woensdag 18 september 2013

PORTRET in De Streekkrant: gesprek met GUY VERHOFSTADT


 
 ‘Politici moeten soms etters zijn’

GENT 2013 is officieel uitgeroepen tot het Europees jaar van de burger. Het juiste moment voor een gesprek met Guy Verhofstadt (60), fractieleider van de Alliantie van Liberalen en Democraten voor Europa in het Europees Parlement.

Natuurlijk wil hij tijd vrijmaken voor een interview. We worden uitgenodigd in  het Europees parlement of hij wil afspreken ergens in Gent. Verhofstadt heeft geen kapsones, dat is het minste wat men kan zeggen na een koffieklets met de man die premier van België was van 1999 tot 2008. Nu is de Europese politiek zijn dada.  

“Onze kinderen en kleinkinderen zullen het ons nooit vergeven als we het Europese project laten instorten omdat de moed ontbrak op het goede moment de juiste beslissingen te nemen. Als we de crisis serieus willen te lijf gaan moet er meer integratie komen. Een Europese regering, een Europese obligatiemarkt, een economisch-financiële markt zijn onontbeerlijk voor de toekomst”.
Het vertrouwen van de burgers in een goed functionerende overheid is soms bedroevend laag. Of niet? “Ook mijn lijstje van wat beter had gekund of wat ik fout heb gedaan is groot. Maar voorbij is voorbij. Niets doen, dat zou pas naïef zijn. Het is vrij simpel. Als we niet zorgen voor een sterker Europa zullen we snel verarmen”.

 Langer werken, het kan niet anders

Politiek werd hem met de paplepel ingegeven. Wijlen Willy De Clercq was z’n mentor. “Hij kwam dikwijls bij ons thuis eten. Als snaak van 14 jaar mocht ik aan tafel een klapke doen over politiek”. Een verwend kind?  “Ik was in mijn studententijd de man van 12 vakantiejobs en 13 ongelukken. Verkoper op de jaarbeurs, nachtwerk gedaan, voor televisie geklust, bij een opticien gewerkt… kortom, de handen uit de mouwen steken is me niet onbekend”. Voor Verhofstadt lonkt het pensioen. Hij is van plan om op zijn 65ste een punt te zetten achter zijn politieke carrière. Alhoewel, niets is zeker. “Maar dat houdt me nu niet bezig. Mensen worden flink ouder, de samenleving neemt geheel andere vormen aan. We leven in een totaal ander ritme. Het klinkt niet populair maar langer werken, het kan niet anders. Aan politiek doen is in debat gaan met de burgers. Het is de opdracht van een politicus om de bevolking de juiste weg te wijzen, proberen te overtuigen. Daar is niets verkeerd aan. Helaas moeten politici hiervoor soms al wel eens een etter zijn”. Er zijn mensen voor wie je de zee zou overzwemmen en anderen voor wie je zelfs je voeten niet zo natmaken. Idem voor politici? “Vriendschap in de politiek bestaat maar de meeste van mijn vrienden, de beste en de echte copains, hebben geen politieke bindingen. Wees voorzichtig met personages die zich in de politiek anders voordoen dan ze als mens in werkelijkheid zijn. Gezellig aan tafel zitten bij het genot van een lekkere maaltijd, dat is pas echt genieten. In feite ben ik een vrij sober iemand. Ik heb doorheen de jaren in de spiegel gekeken en ben daardoor een stuk milder geworden. Maar ik sta graag in de belangstelling en ben ijdel, ja dat wel”.

 Geen voorstander van politieke dynastieën

Politiek van vader op zoon/dochter is niet evident. “Mijn kinderen beslissen zelf wat ze met hun leven doen. Hun ambities liggen elders. Van politieke dynastieën ben ik geen voorstander! Ondanks de passie van Verhofstadt voor Europa ligt België hem aan het hart. “De ware aard van ons land en van de inwoners zijn wereldwijd bekend: hard werken, een gevoel voor humor, zelfrelativering, afkerig van elk extremisme. Albert II was een groot koning. In het uitvoeren van zijn taken bleef hij steeds een gewone man, iemand te midden van het volk”.
In 2005 kreeg Verhofstadt in Italië hartproblemen. “Dat was een 1e confrontatie met de leeftijd. Nu sputtert de rug soms tegen. Gelukkig heb ik een redelijk goed uithoudingsvermogen, zoals een echte coureur hé”.


Gent staat 100 jaar verder dan Antwerpen

“Het lijkt alsof alles me zomaar in de schoot werd geworpen. Niets is minder waar” vertelt Guy strijdvaardig. Geboren in Dendermonde als 2e in een gezin van 3. Zijn grootouders waren er kleinhandelaars, de ene in vleeswaren, de andere in kaas en voeding. Vader Verhofstadt was jurist bij de liberale vakbond, later magistraat bij de Arbeidsrechtbank. Het gezin verhuisde begin jaren ’60 naar het Gentse. Toen Guy 23 jaar was werd hij gemeenteraadslid in Gent. Als ervaringsdeskundige heeft hij een duidelijke mening over de stad. “Vroeger gebeurde er niets. Een stad met een verkeersinfarct, oud, verkrot en vuil. Na de fusie stond de stad stil. Paars bracht de omwenteling dankzij een dynamisch bestuur met bekwame mensen. We staan nu 100 jaar verder dan Antwerpen”. Misschien is het daarom dat Verhofstadt, samen met 2 andere koppels, een imposant pand heeft gekocht om te restaureren en er later in te wonen. De Vlaamse overheid, de provincie Oost Vlaanderen en de stad Gent betalen 40 % van de verbouwing. De heisa hieromtrent was ten onrechte volgens Verhofstadt. “De subsidies gaan naar het monument, niet naar de eigenaar. Zo’n gerestaureerd huis verhoogt de belevingswaarde van de stad. Het zal mijn huisje weltevreden worden, dichtbij mijn favoriete restaurant ‘De Lieve’ waar het lekker is zonder onnodige blabla of misplaatste chique”. Ook fijn Buffalo te zijn zeker? “Vroeger ging ik mee op verplaatsing maar heb ondertussen afgehaakt. Het nieuwe stadium is een metamorfose, goed voor het imago van Gent”. Guy Verhofstadt werd gekarikaturiseerd  in strips van Nero, Suske & Wiske en Jommeke. “Leuk toch. ‘k Heb dat liever dan een schone tekst op mijn grafzerk”. Guy spreekt beschaafd, geen dialect. Compleet het Gents verleerd door in de hogere kringen te vertoeven? “Bah neen gij. Kus mijn klo….! Voila, typisch Gents”.

Geen luiaard
Verhofstadt drukte vele jaren zijn stempel op het politieke leven in België. Niet slecht voor iemand die tijdens zijn schooltijd werd gecatalogeerd als belhamel en speelvogel. Hij was een moeilijke leerling voor zwakke leerkrachten. “Per ongeluk kwam ik ooit met mijn blauwe luchtballon in een stoet van de Volksunie terecht” lacht Guy. Hij is een tevreden man.“De ethische omwenteling die er kwam met het homohuwelijk en de euthanasiewetgeving, ja dat doet me deugd. Alle vormen van racistisch, blind en zinloos geweld raken me erg diep”. Na een leven lang vol politiek is er toch nog plaats voor iets anders. “Mijn gezin komt op de 1e plaats. Tijd probeer ik vrij te maken voor 2 hobby’s: lezen en fietsen. Sporadisch enkele vakantiedagen in Toscane mogen ze me niet afnemen. Maar het politieke vuur zal immer blijven branden. Want een politicus zonder ambities is een luiaard.”
 
(FRVD)
 
Interview gepubliceerd in De Streekkrant editie Gent & rand 19/09/2013
 


 

Frans Van Damme in gesprek met Guy Verhofstadt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten