maandag 6 juli 2015

Interview De Streekkrant: JAMES COOKE


Theater- & musialbeest James Cooke

‘Mijn ondernemerschap staat relaties in de weg’

GENT James Coocke wil als acteur én producent het publiek verbazen met een combinatie van dans, muziek en zang. In de showbizzwereld is iedereen het er over eens, James is de coming man in de theater- en musicalwereld. Zoveel lof prikkelt onze nieuwsgierigheid, dat vraagt om enige toelichting.
Als kind was ik vaak onrustig, gemakkelijk af te leiden en impulsief. ’s Avonds had ik nog evenveel energie als ‘s morgens. Toen ik de diagnose ADHD kreeg, was dat best vervelend. Niettemin ben ik er een stuk beter van geworden, ik wil altijd scoren, moet voortdurend geprikkeld worden door een doel of een nieuwe uitdaging. Weten wat kan, of juist niet kan, het is belangrijk dat te weten. Als ik iets niet onder controle heb wordt ik ongelukkig, heb het moeilijk met onmacht en onrecht”. James weet van aanpakken, wil maar al te graag zijn publiek omver blazen met nieuwe projecten. Op televisie was hij gastacteur in zowat alle series, hij stond vol overgave op scène in diverse theater, ging ‘on tour’ met Mega Mindy, K3, Piet Piraat en doet kinderharten sneller slaan in populaire kinderreeksen. Bezig baasje dus! “Bespaar me van een nine-to-five-job. Ik heb ooit, om den brode, in een Gents havenbedrijf aan de band gestaan om stront in zakken te vullen. Verschrikkelijk was dat, een tijd van verstand op nul en blik op oneindig”. Gelukkig was die nachtmerrie van korte duur. Hij maakte vol gloed de overstap van de amateurgezelschappen naar het professioneel theater. “Ik geloofde aanvankelijk niet in mezelf als musicalacteur. Nog altijd wordt ik niet gecast als prins die mooie liedjes zingt voor z’n prinses. Men vraagt me wel voor een diversiteit aan activiteiten op en achter de bühne”. James wil het musicalgenre ingang doen vinden bij het grote publiek. “Ik heb me goed in het circuit gesetteld, ben in alle omstandigheden naturel gebleven, loyaal tegenover anderen. Ik leer elke dag, in alles zie ik een musical- of theaterstuk. Mijn vertrouwen in mensen heeft al wel eens flinke deuken gekregen, maar ik werk eraan. Ik ben niet met geld bezig, werken maakt me gelukkig, toneel is magie, levensnoodzakelijke zuurstof”. Een mislukking in het parcours van z’n carrière, James moet er lang over nadenken en blijft het antwoord schuldig. Nadenken over pech in de liefde gaat vlotter. “Neen, ik heb geen slecht karakter, het is ook geen kwestie van slecht onder de lakens presteren, integendeel (lacht). Verliefd worden maakt me bang, voelt vreemd aan. Mijn ondernemerschap staat relaties in de weg. Terwijl 80 % van de acteurs aan de dop staan moet ik niet op aanbiedingen zitten wachten, het klinkt misschien pretentieus maar het is wel zo. Als producer geef ik werk aan anderen, een overvolle agenda is niet bevorderlijk voor een intens liefdesleven”.

De roots van James liggen in Gent. Toch verhuisde hij naar Antwerpen. “Een stommiteit, had ik nooit mogen doen. De liefde lokte mij naar ginds. Ondertussen is de relatie voorbij maar noodgedwongen woon ik er nog”. Is verhuizen dan geen optie? “Als ik m’n stulpje kan verkopen, kom ik direct terug naar Gent. Antwerpen werd een onveilige stad, ’s avonds durf ik niet meer alleen buiten komen. Het chauvinistisch gedrag is verschrikkelijk, de politie maakt het de mensen moeilijk, machtmisbruik is nooit veraf, of althans zo lijkt het toch, pesterijen en discriminatie alom. Enige tijd terug werd ik er gemolesteerd omdat ik in de soap Thuis een rol speelde als homo. Men kan geen onderscheid maken tussen realiteit en fictie, daar word ik slecht van”.
James mag zich fier de productiemanager noemen van ‘Boer zocht Vrouw’, een eigentijdse komedie geïnspireerd op het VTM-programma. “Het idee ontstond toevallig, tijdens het brainstormen over een mogelijke opvolger van onze vorige productie Komen (Vr)eten. Met deze nieuwe hilarische rollercoaster, vol misverstanden en komische situaties toeren we al geruime tijd door Vlaanderen en komen nu voor de allerlaatste voorstellingen naar de Gentse feesten. Een spektakel dat garant staat voor een avond dolkomisch amusement met verrassende wendingen”.

Cooke bekent eerlijk, hij had aanvankelijk niet veel zin in ons gesprek. “Ik hou nogal van mijn privacy en was van plan niet veel te lossen. Nu pas valt het me op dat ik veel meer heb vertelt dan ik eigenlijk wou. Straffe gasten daar bij De Streekkrant”.
Frans Van Damme

Dit artikel verscheen in De Streekkrant, editie groot Gent/Deinze - week 28/2015

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten