Rollebollen met
latexlollen van Popkoning Jean Pierre Maeren
Op televisie mag het dan wel stil zijn rondom
Jean Pierre Maeren maar het gaat goed met de man die al jaar en dag gestalte
geeft aan de enige echte ´Popkoning´. Een gesprek, tussen de soep en de patatten, met een ‘kind van de Brugse Puurte’ die
zijn Gent nooit zou verloochenen.
Felicitaties van Fabiola
Maeren bedacht voor het moppenprogramma
HT&D de flink uit de kluiten gewassen kleuter Nico. Zijn creatie bleek een
schot in de roos, de start van een blitse televisiecarrière. “Ik zat urenlang
op m’n knieën naast Walter Capiau maar m’n hand stak wel in de pop hé” grapt
Jean Pierre. “Wat er nadien ook is gebeurd, ik heb altijd een heel goede
relatie met Walter gehad en nu nog steeds. Begrijp me niet verkeerd hé. Enkel
vriendschappelijk. Jacky Lafon werd door die uitzendingen mijn hartsvriendin.
En Jos Gheysen werd opgenomen in een rusthuis na beschuldigingen van seksueel
misbruik. Te bed voor altijd”.
Jean Pierre, of liever de
look-a-like pop van koning Albert, maakte cd’s, scoorde in hitparades, kreeg
goud en platina. “Uit goed ingelichte bronnen weet ik dat de koning een fan is
van mij. Fabiola feliciteerde mij persoonlijk na een optreden. ’t is geen
zuurpruim vertelde iemand uit haar entourage”. Jean Pierre maakt alle poppen
eigenhandig in latex. Een bezoek aan z’n atelier, op een geheime plek, is niet
mogelijk. Dat is zijn walhalla “Bang voor bedrijfsspionage, ik heb geen
concurrentie en dat wil ik zo houden”. Nog toekomstplannen? “Ik ben aan het
afbouwen, wil in schoonheid eindigen. Een mop die niet marcheert vliegt er
meteen uit, zelfs al heb ik er dagen aan gewerkt. Optreden in een café op
bierbakken hoeft niet meer”. Is er nog een geheimpje dat je ons in primeur wil
verklappen? “Ik ben verslaafd aan seks met opblaasbare latexpoppen”. Het wordt
eventjes stil. “Grapje! ’t was maar om te lachen hé. Straks denkt men nog dat
het waar is. Al treed ik heel graag op voor een bomvolle zaal met alleen maar
echte vrouwen. Mannen liggen mij niet zo goed, madammen zijn veel plezanter".
De Popkoning zorgt voor
een mix van poppen, imitaties, humor en verrassingselementen; de moeilijkste
vorm van entertainment. Zijn performances zijn geen cafépraat. Een leven vol
lachsalvo’s maar niet vol glitter, glamour en charme. Bij Jean Pierre werd enkele
jaren terug keelkanker vastgesteld. Overal de plezantste moeten zijn en
ondertussen geconfronteerd worden met die vreselijke ziekte, het zal je maar
overkomen. Maeren gaat deze periode niet uit de weg. “Er zat een tumor
achter de tong met uitzaaiingen naar mijn oren. Toen ik dat hoorde ging het
licht uit. Ik herpakte me vlug”. Door hierover te vertellen wil Jean Pierre een
steun zijn voor anderen. “Denk
aan de schone herinneringen en maak er het beste van. Al klinkt dat
eenvoudiger dan het in werkelijkheid is. Bekijk het positief. Met kanker
was men vroeger een vogel voor de kat. Nu leef ik nog. Het klinkt raar maar ik was blij met die kanker, eindelijk tijd om na
te denken. Ik rook en drink niet, nooit gedaan, maar ben in de
overtuiging dat ik genetisch belast
ben. Mijn vader is op z’n 59ste gestorven aan slokdarmkanker”. Ik merk in z’n stem enige emotionaliteit.
Een traantje blijft net achterwege, Jean Pierre houdt zich kloek en beseft zelf
niet dat z’n lichaamstaal boekdelen spreekt. “Het klinkt als een cliché maar
tijdens een moeilijke periode leert men z’n echte vrienden kennen. Weet je,
sommige collega’s stonden al te dansen op m’n graf. Klaar om mijn plaats op
scene in te nemen”. Maar Jean Pierre blijft een optimist. Toen een verpleegster
in het ziekenhuis zei dat hij humor in zich had antwoordde hij: “Bah nee
meiske, ik heb een tumor in mij”. Tijdens de komende Gentse Feesten laat Maeren
terug de popen dansen in de Groenzaal. “Een nog straffer programma dan de andere
jaren” verzekerd hij ons. Bij het afscheid grapt Jean Pierre: “Ga we nu naar
een parenclub?” De Popkoning is nooit klein te krijgen!
Jean Pierre Maeren behaalde het diploma grafisch kunstenaar aan de Academie voor Schone Kunsten. Hij specialiseerde zich in scenografie en decor- en kostuumontwerp. Hij leerde de poppenspelstiel van vader Henri. “Vader speelde vanaf 1953 in zijn eigen poppentheatertje Magie op de Brugse Poort. Met telkens in de hoofdrol ons Pierke zonder tralala”. Maar Pierke werd plots dakloos. Voor het project Zuurstof voor de Brugse Poort werd het poppentheater en het geboortehuis van vader Henri gesloopt. Jean Pierre ging op de barricade staan. Zonder resultaat. Als troostprijs werd jaren later de brug aan de Groene Vallei genoemd naar zijn vader. Uiteindelijk vond de magische droomwereld aan draadjes een nieuw onderkomen in de bibliotheekzolder van de St. Pietersabdij. Jean Pierre werd terecht bekroond met de zilveren medaille voor nationale opvoeding en cultuur.
(FRVD)
Dit interview werd gepubliceerd in De Streekkrant editie Gent & rand, week 25/2013
Geen opmerkingen:
Een reactie posten