maandag 14 oktober 2013

De Streekkrant: Interview met Will Ferdy


Will Ferdy eeuwig jong

 ‘Elke dag verliefd op een andere man’

 
GENT Will Ferdy (86), de jeune premier van het betere Vlaamse lied blijft op en top professioneel gemotiveerd. Een gesprek met een vechter die uitdagingen nooit uit de weg ging. Over de liefde laat hij nog 1 maal het achterste van z’n tong zien.

“Mijn leven is een open boek. Je mag me alles vragen, voor jou geef ik me volledig bloot” gaat Will van start. Dat belooft! “Gezien de leeftijd kan dit misschien wel mijn laatste interview zijn, we moeten daar niet flauw over doen” realiseert hij zich plots. “Hoeveel jaren heb ik nog te goed? Positief denken blijft de boodschap. Zolang het verstand en het geheugen mij niet in de steek laten blijf ik graag nog wat onder de levenden”. Ferdy wil in schoonheid eindigen, geen karikatuur van zichzelf worden. Eindigen met respect voor zichzelf en z’n publiek. Vakmanschap is meesterschap. In 2014 stopt hij definitief met optreden. “Een ingrijpende beslissing. Het is mooi geweest maar genoeg. Ik wil niet zoals La Esterella zielig afgaan, geen 2e Eddy Wally worden”. Blijven investeren in zichzelf en voortdurend de lat hoger leggen laat sporen na. Ondanks 7 operaties hoor je Will niet klagen. “Het hart, de prostaat en nog wat onderdelen hadden een revisie nodig. Andere mankementen, met uitzondering van diabetes, zijn er niet. Aftakelen en hulpbehoevend worden, daar denk ik veel aan. Schrik van de dood? Niet echt, sterven is niet het einde. Wat moet geregeld worden staat in een testament. Daarna mogen ze met mij doen wat men wil, ’t kan me niet schelen”. Het was niet altijd rozengeur en maneschijn. Toch kijkt Will tevreden terug op een leven met golfbewegingen. “Het klinkt als een cliché maar als kind waren poppen mijn favoriete speelgoed. Ja, ik was een softy, een gevoelige jongen. Dat is zo gebleven. Ben direct ontroerd. Een sportoverwinning, de aanstelling van Filip als koning, een emotionele gebeurtenis en ik begin te bleiten”.

Een kind grootgebracht

Plots kon Ferdy bepaalde gevoelens een naam geven: hij was homo! Niemand had een vermoeden, dat was zijn geheim. “Ik heb zelf een kind grootgebracht, de zoon van m’n zus. We sliepen jaren in hetzelfde bed. Na mijn outing als gay was die jongen verbijsterd”. Will ging niet op barricades staan voor homorechten, wou niet schofferen  maar zijn bekentenis op televisie was een stap vooruit in het verborgen leven van zoveel homo’s. Voor zichzelf voelde het bevrijdend aan, een opluchting. “Zelfs de bisschop schreef toen over mij, als homo, een lovend artikel in het parochieblad”. In de liefde heeft Ferdy nooit veel geluk gekend. “Ik val altijd op foute mannen. Ben niet geïnteresseerd in verwijfde types. Enkel échte venten doen het hart sneller slaan. Mijn liefde blijft onbeantwoord want meestal sta ik in vuur en vlam voor hetero’s. Het leven was niet altijd gemakkelijk, wel boeiend”.
Zijn grootste vergissing? “Ik ben serieus verlooft geweest met een schoon meisje,. Met als resultaat een chique verlovingsfeest. De trouwpartij kwam dichtbij. Iedereen content behalve ikzelf. Maar bij onze 1e tongzoen zat het fout. De relatie werd verbroken, het feest afgeblazen”. We vragen met enige schroom: wordt seks beter met de jaren? “Seks is niet gebonden aan leeftijd. De goeste blijft maar fysiek wil het niet altijd goed lukken, ’t duurt wat langer. Liefde is vooral geven, geluk zit in momenten van tevredenheid. Ik word elke dag verliefd, telkens als ik een mooie man ontmoet. Zelfs nu maken mannen mij soms het hof. Helaas de verkeerde typetjes. Die kunnen me niet krijgen maar het streelt mijn ijdelheid. Alhoewel, geen partner hebben voelt aan als een leegte. Iedereen heeft iemand nodig”. Nog een wens? “Ik wil slanker zijn, minder buik hebben en dikkere benen. Voor als de prins op het witte paard toch nog eens zou langskomen” hoopt Ferdy.

Termont is een schatje

Men zou Will Ferdy gerust een ambassadeur van Gent kunnen noemen. Hij geniet telkens met volle teugen van een bezoek aan Gent. De gemoedelijke grandeur van de stad laten hem niet onberoerd. “Als ik de torens van Gent zie voelt dat aan als thuiskomen. Een Gentenaar ben je voor altijd, ook al woon je er niet meer”. Gent heeft volgens Will de gezelligheid van een kleine stad met de uitstraling van een metropool. “Daniel Termont is een schat van een man. Hij heeft voor iedereen een lach en een vriendelijk woord. Nogal wat anders dan de burgemeester van Antwerpen. Bart De Wever loopt me straal voorbij en doet alsof hij me niet kent”. “Ik hou van mensen. Helaas, we leven in een egoïstische tijd met weinig tijd en respect voor elkaar. Onrechtvaardigheid kan ik niet verdragen. Waarschijnlijk wou ik daarom als kind priester of missionaris worden”. Hij werd uiteindelijk in 1948 beroepsartiest. “Vertel het vooral niet verder maar ik kan ik geen noot muziek lezen”. Toch schreef hij meer dan 1000 liedjes. Soms was er een stillere periode in z’n carrière, maar nooit was het voorbij. Met wat kan men Ferdy een plezier doen? Hij moet er niet over nadenken. “Geen mens kan het zich herinneren maar ik ben mijn carrière begonnen met een eigen liedjesprogramma in de Minard. De Gentenaars hebben me altijd in hun hart gesloten. Het zou schitterend zijn mocht ik in de Minard mijn artistieke loopbaan mogen afsluiten. Het kostenplaatje is groot, het zelf organiseren kan ik fysiek niet meer aan. Misschien bestaat er wel een goede ziel om dat te regelen”. Ferdy heeft tot slot zelf een vraag. Bestemd voor burgemeester Termont: “Wanneer zal hij mij nu eindelijk eens ontvangen op het stadhuis, voor een kleine huldiging?”. We beloven het te vragen op voorwaarde dat Ferdy ons een geheim verklapt, voor wat hoort wat. “Geen probleem. Mijn bijnaam op school was Ferdinande met de peerdetanden”. 
 
 
Optreden als therapie

Will Ferdy laat geëmotioneerd in z’n kaarten kijken. “Ik heb moeilijke periodes gekend in mijn leven met 2 depressies als gevolg. Optreden was mijn therapie”. Hij schrijft liedjes uit liefde, maar cupido was hem meestal niet gunstig gezind. “Toen ik zong over Christine had ik het in mijn hart over Raf. Hij was mijn grote verboden liefde. Achteraf schreef ik in mijn boeken de waarheid. Raf sleepte me toch wel voor de rechtbank zeker. Dat deed pijn. De man is ondertussen overleden, ik mocht niet eens op zijn begrafenis aanwezig zijn. Het is hem vergeven, ik zag hem toch zo graag”. Ook aan z’n relatie met Eric, die trouw zijn manager en levenspartner werd, kwam een einde. “Eric was 30 jaar jonger, mooi, verstandig en lief. Wat kan een mens zich nog meer wensen. Het bleef niet duren, na 10 jaar was het voorbij. Eric vond zijn geluk elders, Will bleef alleen achter.
 

Dit interview werd gepubliceerd in De Streekkrant, stadeditie Gent, week 42/2013
 

 

 



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten