dinsdag 10 juni 2014

Interview De Streekkrant: Jean Pierre VAN ROSSEM


‘Geld speelt geen rol meer in mijn leven’

GENT Jean Pierre van Rossem, de extraverte West Vlaming, heeft altijd een bijzondere band gehad met Gent. Hij weet als geen ander alles over magere en vetten jaren. Ambities, rode Ferrari’s geld, vrouwen, politiek, hij gooit het  allemaal voor ons welwillend met een grote mond op een hoopje.
Van Rossem wil afspreken om middernacht want slapen doet hij naar eigen zeggen nooit, verloren tijd. “Ik mediteer veel, daarbij worden alle zintuigen afgesloten. Dat is net hetzelfde als slapen. Geleerd in een klooster waar ik 17 jaar heb verbleven”. We spreken af in snackbar ’t Hoekje op de Kortrijksepoortstraat, blijkbaar zijn vaste stek. “Ja, ik kom hier ‘s nachts verschillende malen per week voor belegde broodjes. De sandwiches van Danny Mayonaise zijn de beste ter wereld. Daar kom ik speciaal voor naar Gent”. Van Rossem bedenkt plots dat de voordeur van zijn huis in Hoegaarden nog open staat. “Niet erg, daar gebeurt toch nooit wat”. Het idee van een inbraak bederft zijn eetlust niet. Met veel bravoure vertelt hij ondertussen zijn verhaal van vallen en opstaan.

‘Gezopen en gevochten’
“Ik ben jong van huis weggelopen, nooit een warm nest gekend, nooit een knuffel gekregen. Kwam aan de Gentse universiteit economie, later econometrie, studeren. Tussendoor gezopen en gevochten, ‘k was een echte straatvechter. Mijn 1e job was bij de Bank van Brussel. Ik plaatse internationale miljoenenleningen en kreeg als dank een Parker stylo. ‘k Heb die in een colère in 2 gebroken en naar de directeur zijn kop gesmeten. Mijn C4 lag direct klaar”. Hij begon nadien met een repetitorkantoor voor studenten. “Ik begeleide universiteitsstudenten onder het motto ’Drink rustig verder, ik sleur je er wel door’. Niet zonder fierheid mag ik stellen dat ik een slaagpercentage bereikte van meer dan 80%. Mijn anarchistisch betalingssysteem voor rijkeluiszoontjes was duur. Einde jaren ’60 vroeg ik per student 125.000 bfr. Was je arbeiderszoon dan betaalde je niets. Ik heb zelfs complete thesissen en 9 doctoraten geschreven voor serieus hoge pieten nu. Ik doe dat nog altijd. Het gangbare tarief voor een masterproef is zo’n 10.000 euro. Daarvoor krijgt men de garantie van minstens 14 op 20 of geld terug”.

‘Roken in het vliegtuig laat ik me niet verbieden
Toen kwam de tijd van het grote geld: Moneytron. “Soms verdubbelde het geld van m’n klanten. Maar elke belegger wou telkens meer, het was nooit genoeg”. Het systeem was even simpel als geniaal: iemand anders zijn geld vermeerderen en daar een percentage van claimen. Hij contacteerde de rijkste ter wereld om hun geld te investeren. Het liep fout. De beurs voorspellen bleek onmogelijk. Door manipulatie van het beurssysteem creëerde Jean Pierre een spaarpotje voor zichzelf van ruim  800 miljoen dollar. Het kon niet blijven duren, de beursmagiër viel van zijn sokkel, kreeg problemen met de fiscus en het gerecht en werd uiteindelijk veroordeeld.Ik heb het allemaal wel gehad, het is genoeg geweest. Ik heb tijdens seksfeestjes coke gesnoven samen met de zoon van een bekende procureur. Woog als heroïneverslaafde amper 30 kilo, had elk uur het shot nodig. Ik heb geluk gehad, ben afgekickt, alle medespuiters van toen zijn dood”. Maakt geld gelukkig? “Geld speelt geen rol meer in mijn leven. Ik ben nu gelukkiger dan vroeger. Heb ik nog centen? Neen, maar dat geeft niet. Als ik morgen met mijn huurauto tegen een boom rij denk ik: ‘foert, ik heb toch goed geleefd. Maar roken, zo’n 3 pakjes per dag in plaats van 8 vroeger, laat ik me niet verbieden. Ik rook zelf in het vliegtuig, op ’t toilet. Al veel boetes gekregen maar geen enkele betaald. Als het derangeerd moeten ze maar een deur of venster open zetten”. Een gesprek met Van Rossem is precies balanceren tussen droom en werkelijkheid.



'Ik had liever kermiscoureur geworden'

Geld en liefde waren de rode draad doorheen het turbulente leven van Jean Pierre Van Rossem. “De vrouwen lagen aan mijn voeten. Niet voor m’n fysiek maar voor m’n geld en flamboyante leven. Ik hield destijds fiches bij van vrouwen waarmee ik had gerollebold, elk met hun capaciteiten. Zo kon ik kameraden helpen, zeggen wie goed was of wie het slecht deed in bed”. Van Rossem is naar eigen zeggen nochtans de meest trouwe echtgenoot, romanticus en attent in relaties. Zijn liefdesleven bestaat uit 3 eega’s. “Mijn 1e vrouw werd dood in bad gevonden met alcohol en slaappillen in haar lijf. Het werd geklasseerd als verdronken. Niets van, mijn vrouw werd vermoord. Ik weet door wie maar kan het niet bewijzen. Achter een schilderij  van Octaaf Landuyt bewaarde ik 10 miljoen Belgische franken ’t Geld was weg. Slechts 1 persoon, de zoon van een juwelier, wist ervan. Ik moet er geen tekening bij maken hé. Mijn 2e echtgenote is gaan lopen, ik heb haar verwaarloosd, werkte te hard”. Met nummer 3 zit er een haar in de boter. “De vrouw waarvan ik hield gaf vorige week een interview aan een roddelblaadje Over de inhoud van het artikel distantieer ik mij volledig. Je kan net zo goed het bestaan van de zon ontkennen”. Ooit bang geweest? “Ik ben eens ferm uit de bol gegaan en wat afgelebberd met een schoon madame. Gelukkig is dat nooit uitgekomen want ’t was het lief van bokseur Freddy De Kerpel”. Jean Pierre weet het zeker, hij zal niets meer doen wat illegaal is. “Ik ben gelouterd, heb leren relativeren. Ik heb 107 Ferrari’s gekocht, echt niet nodig om gelukkige te zijn. Allemaal schone schijn”. Hoe wil Van Rossem herinnerd worden? “Dood is dood, dan is ’t gedaan. Verassen en uitstrooien, maakt me niet uit waar. Hier en nu moeten we ons amuseren. Waar ik spijt van heb? Ik had graag kermiscoureur geworden, ‘k was zeker een goeie geweest”.

Revolutie op komst

Eeuwige rebel Van Rossem probeerde zijn oude partij R.O.S.S.E.M. nieuw leven in te blazen. In 1991 lukte het hem om verkozen te worden maar 25 mei 2014 was geen lucky day. Ontgoocheld? “. We behaalden een beschamend resultaat. Alle partijen werden gepamperd in de media maar wij werden geboycot. Je zou van minder kotsmisselijk worden. De naam ROSSEM is verbrand, heeft geen toekomst meer. Vanaf het begin was het een puinhoop. We hebben geleerd uit onze fouten”. Hij ontbindt de partij en zal in 2019 deelnemen met een nieuw initiatief: D’19. Jean Pierre maakt zich ongerust over de toekomst “Mensen zullen in opstand komen, kolossale stakingen alom. Het leger zal ingezet worden om stakers in de rug te schieten zoals destijds in Zwartberg. De revolutie is nabij, kiezers maakten foute keuzes. Met zijn allen staan klagen aan de toog, daar zijn Vlamingen goed in”.
Frans Van Damme
Dit interview werd gepubliceerd in De Streekkrant editie Groot Gent/Deinze - week 24/2014
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten