maandag 30 september 2013

Interview met de Gentse Superflik Steven De Smet


Superflik Steven De Smet:

‘Ik heb mijn eigen begrafenis meegemaakt’

GENT Hoofdcommissaris Steven De Smet (57) was jarenlang het gezicht en de stem van de Gentse politie. Toen liep het fout, als politiewoordvoerder werd hij persona non grata. Malversaties, vriendjespolitiek, foute beslissingen of een afrekening, iedereen houdt de tanden stevig op elkaar. Behalve Steven, hij wil praten over de turbulente periode in zijn carrière.

Een interview met de bekendste flik van het land is op eieren lopen. Hij is niet wantrouwig, wel voorzichtig. We maken vooraf afspraken. “Ik heb de communicatiedienst en de woordvoerder van de burgemeester van ons gesprek in kennis gesteld. Inzake de onderwerpen die hier worden besproken spreek ik in eigen naam en verbind hieromtrent geen enkele van mijn overheden, noch mijn korpsleiding”. De Smet vertelt veel off the record, niet voor publicatie. Hij wil duidelijk z’n toekomst niet hypothekeren. “Of hier in mijn kantoor verborgen micro’s of camera’s zijn? Ik zou het niet weten waar doe er voor alle zekerheid toch maar geen eed op”. Een geheimzinnige glimlach volgt, hij is blijkbaar zijn gevoel voor humor niet verloren. “Ik ben wie ik ben, kan iedereen recht in de ogen kijken want mij treft geen enkele schuld. Ik heb nooit begrepen waarom ik terechtstond, ging met opgeheven hoofd naar de rechtbak toe. Natuurlijk waren er mijn twijfels. Ik wens dit niemand toe. Tijdens de 1e zitting was het alsof ik mijn eigen begrafenis meemaakte, de grond onder me zakte weg”. Plots wordt Steven zowaar emotioneel, hij heeft de grootste moeite om tranen te bedwingen. “Vooral vond ik het zo erg voor m’n vader, dat hij dat moest meemaken. Ja, ik heb heel diep in de put gezeten, voelde me onheus behandeld en heb me uit pure noodzaak laten begeleiden. Alhoewel mijn huwelijk in het verleden de nodige crisissen heeft doorgemaakt bleef mijn vrouw me volop steunen. Liefde is immers een werkwoord, die vrouw is mijn mirakel. Ik kreeg ontelbare steunbetuigingen, uit alle klassen van de bevolking, werd overal uitgenodigd, van hoog tot laag stak men mij een riem onder het hart. Mijn huis was zoals de Gentse floraliën”. De vechtlust is nu groter dan ooit. “Het was een harde leerschool waar ik heb uit geleerd. Dat wij als politie de  taak hebben iets te onderzoeken: à charge maar zeker ook à decharge. In mijn geval was strikt genomen een gerechtelijke procedure niet eens nodig, het kon allemaal intern worden afgehandeld. Maar ik ben waarschijnlijk in de ogen van sommigen een tikkeltje rebels. Misschien werd ik daarvoor wel afgestraft. Barbertje moest hangen”.

Iedereen heeft zijn werk gedaan, maar onvolledig en niet goed

Waren er oude rekeningen te vereffenen ? Rancuneus? “Geen verwijten naar de rechtbank toe, iedereen heeft zijn werk gedaan. Maar niets werd goed en volledig onderzocht. Iedereen beet zich vast in een visie die niet altijd de juiste was”. Men creëerde voor De Smet een nieuwe job: projectleider sociale media en adviseur van de korpschef. Hij was van oordeel dat die functie niet in overeenstemming is met de graad van hoofdcommissaris, trok naar de Raad van State op mijn oude job terug te krijgen, won de procedureslag en kreeg gelijk. Verder veranderde er niets. Door een auto-ongeval met een glaasje teveel zette hij zich buiten spel. “Ik heb een fout gemaakt maar ben ook maar een mens. Enkele uren later werd het accident al breed uitgesmeerd in de kranten. Het kan niet anders dat mensen hun beroepsgeheim hebben geschonden. Journalisten misbruiken soms hun macht om broodheren te dienen. De opheffing van mijn functie als politiewoordvoerder en diensthoofd communicatie zijn ongegrond. Door dat ongeval besef ik maar al te goed dat ik geen politiewoordvoerder meer kan zijn. Diensthoofd communicatie moet zeker nog kunnen”. De strijd is nog niet gestreden. De Smet belooft binnenkort nog wat verrassingen uit de hoed te toveren. “Men is nog niet van mij af” glundert hij.
 
