Als het bankmodel niet werkt, pas dan het bankmodel aan i.p.v de prijzen te verhogen voor gezinnen en bedrijven”. Het schokt het rechtvaardigheidsgevoel van Crombez. Dat de media berichten over multinationals die geen belastingen betalen en over fraudedossiers kan hij enkel maar toejuichen. Niets meer onder de mat vegen lijkt wel z’n doelstelling.“De  mensen zijn nu bewuster van fraude en belastingontwijking. Fraudebestrijding zorgt voor meer rechtvaardigheid. De kleintjes zijn altijd de pineut. Kleine verenigingen worden streng gecontroleerd maar anderen komen met gigantische fraude weg. De afkoopwet moet afgeschaft worden, de schandalen volgen elkaar in snel tempo op. De ongelijkheid tussen arm en rijk is bijzonder groot, 25% van de Belgen hebben geen reserves en komt in de problemen”.
ohn Crombez nam een vliegende start als kandidaat Sp.a voorzitter. Hij wil de vernieuwingsoperatie in goede banen leiden, maar zeker is dat nog niet. “Daarvoor zijn de verkiezingen te ver weg. Het voorzitterschap is trouwens niet het belangrijkste. In de 1e plaats moet de partij opnieuw gezond worden. Je kan ook een voorzitter vervangen zonder dat de werking zou verbeteren, dat is niet de bedoeling. Het is een turbulente periode voor de partij”.

‘Bart De Wever is de premier’
Doet onze regering het goed, zal men de ganse rit tot het einde uitdoen? “Men is slecht bezig. Ik denk dat we het einde van de legislatuur halen maar vrees er toch voor. Bart De Wever wil het andere politici moeilijk maken, hij is niet geïnteresseerd in meningen. Hij denk niet alleen dat hij de premier is, hij is het ook!  Maar hij wil wel niet die naam dragen, daar heeft hij de moed niet voor. Neen, dit gesprek is geen charmeoffensief. Niet iedereen kan mij graag zien. Vleien is niet mijn grootste eigenschap. Ik ben geen carrièreplanner, laat liever gewoon alles op me afkomen. Ik kreeg reeds uit alle sectoren aanbiedingen voor een job met een hoger loon. Maar ik blijf trouw aan mijn ideaal, als kind was ik een vuile voetballer zei men, maar in de politiek speel ik het spel netjes zoals het hoort”.
Toch is er meer dan politiek. “Niemand kiest ervoor om ziek te zijn. Mijn broer, 5 jaar jonger, de slimste, de sterkste, ging bijna dood door een foute diagnose. Hij kreeg te horen dat hij aan CVS leed, terwijl hij eigenlijk de ziekte van Lyme heeft. Dan sta je toch wel even stil bij de vergankelijkheid van het leven”.

Dat John Crombez muzikaal bloed door zijn aderen heeft stromen is geen geheim. Hij is gitarist bij SevZero, een band die muziek speelt uit de jaren 50', tot nu. “In feite ben ik ongeletterd muzikaal. Niemand durft te zeggen dat het slecht is. ’t Is vooral goed zolang ik maar niet teveel zing (lacht)” Hij hoopt dit jaar ergens op de Gentse Feesten te mogen spelen. Men zegge het verder. Welke organisator heeft nog een plaats vrij op de affiche?
Frans Van Damme
 

Dit interview verscheen in De Streekkrant, editie Gent/Deinze, week 14/2015
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten