zondag 7 september 2014

Interview De Streekkrant: Saint-Marteau


Showbeest Saint-Marteau

‘Uit de kleren gaan is niet gemakkelijk’

GENT De naam Saint-Marteau klinkt misschien niet zo bekend in de oren. Nochtans is hij in de showbusiness geen nieuwkomer, laat staan een eendagsvlieg. De Gentse zanger, componist, tekstschrijver, muzikant en performer brengt telkens een unieke mix van spektakel, humor en uitbundigheid. Wij gingen met rode oortjes kijken en luisteren.
In een vorig leven maakte hij deel uit van o.a. Noordkaap en de Schedelgeboorten. Al lang staat hij nu op eigen benen. Die benen laat de ietwat excentrieke Saint-Marteau überhaupt graag zien op scène. “Ik ben een entertainer, geen acteur. Saint-Marteau is een personage, om mezelf in bescherming te nemen. Eigenlijk heb ik niet de behoefde om mezelf bloot te geven, ik speel gewoon een rol. Maar wel met overgave en volle overtuiging. Excentriek maar met mate”. De flamboyante Saint-Marteau slaagt er moeiteloos in om cabaret, glitterpakjes en Frans chanson met elkaar te verzoenen. Zijn shows zijn een soms gedurfd, met de nodige ernst en een klein beetje met een hoek af. “Elke show moet visueel de totale perfectie benaderen, het plaatje moet volledig kloppen. Het oog wil ook wat. Diverse kostuumwissels, daar hou ik van. Hotpants op scène, erg leuk. Maar begrijp me niet verkeerd, ik loop daar niet overdag thuis mee rond hé. Een optreden mag dan misschien wel gedurfd zijn, het is niet de bedoeling om te choqueren”.

‘Gillende tieners, pubers, mannen en dames op leeftijd, dat flatteert mij’
Saint-Marteau doet wat men niet verwacht. Hij is zeker niet timide, wel afwisselend gevoelig en soms een tikkeltje brutaal. Hij wil zijn gevarieerd publiek vooral charmeren. Het resultaat is succes met een sneeuwbaleffect. “Uit de kleren gaan, terwijl er een paar honderd mensen staan op te kijken, is niet zo gemakkelijk. Maar het hoort nu eenmaal bij de act, het geeft de performance meer kracht. Vandaar waarschijnlijk mijn vele vrouwelijke fans. Pubers en tieners, maar net zo goed dames op rijpere leeftijd, gillen als ze mijn blote billen zien. Ik laat het me allemaal welgevallen. Het doet me plezier, het flatteert mij. Velen leren me nu pas echt kennen. Ja, zelfs bij mannen lig ik goed in de markt”. Met kritiek kan hij best leven. “Zolang het maar constructief is. Zomaar afgebroken worden is al te gemakkelijk. Optreden is als zuurstof voor mij. Voor de katholieke vrouwengilde of ergens in de glazen straat, het maakt me niets uit. Al hebben geen van beiden al enige interesse getoond. Wat niet is kan nog komen nietwaar”.

‘Dromen zijn geen bedrog’
Hij droomt van een echt grote show, een totaal spektakel, een revue op hoog niveau. Met veel danseressen, een schitterde choreografie,100 kostuums, sensationele effecten, de beste muzikanten, een eigen full cd en nog veel meer. “In gedachten heb ik een show à la David Bowie. Eigenlijk niet te betalen dus. Maar ik blijf hopen, dromen zijn niet altijd bedrog. Laat de goedhartige sponsor zich dan nu bekend maken! (lacht). Het moet tot in de puntjes perfect zijn. Als er een lederhosen nodig is ga ik die zelf passen en kopen in Duitsland. Geen brol uit een carnavalwinkel hier, dat is voor amateurs. Het mag allemaal wat kosten maar dagdagelijks leef ik heel sober”. Saint-Marteau is de vleesgeworden ideale schoonzoon: zwoele stem, leuk figuur, vriendelijk, sympathiek, sociaal, plezant, iemand die zichzelf kan relativeren maar wel met een onzeker beroep. “Mijn ouders zijn fier op mij… denk ik toch. Nooit met zoveel woorden gezegd maar ze maken als de beste reclame voor mijn shows. Ze zien dat ik gelukkig ben, dat is hun grootste genoegdoening. Een job als agent, parkeerwachter of een ander beroep waarbij ik mensen moet controleren, dat zou me pas doodongelukkig maken”.
Na het gesprek en 4 flesjes spuitwater moet Saint-Marteau dringend weg. De fiets op richting fitness. “Tja, ik kan niet als een ineengezakte pudding op scène staat hé”. Hebben we alle begrip voor.

De grote mond van Serge Gainsbourg

Saint-Marteau maakte vanaf 2011 furore met zijn theatershow ‘Saint-Marteau se fait Gainsbourg’, volledig gewijd aan het werk van Serge Gainsbourg. Hij brengt hulde, laat enkele onuitgegeven composities horen en zingt op zijn eigen manier de grote klassiekers van de legendarische Franse zanger. ”Mijn waanzinnige versie van Je t’aime… moi non plus, waarin ik zowel de man als de vrouw vertolk zal het publiek zich nog lang herinneren. Al zou ik nooit als travestiet op scène staan, dat is voor mij een stap te ver”. Hij lijkt wel in geen honderd jaar op Gainsbourg maar iedereen verliest dit totaal uit het oog. Zelfs de grootste Gainsbourgfans zijn verrast door de originele aanpak. “De show is geen ingetogen eerbetoon maar een uitbundig feest. Het werd geen heiligschennis. Gainsbourg zou het fantastisch hebben gevonden”. Dit jaar in april werd de reeks voorstellingen afgesloten. Tijd voor ander creatief werk. Achter de grote mond van Serge Gainsbourg zat een onbeholpen man. Dat kan men niet van Saint-Marteau zeggen. Hij maakte een eigen versie van het nationaal volkslied: Belgissimo, uitgebracht in de week voor de troonsbestijging van Koning Filip. “Het resultaat was niet het zoveelste gelegenheidsnummer maar een tijdloze en uitbundige ode aan België en zijn koningshuis, geschreven in pure Franse revue-traditie. Een vrolijke mars waarin de koning en zijn troonopvolger figureren en waarin nogal eens Vive le roi wordt gescandeerd”. 
Saint-Marteau heeft zijn eigen stijl gevonden, laat zich omringen door mensen met talent. Schrijft en componeert zelf met bravoure. “Men noemt me wel eens 'chanteur de rock' en 'chanteur fantaisiste'. Als liefhebber en kenner van het chanson laat ik mij bij het schrijven van nummers inspireren door de rijke geschiedenis van het genre maar vermijdt elke vorm van nostalgie in de arrangementen en de uitvoering”.

In zijn nieuwste theatershow’ Saint-Marteau à la folie’ neemt Saint-Marteau de toeschouwers mee op reis door zijn muzikale schatkamers en zijn onuitputtelijke kleerkast vol verrassingen. Rode draad is zijn voorliefde voor de Franse revue. Dit keer geen covers van een overleden chansonlegende maar ijzersterk materiaal, gaande van enkele cult-klassiekers tot gloednieuwe nummer. “Zie het gerust als een stevige one man show in combinatie met een rockconcert. Hierbij kan ik rekenen op mijn vaste begeleidingsband met Bruno Coussée, Ben Van Camp,Luk Vermeir en aan de drums Isolde Lasoen”. Zowat overal in het land te horen en te zien. De try-out gaat door op vrijdag 19 september a.s. in het muziekcafé Charlatan op de Vlasmarkt. “Ik heb er volop zin in. Het worden terug spannende tijden”. Moeders hou jullie dochters binnen want Saint-Marteau is op komst!
Frans Van Damme

 
Dit interview verscheen in De Streekkrant regio groot Gent/Deinze - week 37/2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten