zondag 3 juli 2016

Interview De Streekkrant: Popkoning Jean-Pierre Maeren


POPKONING Jean-Pierre Maeren

‘Hoogste tijd dat ik uit de kast kom’

GENT Er zijn eigenlijk maar twee soorten mensen op deze wereld: sympathisanten van Jean-Pierre Maeren en fans van de Popkoning. Of een combinatie van beiden. Een man, een microfoon, enkele poppen en veel grappen, hij heeft een eigen stijl. Zijn radde tong functioneert zoals nooit tevoren.

“Als kind van de Brugse Poorte zou ik Gent nooit verloochenen” schiet Maeren uit de startblokken. “Mijn vader Henri was goedlachs, schalks, een beetje rebels, zonder kapsones. Een echte Gentenaar dus. Al van in zijn prille jeugd was pa verzot op puppespel. Hij speelde Pierke in 5 verschillende poppentheaters. Vader legde de fundamenten van iets waar ik nu mijn boterham mee verdien. Ik wil mij amuseren in 't leven, ik wil vooruit, ik laat gewoon alles op me afkomen.” Maeren heeft een adoratie voor wijlen Romain Deconinck. “Romain, de man die de Minard groot maakte. Voor zoveel talent buig ik nederig het hoofd. Hij verdient een ereplaats in de bonte, internationale, historische galerij van het volkstheater. Hij kreeg veel te weinig en veel te laat erkenning. In andere landen worden soortgelijke fenomenen bijzonder ernstig genomen, bestudeerd en geanalyseerd op academisch niveau. En Yvonne Delcourt, is een schatje. Chapeau voor alles wat ze samen met Romain heeft verwezenlijkt.”

Realiteit en fictie, het loopt naadloos door elkaar in een gesprek met de Popkoning. “Als jonge gast was ik verslaafd aan seks met latexpoppen. Grapje, ’t Is maar om te lachen hé. Straks denkt men nog dat het waar is.” De humor van Jean Pierre heeft dikwijls, ook op scène, een dubbele bodem. “Mijn grappen en grollen zijn in feite universeel, soms op het scherp van de snede. Humor is het beste medicijn. Mijn poppen en de typetjes doen straffe uitspraken, meer dan ikzelf ooit zou durven. In de huid van een pop kan je zoveel meer kwijt, 80% van mijn grappen zou compleet de mist ingaan als ik ze in eigen persoon op het publiek zou loslaten. Een mop die niet marcheert vliegt er meteen uit, zelfs al heb ik er dagen aan geschreven. Laat mij maar in de schaduw blijven van mijn creaturen, bekende Vlaming zijn ligt me niet zo goed. Mijn familie hou ik bewust uit de media.”  Maeren heeft een onbekend en verborgen talent, hij is colakenner. “Zet hier voor m’n neus gerust 15 verschillende merken cola en ik kan ze tijdens een blindproef allemaal benoemen. Straf hé.”

Jean-Pierre Maeren heeft wat te vieren in 2016, zijn grand cru jaar! Hij werd 60 jaar, is 50 jaar actief als poppenspeler, staat 25 jaar als solist op scène en brengt al 20 jaar het publiek aan het lachen als Popkoning. Hij weet van geen ophouden, barst van energie en vertrouwen. Jean-Pierre blijft steeds zichzelf vernieuwen en weet het publiek telkens te verrassen. Zijn optredens zijn een perfecte balans tussen herkenbaarheid,  ijzersterk materiaal en interactie met het publiek. De neerslag van die noeste arbeid kan men binnenkort beleven tijdens de Gentse Feesten. “Mijn poppen werden 2 jaar gegijzeld in een loods vol asbest. Nu werd eindelijk alles vrijgegeven.” De loods is clean, zijn poppen en decors ook. Het juridisch steekspel heeft veel bloed, zweet, tranen en geld gekost. “Laat ons altijd positief denken, stop met klagen,weg met de verzuring, vooruit kijken, niet achterom. Hoogste tijd dus voor een groots spektakel met als titel ‘Blijven lachen’. Het moet een waardige afsluiter zijn van mijn 20 jarige Popkoningcarrière. Van de bulderlach tot de ingehouden gniffel, van de glimlach tot de schaterlach, ik garandeer iedereen een tsiepmuile van het lachen. Sorry, zuurpruimen blijven beter thuis. De hoogste tijd dat ik eens ferm uit de kast kom (lacht). Begrijp me niet verkeerd hé, ik bedoel uit mijn poppen- en kleerkast. Ik ga alle registers van de showbusiness opentrekken. Het wordt een avondje schuddebuiken vol verrassingen. Met als decor het 60-koppig Symfonisch Orkest van de Academie voor Podiumkunsten, life op scène. Slechts 1 voorstelling, voor 1500 fans en  curieuzeneuzen.” Het is duidelijk, geen Gentsche leute zonder de Popkoning. Maar dat wist iedereen al heel lang. Jean-Pierre komt dicht in de buurt van het legendarische Pierke, de grote volksheld die met zijn vrolijk en eerlijk karakter, alle harten voor zich won. “De mensen zijn nog bijlange niet van mij af, ik ga zeker nog 20 jaar door, tot ik met een looprekje op het podium sta.” (lacht).

'Blijven Lachen' in Capitole Gent op dinsdag 19 juli om 20 u.15 Reserveren: www.uitbureau.be of 09/233 77 88.

FRANS VAN DAMME


Dit interview verscheen in De Streekkrant, week 27/2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten