maandag 13 juli 2015

Interview De Streekkrant: Alexander Vercamer


1e gedeputeerde ALEXANDER VERCAMER

‘Mijn vrouw heeft me ooit ontvoerd naar Benidorm’

GENT Voor Alexander Vercamer (64) wordt 2015 een gran cru jaar. Hij is 30 jaar gedeputeerde en meteen de langst in functie zijnde gedeputeerde van de provincie Oost Vlaanderen. Een dubbel jubileum dus wij gingen hem alvast feliciteren.
In 1981 stelde hij zich voor het eerst kandidaat bij de provincieraadsverkiezingen. Hij raakte meteen verkozen. Vier jaar later werd hij gedeputeerde, een functie die hij nog steeds uitoefent. Politiek is een family affair. Het begon allemaal in Vinkt, deelgemeente van Deinze. Grootvader Remi Vercamer was er schepen, vader Roger werd in 1958 een van de jongste burgemeesters van Vlaanderen. De katholieke gedachte ‘Ga en vermenigvuldig u’ namen opa en oma wel erg letterlijk. Ze kregen 20 kinderen: 17 zijn volwassen geworden, 15 werden boer. “Ik ben zelf de oudste van 10 uit een Christen democratisch gezin, Vlaamsgezind. Ja, de zondag is heilig voor mij. Noem me gerust een praktiserende katholiek maar niet fanatiek”. Weliswaar geen 10 geboden maar Alexander heeft toch zowat z’n eigen geboden. “Het gezin is een belangrijk aspect in het leven. Wederzijds respect is een noodzaak. Doe niet aan achterklap en liegen. Het talent wat je hebt moet je gebruiken. Kom altijd en overal voor je mening uit. Na de dood is het zeker niet gedaan al weet ik niet wat er komt, ik twijfel soms”. Alexander heeft naar eigen zeggen absoluut  geen nood aan een exuberante levensstijl. “Eigenlijk  niet verwonderlijk dat ik altijd grote interesse heb gehad voor landbouw en sierteelt want veevoeders, aardappelen en landbouwproducten waren de core business van mijn ouders. Ik hielp waar nodig en was zelfs 1 jaar patattenmarchand. Als kind niet in weelde opgevoed maar we hadden niets te kort. Eenvoud siert een mens. Een namiddag rustig in de tuin werken en wat lectuur volstaan als ontspanning”.

Alexander Vercamer lijkt alomtegenwoordig, altijd zo geweest. “Ik probeer tussen de mensen te zijn, luisteren, meedenken en de vinger aan de pols houden bij wat er leeft in de gemeenten. Het grote verschil met vroeger is dat ik nu nergens meer blijf plakken. Van werken ging nog nooit iemand dood, ik werk zo’n 60 à 70 uren per week. Met dank aan de Heer! M’n vrouw heeft me ooit eens ontvoerd, 4 dagen naar Benidorm. Want voor vakantie was nauwelijks tijd, er is altijd nog zoveel te doen”.Sociaal dienstbetoon mag wettelijk niet meer daarom houd hij nu 3 maal per maand spreekuur. “Spreken mag ik nog doen, mensen mogen bij mij komen biechten. (lacht). Er worden soms wel eens vuile politieke spelletjes gespeeld maar daar doe ik niet aan mee, nooit gedaan, ik kan iedereen recht in de ogen kijken”.

In Gent en ommeland blijft de land- en tuinbouw een boeiende en bloeiende sector die Alexander nauw aan het hart ligt. Maar ook de Gentse Buitenband laat hem niet onberoerd. “Al 25 jaar, 2015 is een jubileumjaar,  brengt het evenement de rand rond Gent en de ruime omgeving, het platteland en de land- en tuinbouwsector op een veelzijdige wijze positief onder de aandacht. Dat is uitgerekend ook waar het provinciale beleid in de domeinen Landbouw en Platteland op inzet. Een leefbare land- en tuinbouw en een beleefbaar platteland in Oost-Vlaanderen. Voor ieder van ons!  We werken aan eenzelfde doel en onze inspanningen en acties versterken elkaar. Daarom is de Provinciale Landbouwkamer voor Oost-Vlaanderen financiële partner van de Gentse Buitenband. Hoewel de Gentse Buitenband de nadruk legt op plattelandsbeleving in de breedste zin van het woord, is bij het publiek vooral de jaarlijkse familiale fietsmanifestatie  bekend. Het concept is even eenvoudig als ingenieus en weerstaat moeiteloos de tijd. Per fiets kunnen de deelnemers het verrassend groene platteland in de Gentse bloemenregio en de land- en tuinbouwers die er wonen en werken ontdekken en daarbij van boerderij tot boerderij trekken”. Het mandaat van Vercamer als gedeputeerde loopt tot december 2018. Wat hierna? “Als kandidaat  zal ik niet meer opkomen, ben geen vragende partij om nog langer aan te blijven. Mijn politieke carrière ligt in het verleden. Mijn vrouw, m’n compagnon de route, heeft een drukke job als H&R Manager bij Familiehulp Oost-Vlaanderen, Antwerpen, Brussel en het Pajottenland. Hoogste tijd om samen wat meer te genieten van het leven. Misschien moet ze me nog maar eens ontvoeren naar Benidorm”.
Frans Van Damme
 


Dit interview verscheen in De Streekkrant editie groot Gent/Deinze- week 29/2015
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten