maandag 21 oktober 2013

Interview met Freya Van den Bossche: "Van mijn kinderen moet men afblijven" !


Minister Freya Van Den Bossche

 ‘Van mijn kinderen moet men afblijven’

GENT Soms moet Freya Van Den Bossche het ontgelden. Onlangs schreef een politiek commentator: ‘Ze heeft in de politiek eerst haar benen getoond’. Onze nieuwsgierigheid was gewekt. Bij ons gesprek draagt ze een broek. Over haar benen blijven we dus het antwoord schuldig. Toch een gesprek met Vlaams minister van Energie, Wonen, Steden en Sociale Economie over geneugtes, leven en werken.

Quotes verzamelen over Freya is niet moeilijk. Dat men haar wel eens de SP-A babe noemt, daar heeft ze geen moeite mee. “Prietpraat komt, prietpraat gaat. En dat van die babe lost zichzelf wel op. Dat Pieter De Crem over haar zei ‘ze heeft meer inhoud in haar bh dan in haar hoofd’ kon haar niet schofferen. “Ik heb niet eens een grote boezem” lacht Freya. “Alsof je uiterlijk een verdienste is”. Moet een minister dan truttig, stijf en kleinburgerlijk zijn zei ze ooit in een interview. Vrouwen een gevaar zijn voor de democratie? Dat vindt ze machopraat.

Een blote vent is niet opwindend

Freya heeft een nogal ingewikkelde relatie: 2 dochters uit een eerdere relatie, daarna kort gehuwd met een medewerker en later een zoon met haar huidige partner Willem Wallyn. “Gequoteerd op een schaal van 10 geeft ik mezelf een score van 7,50 voor geluk. Ook in mijn relatie gaat het goed. We hebben maar een half woord nodig om elkaar te begrijpen”. Nooit jaloers?  “Jaloezie is mij niet vreemd, maar is een totaal onnuttige emotie. Een flirt zou me wel boos en verdrietig maken. Humor is belangrijk. Het lost conflicten op. Zonder humor kan niemand overleven. Neen, Willem is niet het type ‘nieuwe huisman’. Een mens kan niet alles in huis hebben nietwaar. En een Chipendaele hoef ik al helemaal niet. Een blote vent is niet opwindend”. Voor haar geen ‘Puppetry of the penis’ shows. “Ik mag er niet aan denken. Figuurtjes maken met een piemel moet nogal pijnlijk zijn. Heb jij dat al eens geprobeerd?”. Hoogste tijd voor de volgende vraag.
Mevrouw de minster staat wel graag in belangstelling zeker? “Nu veel minder dan vroeger. In de boekskes komen, op TV verschijnen… de wereld lag aan m’n voeten dacht ik toen. Dat hoeft allemaal niet meer zo nodig. Met de jaren stelt men andere prioriteiten”. Zoals? “De miserie van mensen is echt belangrijk. Daar probeer ik, samen met de partij, oplossingen voor te bedenken. Iedereen heeft recht op een menswaardig bestaan”.

 Zo vader, zo dochter?

 “Ja, ik weet dat sommigen mij niet graag zien. Maar in zo’n mensen steek ik geen tijd. Ik leef als een nobel mens maar er zijn grenzen. Bij het begin van m’n politieke job waren de dooddoeners ‘ze is de dochter van een minister, niet moeilijk’ of ‘veel te jong’, ‘het gaat veel te snel’. Ja, ik kan dat niet ontkennen. Vader was minister en ik jong. En dan!  Ik leef niet in de schaduw van mijn vader, die trouwens veel liberaler in het leven staat dan ikzelf. Ik kwam de politiek binnengerold op het juiste moment, toen men op zoek was naar vrouwen, kreeg daardoor kansen. Jonge vrouwen worden minder snel au serieux genomen. Men speelt op de persoon en niet op de bal. Jammer en onterecht”. Ooit al eens erg kwaad geweest? “Van m’n kinderen moeten ze afblijven. Mijn dochter werd op school gepest door medeleerlingen die door hun ouders werden gebruikt als wapen om mij te pakken, om met mij af te rekenen. Vreselijk! Dat maakt me opstandig. Ik heb uiteindelijk haar van die school weggehaald”.
Het gesprek eindigt in mineur. Bij het afscheid krijgt iedereen in haar omgeving 3 welgemeende kusjes. Alleen ondergetekende moet tevreden zijn met een handdruk.

Burgemeester Freya ?

Vele steden kan Freya Van Den Bossche (38) mooi vinden maar roepen verder geen gevoelens op. Enkel bij Gent voelt ze zich emotioneel betrokken. Het is haar stad!  “Gent ligt me als burger en als gemeenteraadslid erg nauw aan het hart”. Al lang doen geruchten de ronde dat burgemeester Termont halverwege z’n termijn zou aftreden ten voordelen van Freya. “Onzin. Daniël is een viriele krachtige man, hij doet z’n job goed. Hij blijft tot aan het einde van de rit”. Freya staat alvast met stip genoteerd om de sjerp over te nemen bij de verkiezing van 2018! Waar of niet waar? “We hebben momenteel de sterkste coalitie en scoren hoog maar de kaarten zijn nog niet geschud. Binnen de partij zijn er heel wat mensen beschikbaar met capaciteiten om een goede burgemeester te zijn. Vooral het vel van de beer niet verkopen voor hij geschoten is. ’t Is nog 5 jaar”. Aan de tijd terugdraaien heeft Freya geen boodschap. “Wat voorbij is, is voorbij. Ik ben niet vlug tevreden, alles wat goed is kan beter. En ja, met kritiek omgaan is soms moeizaam”. Als kind wou Freya oorlogsjournalist worden. Neen, geen prinses zoals ander meisjes. “Ik mocht wel later, als minister, prins Laurent ontmoeten maar het werd niets. Grapje!”.
Freya doet af en toe aan vrijwilligerswerk. “Ja, ik sta met m’n 2 voeten in deze wereld, leg mijn oor te luisteren en besef goed dat ik een bevoorrechte positie heb. In tegenstelling tot veel andere mensen moet ik op het einde van de maand geen heksentoeren uithalen op de eindjes aan elkaar te knopen. Ik heb er geen moeite mee als mensen mij in de Carrefour aanspreken over hun miserie. Integendeel. Zolang ze me maar niet anoniem uitschelden op het internet”. Big spender of spaarder? “Tiener Freya was niet een luxepoppetje, heb zelfs in een hotel wc’s gekuist als vakantiejob, dan weet je het wel zeker”. Ik moet plechtig beloven nooit een toilet vuil achter te laten.

Balls & Glory

Freya heeft tradities lief. Sint Niklaas of de Kerstman? “Liever de Sint, pure nostalgie en jeugdsentiment”. Haar oogjes tintelen. Een verlanglijstje voor cadeautjes van de Sint? “Nieuwe fietsen! Fietsdiefstallen zijn een echte plaag. ‘k Ben al 3 fietsen kwijt en van een 4e was enkel het frame terug te vinden. Dat het kinderfietsen waren maakt me extra boos”. Elkaars spullen stelen is een elementair gebrek aan respect volgens Freya. Ze kwam in de gemeenteraad op de proppen met een even simpele als doeltreffende oplossing: lokfietsen. “We zoeken naar een manier om dat aan te pakken want uitlokking is wettelijk op het randje. Elke fiets in de toekomst voorzien van een chip zou misschien een oplossing zijn”. Kunnen we Freya met iets anders een plezier doen? “Ja, met Vlaamse gehaktballen van Balls & Glory. Die kookboeken zijn een topper in mijn keuken”.
 
 
Dit interview verscheen in De Streekkrant - editie Gent & rand - week 43/2013

 
 


 
 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten