maandag 19 september 2016

Interview De Streekkrant: Xander De Rycke


Standup-comedian Xander De Rycke houdt het voor bekeken.

‘Ik heb veel succes bij de mannen’

GENT Met een hoofd vol kronkels en kleurrijke referenties maakt Xander De Rycke (28) momenteel de podia onveilig met zijn nieuwe actuashow. Hierin wordt het Vlaamse tv- en medialandschap en BV's die zich het afgelopen jaar lieten opmerken onder de loep genomen Tijd voor een gesprek met de beste observatie-comedian van Vlaanderen.

Xander vertelt meteen een niet zo vlotte prater te zijn. Eigenaardig toch voor een comedian. “Meestal ben ik op feestjes en sociale gebeurtenissen een grote teleurstelling. Ik ben zeker niet de plezantste, niet thuis, niet op café.” De jeugdjaren van De Rycke, het was een periode om vlug te vergeten. “Als enig kind leefde ik niet echt in een productieve omgeving. Moeder was een werkloze kuisvrouw en alcoholist. Mijn vader heb ik nooit gekend. Niet verwonderlijk dat ik thuis weg wou. Op school waren mijn resultaten verschrikkelijk. Als tiener kreeg het drankprobleem mij ook te pakken. Deze periode is nu gelukkig voorbij. Ik drink maar wordt niet meer dronken. Drank en drugs, ik heb het niet nodig om grappig te zijn.”

De jeugddroom om striptekenaar te worden werd ingeruild voor een carrière als comedian. “In 2006 deed ik mijn eerste grote optreden, in de Gentse ICC, voor meer dan duizend man, tijdens de finale van een grootschalige wedstrijd. Ik won en kwam  thuis met een cheque van 500 euro en een bos bloemen.” Xander is niet enkel de hofnar van een generatie maar was ook lange tijd de jongste beroepscomedian in Belgenland. “De meeste mensen zijn grappig maar niet iedereen kan grappig zijn op een podium. Ik ben een doorzetter, niets ontsnapt aan mijn blik. Ik had destijds geen plan B, ’t was mensen entertainen of miserie. Vooraf ½ jaar try-outs en daarna er volop voor gaan. De mensen betalen dus het moet goed zijn.” Druk op de ketel heeft hij nodig evenals een strakke deadline. Want Xander is, naar eigen zeggen, dikwijls lui. Grappen bedenken, het is geen eenvoudige klus. “Het overlijden van Fabiola, daar mocht mee gelachen worden. Maar een grap over de dood van Luc De Vos was totaal ongepast. Waarom, wat is het verschil?”

Over de liefde heeft hij nooit te klagen gehad. “Ik hoef niets te verbergen. Mijn 1e lief op m’n 15e, zij was 13 jaar. Nadien kwam nog een ruime waaier van vrouwen voorbij. Hoe eigenaardig ook, het blijft voor mij een mysterie, maar bij homo’s heb ik bijzonder veel succes, ik heb precies meer aantrok van mannen dan van vrouwen. Altijd veel gays in de zaal die mij nadien staan op te wachten. Voor een handtekening hé, niets meer.”
Onder de titel ‘Xander De Rycke houdt het voor bekeken’ brengt hij een show over zijn geheime liefde: Het Vlaamse Medialandschap. “Een messcherp overzicht, zonder taboes, van het voorbije TV-, film-, en radiojaar in Vlaanderen. Wie dacht dat religie en politiek heilige huisjes waren heeft het goed fout. Je favoriete film, programma of BV, alles neem ik grondig op de korrel. Van sterke fictie to zwakke reality, van kaskrakers tot boxoffice-flops. Een goede raad voor de toeschouwers in de zaal: fasten your seatbelts. Geen interactie met het publiek, ik heb geen zin meer in een dialoog met zuurpruimen en ambetante mensen in de zaal.” Xander prijst zich gelukkig, is zijn publiek dankbaar, hij wil doorgaan tot de dood. Op een comedian staat immers geen uiterste houdbaarheidsdatum. “Urbanus en Jacques Vermeire zijn herbegonnen. Geert Hoste mag dan wel gestopt zijn, hij komt zeker terug. Gaston Berghmans had ook nog plannen voor een comeback maar fysiek was het niet meer mogelijk. Ikzelf sta liever op scène dan aan de band in een fabriek. Wie zijn tijd goed benut hoeft niet bang te zijn om dood te gaan. Als ik rondom mij kijk lijkt het wel of veel mensen geboren zijn met een midlife crisis.” Een ultieme wens? “Een eigen klein theaterzaaltje om te experimenteren, te prutsen, op te treden voor zo’n 60 man (mogen ook vrouwen zijn natuurlijk). Ik heb een hekel aan theaterdirecteurs die voornamelijk fan zijn van zichzelf, die de artiesten backstage komen lastigvallen, die het altijd beter weten, die neerkijken op gewoon vermaak en denken dat hun moeilijk repertoire zaligmakend zou zijn.”

Miserie in de wereld, oorlog, honger, foefelpolitici, terreurdreiging… heel dikwijls valt er weinig te lachen. Gelukkig hebben we nog de humor van Xander De Rycke, zowel in stijl als inhoudelijk, de meest gedreven en talentvolle stand-up comedian.

Frans Van Damme


Dit interview verscheen in De Streekkrant - week 38/2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten