zondag 12 juni 2016

Interview De Streekkrant: WALTER BERLAEN


Zanger/songwriter/bassist Wouter Berlaen

‘Veel miserie in de muziekwereld’

MARIAKERKE De revival van het dialect zet zich flink door. Wouter Berlaen maakt daar handig gebruik van. Iedereen zingt zoals hij gebekt is, Hij laat consequent van zich horen in het onvervalst Zultse dialect. Zijn eigen songs worden overspoeld door lovende recensies. Wij gingen luisteren.

Geboren en getogen is Zulte. Geef toe, Wouter Berlaen kon het slechter treffen. Hij was er in goed gezelschap van Roger Raveel en Gerard Reve. “Ik wou eigenlijk voetballer worden. Het mocht niet van mijn ouders. Uit kolere ging ik dan maar naar de muziekschool, zomaar. Het zou hun leren, misschien dachten pa en ma dat ik als plan B had gekozen voor roken, drinken, drugs en rock & roll (lacht). Op m’n 18e ging ik studeren voor sociaal assistent, daarna volgde het conservatorium."

Het dialect van Zulte mag dan wel niet het mooiste zijn, ieder z’n mening, maar waar troubadour Berlaen komt opduiken zorgt het wel voor leute, plezier en ambiance. Volkse teksten zonder pretentie weet men blijkbaar overal te smaken. “We gaan soms optreden in Limburg, geen mens die ons daar verstaat. Dat zijn ze daar gewoon, Limburgers verstaat men ook nergens. Nochtans ben ik een op Gent gebaseerde artiest geworden, resideer sinds 2005 in Mariakerke en verschijn regelmatig op initiatieven van Trefpunt en Charlatan. Tijdens elke Gentse Feesten speel ik bij verschillende projecten. Luc De Vos was mijn maat en muzikale mentor, zijn dood kwam bijzonder hard aan. Het gevoel dat het van de ene op de andere dag allemaal voorbij kan zijn verviel mij. Neem het leven vooral niet al te serieus."

Ondertussen heeft Berlaen 3 full cd’s opgenomen. Thema’s als vriendschap, verraad en verlies komen in z’n liedjes dikwijls aan bod. Autobiografisch?  “Teksten dienen zich bij mij spontaan aan, elke plaat is een nieuw experiment. Ik heb de laatste 3 jaar veel meegemaakt, ik wil en moet mijn grenzen afbakenen. Voor iedereen goed doen is onmogelijk. Wie dat probeert komt meestal bedrogen uit. Toen ik 40 jaar werd kwam het besef dat niemand ongeschonden door het leven komt.” Waar vroeger kwantiteit belangrijk was voor Wouter is nu kwaliteit het allerbelangrijkste. Hij legt zijn normen steeds hoger. “Met mijn laatste cd ‘Van mijn erf’ wil ik duidelijk maken dat er grenzen zijn. Wie niet geïnteresseerd is moet maar uit mijn leven wegblijven. Ik gun de luisteraars een blik in mijn hart.”

Kan hij, ondanks alles, met iedereen door dezelfde deur? Slechte en goede eigenschappen kan hij maar al te goed plaatsen. “Altijd en overal ben ik een grote verzoener. Met het ouder worden zijn daaraan echter beperkingen gekomen. Als er een granaat ligt ga ik er nu niet meer de pin uittrekken. Een vorm van zelfbehoud waarschijnlijk. Brandjes blussen en mezelf wegcijferen geeft me het idee een goed mens te zijn. Mensen weten altijd wat ze aan mij hebben. Mijn vriendin is nogal koppig, 2 dagen beeld zonder klank kan ze volhouden. Ik capituleer al na enkele minuten, gewoon omdat ik mijn emoties kan en wil uiten. Minder leuk is dikwijls mijn nuchterheid, mijn ongeloof. Ik geloof enkel wat ik zelf zie en hoor.”

Het zijn moeilijke tijden voor de muziek, Wouter beseft het maar al te goed, hij blijft realistisch. “Wie arm is zakt steeds dieper weg, rijken wordt altijd maar rijker. In de muziekwereld is dan niet anders, miserie is bijna overal merkbaar. Helaas durft niemand er wat over te zeggen. Wie 250 cd’s verkoopt mag al dik tevreden zijn. Verdienen doet men in het beste geval aan optredens. Ja, de crisis in de showbusiness is niet meer weg te cijferen, een belegde boterham verdienden is niet zo evident. Sommigen voelen zich toch zo belangrijk, lopen naast hun schoenen maar betekenen in feite helemaal niets.” Berlaen zelf heeft, als muzikant, niet te klagen. K3, Natalia, Raymond van het Groenewoud  (zijn God), maken van zijn talent maar al te graag gebruik. Daarvoor is hij erg dankbaar.

Op zijn 31e werd bij Wouter, na een gezichtverlamming, de diagnose Tourette vastgesteld. Hij heeft duidelijk een milde vorm, het is nauwelijks merkbaar. Hij kan er  goed mee omgaan. “Ik heb het onder controle, het is niet levensbedreigend. Bij mij beperkt het ongemak zich tot het knipperen met de ogen, het maken van enkele geluidjes. De oorzaak van Tourette is niet geheel bekend, een medische oplossing al evenmin. Sommigen die mij ontmoeten doen onwennig, dat is nergens voor nodig. Ik wil het syndroom bespreekbaar maken. Er is voor Tourette weinig begrip, dat moet veranderen.”

Frans Van Damme


Dit interview verscheen in De Streekkrant, week 24/2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten