zondag 17 mei 2015

Interview De Streekkrant: zeilster Evi Van Acker


‘Focus op de Olympische spelen in Rio’

GENT Terug thuis van enkele weken stage in Cadiz, het winnen van de Andalusian Olympic Week en tussen 2 trainingen in, wil zeilster Evi Van Acker (29) ons ontvangen. Absolute wereldklasse, als zeilster en als vrouw.

“Studeren kwam thuis op de 1e plaats, eerst een diploma halen daarna zien we wel  was het devies. Ik had ambitie voor saxofoon en piano, was gedreven door tennis en zeilen. Al had ik graag geneeskunde of architectuur gestudeerd. Als kind fascineerde water me, simpele dingen zoals de bloemen water geven maakten me blij”. Kende Evi vrij vlug het verhaal van de bloemetjes en de bijtjes? “Jazeker, in het 6e leerjaar had ik al een vriendje. Mijn huidige partner ken ik van m’n 11e jaar, van op de lagere school. Na een ondertussen bewogen rit en turbulente periodes zijn we sinds 3 jaar een echt gelukkig koppel. Als dat geen schoon jeugdverhaal is hé. De eeuwige liefde? De tijd zal ’t welk uitwijzen zeker”.  Evi noemt zichzelf een rationeel iemand, die veel nadenkt, emotioneel. “Gedisciplineerd ook, ik leg de lat hoog. Volg niet enkel mijn hart maar ook mijn verstand. Tijdens internationale wedstrijden heb ik geen tijd voor heimee. Het enige wat ik mis is mijn bed, met mijn vriend erin”. Evi heeft wind in de zeilen. Ze was meermaals onze Belgische trots tijdens internationale zeilwedstrijden. Ze nam deel aan de Olympische spelen van Peking (2008) en behaalde brons in Londen (2012).Haar palmares doet menig sportvrouw/man watertanden. Ze behoort ontegensprekelijk tot de wereldtop. “Mijn  prijzenkast raakt stilaan goed gevuld. In 2011 kreeg ik het Vlaamse Sportjuweel, een onderscheiding die wordt toegekend door de Vlaamse overheid aan een Vlaamse sporter die een opmerkelijke prestatie leverde. Men kan deze prijs slechts eenmaal in het leven winnen. Een jaar later kreeg ik de Nationale trofee voor sportverdienste en werd uitgeroepen tot sportvrouw van het jaar”. Het gaat niet vanzelf, het is niet zo vanzelfsprekend. “Elke sport is moeilijk. De gemiddelde topzeiler moet conditioneel niet onderdoen voor een gemiddelde topwielrenner. Zeilers gebruiken uiteraard andere spiergroepen maar het is een propere sport, een meer gematigde wereld dan bijvoorbeeld atletiek. Jaloezie en afgunst valt best mee, het zeilmilieu is een relatief klein wereldje, overal kom je dezelfde mensen tegen. Tosport kwam gewoon op me af en dan groei je daar gewoon in mee. Rusten is even belangrijk dan trainen, topsport is niet altijd gezond. Onlangs nog had ik last van een elleboogoverbelasting en een onderarmpeesontsteking”. Bij topsport hoort een gezonde levensstijl. “Uitgaan, fuiven, drank… hoort daar niet in thuis. Een gezonde voeding is noodzakelijk. Daar heb ik helemaal geen moeite mee, als je een doel voor ogen hebt valt dat best mee. Ik ging voor m’n moeder naar de Aldi om wijn. Stond aan de kassa met een ganse kar vol. Nogal een gênante situatie, iedereen keek met verschrikte ogen naar mijn karretje. Men dacht waarschijnlijk: die Evi zit aan de drank”.

Een mooie vrouw, blonde haren, een ontwapenende lach en sprankelende ogen, daar komen mooie kinderen van. “Ja, mijn biologische klok tikt. Voor kinderen moet je klaar zijn. Nu staat de sportcarrière voorop. Alles is gefocust op de Olympische spelen 2016 in Rio. Deelnemen belangrijker dan winnen? Vergeet het, dat is een fabeltje. Ik wil net zoals elke deelnemer winnen, een medaille behalen. Wat na Rio komt zien we wel maar de Olympische Spelen 2020 in Tokio zal ik niet halen. Wanneer ik definitief stop weet ik echt niet, heb er al 1000 maal aan gedacht. Wat na de sport? Geen idee. Enige activiteit in de sportbranche misschien. Events organiseren, columns schrijven, daar zie ik brood in. Meubels maken, leuke design spulletjes ontwerpen zou ik ook graag doen”. Evi was ooit het gezicht van een reclamecampagne voor melk. “Waarom niet, ik drink graag melk, echt waar. Pizza Hut deed me een reclamevoorstel, ik weigerde. Tia Hellebaut zei ja en ging met de pizza’s lopen. Koken doe ik graag maar niemand vraagt me voor keukenreclames. Evi van Acker, de Donald Muylle van de keukens, dat zou nogal wat zijn hé (lacht)”. Nog iets op je lever Evi? “Journalisten zijn enkel in het zeilen geïnteresseerd bij fenomenale prestaties. Daarom beantwoord ik persoonlijk elk bericht op mijn Facebookpagina. Dat ben ik verschuldigd aan liefhebbers van de zeilsport”.
 
Frans Van Damme
 
 

 Dit interview verscheen in De Streekkrant, regio groot Gent/Deinze, week 21/2015

Geen opmerkingen:

Een reactie posten