Meer blauw op straat is een fabeltje
In zijn boek ‘De Nieuwe Politie’ gaat Steven De Smet aan de slag met de uitdagingen van vandaag en morgen. “De politie dreigt buitenspel gezet te worden door sociale media zoals Twitter en Facebook. Dat is harde realiteit en nefast voor de veiligheid van burgers. Welke rol kan de politie spelen binnen een digitale, steeds verder evoluerende maatschappij is momenteel de cruciale vraag. Het is 5 NA 12!  Het product van de politie is veiligheid. Hervormingen zijn hoogdringend” volgens De Smet. Meer blauw op straat kan misschien helpen? “Dat is een fabeltje. Niet meer maar efficiënter blauw is noodzakelijk. Mensen en middelen beter herverdelen”. De maatschappij veranderd vlug. “Waar vroeger enkel kinderen uit de hogere arbeidersklasse of de lagere middenstand flik werden, komen ze nu uit alle bevolkingslagen. De politie is een afspiegeling van de maatschappij met voor- en nadelen. Burgers en politie moeten actiever samenwerken want openbare veiligheid gaat iedereen aan”. Het boek lijkt wel een liefdesverklaring van Steven aan zijn politie en de samenleving. “In tegenstelling met wat kwade tongen beweren ben ik nooit mediageil geweest. Ik deed gewoon mijn job. Niet ik maar de inhoud van mijn boek is belangrijk”. Alhoewel hij als kind dierenarts wou worden en uiteindelijk lichamelijke opvoeding studeerde werkt Steven sinds 1978 bij de Gentse politie. Is er nog leven na de politie? “Ik heroriënteer me momenteel. In alles iets positief zien is de kunst. Ik hou van het goede leven, ben een Bourgondiër en spaar om restaurants met de betere keuken te ontdekken. Maar uiteindelijk is moeders kost toch nog altijd de beste”. De loopbaan van Steven leek soms wel op een fragment uit een film noire. “Als morgen iedereen de verkeersregels respecteert staan we allemaal stil” reageert De Smet. Ondanks alles blijft hij een rebelse optimist.
Dansen op een slappe koord
Op 3 juni 2011 werd de voetbalmatch België-Turkije op de Kouter in Gent uitgezonden op groot scherm. Na de wedstrijd vochten supporters met elkaar en werden zware vernielingen toegebracht in de Gentse binnenstad. De Smet speelde een intern verslag, dat aantoonde dat de politie slecht voorbereid was, door aan CD&V-politicus Veli Yüksel. Die stapte met het rapport naar de pers en gaf later toe dat hij de documenten van De Smet kreeg. Het begin van heel wat miserie, een soap met De Smet in de hoofdrol. Hij werd beschuldigd van het lekken van een intern rapport. Steven werd in 1e aanleg veroordeeld tot 1 maand celstraf en 550 euro boete. Het Gentse hof van beroep sprak hem nadien vrij voor schending van het beroepsgeheim. Hij laat het niet aan zijn hart komen, schrijft een boek en legt pijnpunten bloot bij de politie. Met als motivatie de toekomst van zijn kleinkind veilig stellen.
(FRVD)
Dit interview verscheen in De Streekkrant, editie Gent & rand Week 40
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten