zondag 26 juni 2016

De Streekkrant: interview TARS LOOTENS


Pianist/componist Tars Lootens

‘Geloof in morgen, morgen is het altijd beter’

GENT Tars Lootens (63) kleurde het radio-, televisie- en filmlandschap, heel wat klassieke en hedendaagse performers deden meermaals beroep op zijn onmiskenbaar talent. Juich en jubel want hij komt tijdens de Gentse Feesten terug thuis in zijn geboortestad voor een reeks opmerkelijke concerten. Tijd om de balans op te maken van een opmerkelijke carrière.

Tars volgde geen  conservatorium als gevolg van slechte ervaringen met een muziekleraar. “Die vent sloeg op mijn vingers, dat deed niet enkel pijn maar het degouteerde mij vooral. Ik koos dan maar voor een opleiding kunstschilder in Sint-Lucas. Met de opbrengsten van mijn optredens, eerst als drummer, daarna als pianist, bekostigde ik mijn studies plastische kunsten. Uiteindelijk besloot ik van muziek mijn beroep te maken. Al ben ik eigenlijk altijd een schilder gebleven, ik schilder nu met klanken.” Hij componeerde een aantal kenwijsjes voor televisie- en radioprogramma's, schreef filmmuziek en trad op tijdens festivals in Mexico, Canada, Rusland, Japan, Frankrijk, de Verenigde Staten en Algerije. De ‘Kinderacademie” op VTM maakte hem razend populair in Vlaanderen. Maar bovenal werkte hij 17 jaar nauw samen met Johan Verminnen voor wie hij zijn grootste hits schreef. Toen kwam de breuk, Tars praat er liever niet over, heeft hij in het verleden nooit gedaan. Uitzonderlijk maakt hij ons, na enig aandringen, toch deelgenoot van zijn ‘geheim’.  “Voor Verminnen heb ik buitenlandse tournees laten vallen, zo close waren we, echte compagnons de route. Hij heeft enorm veel te danken aan mij, ik componeerde zijn grootste hits. Gedurende zowat  17 jaar heeft hij me uitgemolken. Verminnen, de man die opkomst voor de belangen van de artiesten? Laat me niet lachen. Hij heeft me bij de neus genomen. Ik moest zo rijk zijn als de zee diep maar heb niets meer, zit totaal aan de grond. Ik denk dat de onenigheid te wijten was aan jaloezie omdat ik eigen fans had, ik kwam immers wekelijks op televisie, was geliefd  bij de jeugd.” Tars viel in het spreekwoordelijke zwarte gat, plots was er tijd in overvloed om te componeren. Het is niet altijd glitter en glamour in showbusinessland. Kommer en kwel, miserie, tegenslag, niemand blijft gespaard. Hij heeft zijn deel gehad. “Mijn gedrevenheid is mijn grootste vijand gebleken. Ik heb de lat te hoog gelegd. Niet alleen professioneel, ook tegenover vrienden en familie. Ik leef te vlug, niemand kan mij volgen, heb kansen gekregen en ze niet altijd gegrepen, wilde enkel dingen doen die met mijn vak te maken hadden. Ik wou het spel van VTM niet meer meespelen”. Hij kreeg een burnout, werd depressief, geraakte zijn vrouw kwijt. Foute managers en een 2e huwelijk, dat vlug voorbij was, hebben handenvol geld gekost. “Men wou teren op mijn naam, geld verdienen op m’n rug. Alles in mijn leven draait eigenlijk om verlies. Maar ik blijf in mensen geloven. Muziek heeft een helende werking, ik ben een vechter.”

Waar Tars Lootens verschijnt hangt magie in de lucht. Onthaastend, spiritueel, therapeutisch, beroerend, helend, esthetisch, lyrisch, ontroerend , introspectief, meditatief, impressionistisch, intimistisch… zijn sound en gedrevenheid omschrijven blijkt bijna onmogelijk. "Muziek drijft mij verder, tot voorbij de horizon, tot waar aarde en lucht elkaar raken en weer een nieuwe horizon zich openbaart. In feite stopt een muzikaal verhaal nooit. Ik ben niet lastig maar egocentrisch. Altijd bezig met creëren en met muziek, alsof er niets anders bestaat. Perfectionist zijn, het is niet eenvoudig.” Commercieel denken, manieren zoeken en vinden om wat je maakt te verkopen, het is zijn Achilleshiel. “Dat heb ik nooit geleerd. België is hard voor zijn eigen artiesten. De musical Ben X sleurde mij mee in een faillissement. Door mijn open geest en mijn naïviteit heb ik niets meer, spartel om te overleven. Geloof in morgen, morgen is het altijd beter!”

Tijdens de hectische dagen van de Gentse feesten wil Lootens een rustpunt zijn “Iedere locatie creëert zijn eigen muziek. Terwijl het feest buiten bruist, vindt men tijdens mijn optredens de stilte in de muziek en in onszelf. Tijdens de zomermaanden ben ik volop aan de slag aan de Belgische kust. Wie naar Thailand of Singapore reist kan mij daar horen spelen in de chicste hotels. Music was my first love and it will be my last’.

PianOase’, 75 minuten verstilling vanuit de magie van een vleugelpiano. Van 15 t/m 24 juli - Monasterium Poortackere, Oude Houtlei Gent. Info & Reservatie: Uitbureau.

FRANS VAN DAMME

Dit interview verscheen in De Streekkrant, week 26/2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten