zondag 4 september 2016

Interview De Streekkrant: ARNE SIERENS


Theatermaker Arne Sierens

‘We hebben de eigenschappen van beesten’

GENT De spanning tussen Kunst met een hoofdletter en de volkscultuur spelen een belangrijke rol in het oeuvre van Arne Sierens. Met een tomeloze ambitie behoort hij tot één van de meest gespeelde auteurs in het Vlaamse amateurcircuit. Zijn theatervoorstellingen maken het publiek dikwijls groggy, grijpen naar de keel.  

Geboren op de Brugse Poort is de wijk voor Arne Sierens altijd zijn eiland van arbeiders en sociale woningen gebleven. “Ik groeide op in een verpauperde arbeiderswijk vol tegenstrijdigheden. Een plek waar geen goden wonen maar sukkelaars. Je ziet er geen tragedies maar melodrama’s. Een volksbuurt is fantastisch, dat heeft mij getekend. Ik pluk mijn verhalen van de straat, rechtstreeks geënt op het leven. Mijn schrijfsels zijn zeker geen koningsdrama’s. De Brugse Poort, daar zie je mensen in de meest kwetsbare vorm.” Op school heeft Arne niet veel geleerd, daar zat hij niet op zijn plaats. “Ik ben eigenlijk een vergaarbak van zoveel indrukken. De punkscene en de hele rebellerende subcultuur waren een belangrijke inspiratiebron voor latere teksten en ensceneringen. Laat mij gerust de vaandeldrager zijn, een rebel op de barricaden.” Hij lijkt onvermoeibaar, zorgt dat de theaterwereld geen koude en dode planeet wordt, hij barst van energie en zelfvertrouwen. Zijn geest en ideeën vliegen voortdurend over podiums. Sierens werd huisschrijver van de Blauwe Maandag Compagnie maar constateerde dat enkel schrijven hem eigenlijk niet interesseert. Hij keert terug naar het amateurtheater. “Ik wou altijd theater maken dat nog niet bestond. Niets dat braaf is, geen vertoning voor een publiek in rode pluche klapzeteltjes. Volkstheater wordt door sommigen nog steeds uitgespuwd omdat het geen kunst zou zijn. Ik neem het ze niet kwalijk, wie arm is van geest weet van niet beter.” Hij was medeoprichter van de theatergroep met de programmatische naam ‘De Sluipende Armoede’. “Het was altijd knokken om mijn ding te kunnen doen. Stoppen bij gebrek aan geld, meer bezig zijn met de boekhouding dan met het artistieke, spelen voor een kleine fooi, vechten om de financiële eindjes aan elkaar te knopen, ik weet wat het is. Wie geld heeft krijgt nog meer geld, het is niet eerlijk. Men moet investeren in dingen die niet noodzakelijk opbrengen maar die ons op een ander spoor zetten, mensen doen nadenken.” Elke theatervoorstelling van Sierens is een weergave van bonte taferelen, ruwe schetsen, uitvergrote beelden, bijzondere momenten en situaties, doorgesaust met een flinke portie emotie. Zijn onderwerpen zijn uit het leven gegrepen, het leven zoals het is, of net niet is. “Als theatermaker heb ik een persoonlijke en unieke stijl, weg van het traditionele theater, met sterke wortels in het alledaagse, het volkse en het epische. Ik heb een obsessie voor het anekdotische. Improvisatie van de spelers staat centraal in mijn methode van werken.” Choqueren, in de war brengen, herkenbare situaties deelbaar maken, het ligt Arne goed. Privatisering is volgens hem een slechte keuze. “Studio 100 mag er zijn maar kunst en cultuur zijn veel belangrijker. Wij zijn geniaal maar niet efficiënt als mens. We kunnen mirakels verrichten maar doen het te weinig. Er heerst verwarring op aarde, in onze hoofden en het leven. We gedragen ons netjes, houden ons voortdurend in en lopen braaf tussen de lijntjes. We hebben de eigenschappen van beesten: agressie, eten, drinken. Mensen hebben dikwijls een saai leven, angst, schrik voor de toekomst. Durf een stap te doen in het onbekende. Bij elke nieuwe productie schijt ik in m’n broek, vraag me af of het goed zou zijn. Het blijkt nadien fantastisch te zijn.” Arne is niet enkel theatermaker, hij schreef een opmerkelijk oeuvre bijeen. Zijn teksten werden vertaald, opgevoerd en gepubliceerd in verschillende talen. Alles kan, alles mag, weg met de taboes. “Ik ben dikwijls uitgegleden, op mijn smoel gegaan, ontgoocheld geweest. Het maakt me niet bitter. Sommigen krijgen alles, anderen niets! We leven nu eenmaal in een vuilbakmaatschappij. Tegenslag maakt deel uit van het leven, laat het niet aan je hart komen.”
Sierens leeft in overdrive, is beslist geen diplomaat, dat beseft hij maar al te goed. “Ik ben teveel op mezelf gericht, iedereen mag participeren maar uiteindelijk beslis ikzelf en niemand anders. De papierwinkel is degoutant, maak alles eenvoudiger. Mijn ultieme droom? Een Vlaamse opera, een familiedrama van 10 uur met een massa acteurs op scène. Een dure en onbetaalbare droom.”


Frans Van Damme

Het interview verscheen in De Streekkrant week 36/2016


Geen opmerkingen:

Een reactie posten