zondag 28 februari 2016

interview De Streekkrant: JO DE POORTER


 ‘Ik geloofde in dikke dames!’

GENT Radio- & televisiepresentator, journalist, schrijver, columnist, communicatieadviseur en mediatrainer, voorwaar een bezig baasje die immer charmante Jo De Poorter. Omdat we nieuwsgierig waren naar z’n gehalte aan charisma gingen we persoonlijk op bezoek.
We mijmeren over herinneringen aan zijn kindertijd in de Dampoortwijk. Een relatie met vader wou echt nooit goed lukken. “Pa heeft misschien wel zijn best gedaan maar ik heb het niet gezien. Buren, vrienden, familie… iedereen had een beeld van hem als een vriendelijke, sociale, gezellige man. Zo heb ik hem nooit gekend. Hij stierf op 53-jarige leeftijd, toen was ik 19 jaar. We hebben eigenlijk nooit de kans gehad elkaar goed te leren kennen. Hij was misschien wel gewoon teleurgesteld in het soort zoon dat ik was", aldus De Poorter. “Ik was een zelfstandig kind, alleen, moest me bezig houden in m’n eentje. Nieuw speelgoed? Nooit gekregen. Ik kreeg de afleggertjes van anderen, maar dat besefte ik niet eens. In mijn hoofd had ik alles. Een goochel- en een chemiedoos waren mijn beste vriendjes. Op school was ik bijzonder goed in alles waar geen punten voor bestonden. Dialect spreken is me nooit zo goed gelukt. Eigenaardig hé.”

Een kennismaking met Jo maakt indruk, slaat in als de bliksem. Hij vertelt met passie, eerlijk en oprecht. “Waarom ik niet bij het leger ben geweest? Goeie vraag, eerlijk, ik weet het zelf niet meer. Ik ben er wel van overtuigd dat de legerdienst niet enkel tijdverspilling is maar tevens ook totaal zinloos.” De Poorter lijkt wel multifunctioneel. Ooit had hij een bedrijfje dat kleding verkocht voor vrouwen met een maatje meer. “Weinigen die dat weten maar ’t is wel zo. Ik geloofde in een toekomst met dikke dames! (lacht). Sorry, volslank! Het werd een fiasco, er vielen wel geen doden maar heb veel geld verloren. Het was een avontuur waarmee ik lessen van onschatbare waarde heb geleerd. Doe alleen maar dingen waar je verstand van hebt en waar je hart in zit. Waar je tijd voor hebt om onder controle te houden. In mijn communicatieadviesbureau kom ik in contact met bedrijfsleiders en mensen met functies op topniveau. Ze vertellen me dikwijls over hun strategieën, geheimen, tactieken. Mijn geluk is dat mensen die bij mij komen al verstandig zijn. Als je die geheimpjes netjes bundelt krijg je een waardevolle leidraad voor een ideale carrière.”
Sedert 2015 is Jo presentator van het VTM-programma Royalty. “Dat ligt me goed, uit gezonde journalistieke belangstelling voor koningshuizen. Zonder echt royalist te zijn, eigenlijk meer uit respect. Neen, voor mij geen koekendozen met een foto van een koningspaar. Waarschijnlijk tegen het zere been, maar weet je, sommige gekroonde hoofden hebben ze niet allemaal op een rij. Maar dat is ook het leuke. Het zal met die inteelt te maken hebben.” (lacht).

De Poorter bezit het geheim van de eeuwige jeugd. Als een pseudo jong veulen gaat hij gezwind door het leven en weet voortdurend te charmeren. Zoek niet verder, de ideale schoonzoon bestaat. “Meestal val ik in de smaak van schoonmoeders. Waarom? Ik ben proper, beleeft, scheer mij elke dag, ben altijd netjes gekleed, werk graag en veel, heb een goed inkomen en ben geen klager. Gaan we zo eventjes door? Sport 2 maal per week, leef gezond, drink geen alcohol, rook niet en ben gedisciplineerd. Of doe daar toch allemaal heel hard mijn best voor.”

Hij mag zich gerust een gerespecteerd coachingexpert noemen. Hij schreef diverse vlot lezende boeken. ‘De kleine coach voor grote dingen’ zijn 3 publicaties over werk, spreken en charisma. “Autorijden kun je leren en een perfecte bearnaise maken ook. Maar wat met de echt belangrijke dingen in het leven? Hoe leer je assertief voor een publiek staan? Hoe vind je een gepaste job? Wat zijn zinvolle hedendaagse stijltips? Waar vind je die handleiding. Ik geef m’n beste tricks en tips, helder en soms ook om te lachen. Het eerste exemplaar werd officieel overhandigd aan prinses Esmeralda van België. She is a fan, she says.” Sommigen beweren dat Jo destijds communicatieadviseur was van prinses Claire. Waar of niet waar? “Ik zeg niet ja, ik zeg niet neen. Ik moet je dat soort antwoorden schuldig blijven. In mijn vak is discretie erg belangrijk.”

Een mediacarrière van 25 jaar en nog wekelijks op televisie. Jo prijst zich gelukkig. “ Men vroeg me destijds om ‘De Slimste Mens’ te presenteren’. Ik heb geweigerd. Stel je voor, het werd het meest bekeken programma van de afgelopen 10 jaar. Ik zie het langs de zonnige kant, daardoor was er tijd om zoveel andere, boeiende dingen te doen. Het leven is heel goed voor mij geweest. Ik probeer goed terug te doen.”
 
FRANS VAN DAMME


Dit interview verscheen in De Streekkrant, week 09/2016.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten