zondag 10 juli 2016

Interview De Streekkrant: Koen Crucke


‘Ik ben op de wereld gezet om te zingen’

GENT Koen Crucke (64) mag zich verheugen op een feestelijk 2016. Hij staat exact  50 jaar onafgebroken in het vak. Een verhaal van geduld, volharding, enthousiasme en talent. Van coiffeur tot charmeur, misschien wel een goede titel voor zijn biografie.

Toen Koen 2 jaar oud was gebeurde er iets ernstig in het gezin, een voorval dat hem jaren heeft achtervolgd. “Op een dag zag ik hoe mijn zus, met hoge koorts, in allerijl met een ambulance werd afgevoerd. Ik hield er een zwaar trauma aan over en kreeg een zenuwinzinking, ben tot mijn 7e hiervoor in behandeling geweest. Mijn moeder en vader zeiden: jouw genezing heeft ons 2 huizen gekost. Kleren en speelgoed kwamen van de buren. Geld was er nooit maar eten altijd. Van slagroom werd ik rustig, echt waar. Camions crème fraîche heb ik naar binnen geslokt.”  Koen moest van pa bij de zeescouts aansluiten, daar zou hij een echte man worden dacht men. Foute inschatting, hij had meer interesse voor de herenliefde bleek al vrij vlug. “Op mijn twaalfde werd het me reeds duidelijk dat ik homo was. Met een vrouw deed ik ook wel eens een nummertje, met alles erop en eraan. Ik weet dus wat het is, heb ervan genoten maar het kon me toch niet echt bekoren. Elk z’n goesting hé. Margriet Herman wou een kind van mij, ze vroeg of ik donor wou zijn en sperma afstaan. Ik heb beleeft geweigerd, er zijn grenzen aan vrienden een plezierke doen. Al zou het waarschijnlijk een heel schoon kind zijn geweest (bulderlach).”

Crucke wou zingen, artiest worden. Ma en pa dachten daar anders over. Geen armoedezaaier in de familie! Hij werd kapper onder zachte dwang van thuis. Toen hij auditie mocht doen bij de Gentse opera was de euforie groot. “In de jaren ’70 betaalde de opera mij een loon van 10.000 bfr (2500 euro) per maand. Veel geld in die tijd. Voor mijn ouders was het goed, ik was tenminste van de straat.” De opera ging failliet, Crucke stond op straat. Het is zijn redding geweest. Tijd om initiatief te nemen en een eigen carrière op te bouwen. Hij werd binnengehaald door de BRT, radio en televisie boden mooie kansen en interessante projecten. Zijn gulle lach werd wereldberoemd in Vlaanderen. Koen huwde met echtgenoot Jan Gheysens, ze zijn voor elkaar het zonnetje in huis. “Al beweren sommige boekskes dat ik ontrouw ben. Niet waar! Reeds 46 jaar brengt Jan elke morgen mijn ontbijt op bed. Wij investeren iedere dag in onze relatie. Jan is mijn steun en toeverlaat, elke ogenblik met hem is een geschenk. Het klinkt als een cliché, maar laat ons maar samen dood gaan.”

Jarenlang voerde hij een strijd tegen overgewicht. Van 129 kg. in de jaren ’90 naar 70 kg. nu. Koen weet wat diëten betekent. “Vroeger vertelde ik dat een goede stem in het vet moet liggen. Onzin natuurlijk, het was prietpraat om mezelf courage te geven. Het kon niet blijven duren, een hartinfarct kwam angstvallig dichtbij. Nu ontbijt ik als een keizer, lunch als een burger en dineer als een bedelaar. Totaal geen alcohol meer.” We besluiten dat Koen zich een gelukkige man mag noemen. Of niet soms? “Als men vraagt ‘ben je gelukkig’ is mijn antwoord ‘ik ben wreed content’. Kijk maar om je heen, geluk is dikwijls als zand in de handen, hoe harder men knijpt hoe meer het wegglipt tussen de vingers. Voor mijn begrafenis staat voldoende geld opzij. Een feest moet het worden, een vaarwel langs de grote poort, een triomftocht met veel applaus, champagne, een massa volk en liedjes van Piaf. Non, Je Ne Regrette Rien!” Zowat 25 jaar door het leven gaan als Alberto, samen met Samson & Gert, laat sporen na. Crucke heeft hierdoor televisiegeschiedenis geschreven maar was bij het grote publiek als zanger bijna vergeten. Hij wil in de 1e plaats terug naar z’n roots. “Ik ben op de wereld gezet om te zingen, het is mijn lust en mijn leven. Zingen is een weergave van alle menselijke emoties, verdriet, pijn, woede, troost, liefde en genot.” Koen heeft zich nog nooit zo goed gevoeld als nu. Hij lijkt wel herboren, tijd voor een extra schwung aan zijn carrière. De nieuwe single cd ‘Nooit echt zomer zonder jou’ en een gereleasde verzamel cd ‘Gouden Liedjes’ zijn het verrassende resultaat. Zijn tour-de-chant ‘Brasserie ‘t Vervolg’, samen met Margriet Hermans, werd gerestyled. “Ik voel mij in topvorm, vol energie zoals een Duracellkonijn.”

Brasserie Nostalgie ‘t Vervolg, NH Hotel Gent Belfort, Hoogpoort 63 Gent van 16 t/m24 juli 2016. Info & reservaties: 09 395 91 91 (11-17 u.30) of www.koencrucke.be

Frans Van Damme





Dit interview verscheen in De Streekkrant week 28/2016







Geen opmerkingen:

Een reactie posten