maandag 20 oktober 2014

Intervieuw De Streekkrant: Gentse ombudsvrouw Rita Passemiers


‘Mijn schone benen werden alom geprezen’

GENT Als eerste stad in België koos Gent voor zijn ombudsdienst een vrouw. Voor iedereen die van oordeel is dat zijn klacht over een stadsdienst, het OCMW Gent, het Stadsontwikkelingsbedrijf Gent of Ivago niet voldoende door de dienst zelf is behandeld, springt ombudsvrouw Rita Passemiers in de bres.

Rita Passemiers (1952) behandelt, in alle onafhankelijkheid, klachten. “Ons takenpakket is vrij groot maar vergis je niet, wij zijn geen algemene klachtendienst. Ik zie mezelf niet als de klaagmuur van Gent. Via bemiddeling tracht mijn team problemen van burgers op te lossen, zoekt naar de oorzaken en doet aanbevelingen aan het stadsbestuur. We maken mensen die verdwaald zijn in de administratieve molen wegwijs”. Vooral discretie is haar handelsmerk. “Mensen zijn mondiger geworden, brutaler ook. Heel af en toe komt hier wel eens iemand boel maken, zijn stem verheffen, op tafel slaan. Kwaad zijn is energieverlies. Maar ik heb methodes om luidruchtige klagers rustig te krijgen. Mensen mogen hun gezicht niet verliezen, men moet iedereen hun waardigheid laten behouden. Dikwijls een moeilijke evenwichtsoefening. Ik ben een koorddanseres tussen bestuur, ambtenaren en burgers. Ik ben geen rechter maar een bemiddelaar. Als ombudsvrouw kan ik niets afdwingen maar er wordt naar mij geluisterd”.

Zuinigheid is het begin van goed bestuur

Na een carrière als journalist bij de regionale nieuwsdienst van de radio hield ze het plots voor bekeken, het werd tijd voor een professionele switch. “Onder druk van de omstandigheden worden de grootste uitvindingen gedaan. Ik heb uitdagingen nodig. De vacante betrekking van ombudsman/vrouw heb ik gevonden tussen de werkaanbiedingen in De Streekkrant”. Een droomjob zegt ze zelf, haar op het lijf geschreven. “Ik ben van geboorte een Hollandse, maar later Belg geworden. Ik zal het maar zelf zeggen voor je het vraagt: ja, ik ben zuinig! Zuinigheid is het beginsel van goed bestuur. Bij de ombudsdienst sparen we spontaan waar het kan. Maar ik ben niet zot, we gaan niet horizontaal in de uitgaven snijden”. Passemiers mijmert en vertelt dat ze van jongs af aan een onafhankelijke vrije vogel was, een geëmancipeerde vrouw. “Nogal tegendraads ook. Het begon al bij de geboorte, ik werd omgekeerd geboren, een stuitligging. Toen ik bij de radio werkte charmeerde de interesse van mannen mij wel maar geen enkele vent moest het zich riskeren mij lastig te vallen. Iemand met losse handjes kwam best niet in mijn buurt. Maar eigenlijk viel dat allemaal best mee, er stonden daar nogal wat homo’s op de loonlijst. Ik heb mijn carrière niet horizontaal gemaakt”. (lacht). Rita Passemiers brengt nu beroepshalve haar dagen door onder het Belfort, in de oude Gentse stadsgevangenis De Mammelore. “Ik zit hier achter tralies maar ’t is een unieke locatie”.
Je zou het haar zo direct niet aangeven, maar de ombudsvrouw heeft een sportief verleden. “Aan damesvoetbal gedaan. Mijn schone benen werden alom geprezen. Het beklimmen van de Mont Blanc staat zelfs op mijn palmares”. Tijden veranderen, net zoals interesses. “Ik hou van lekker eten zonder te overdrijven. Het kookboek van de boerinnenbond is nooit veraf. Eenvoudige en simpele maaltijden weet ik te waarderen. Op restaurant steel ik de culinaire hoogstandjes met m’n ogen. Maar thuis eten, samen met vrienden, dat is het summum”.

Tot slot nog graag een levenswijsheid van een verstandige vrouw? Lang moet Rita niet nadenken: ‘Het zijn goede vrienden die niet klagen’. Of dat van toepassing is op haar eigen kookkunst thuis durf ik niet te vragen. We nemen afscheid van de ombudsvrouw. De fotograaf krijgt 3 zoenen, ondergetekende moet tevreden zijn met een stevige handdruk. Waar kan ik naartoe met een klacht hierover?
Er zijn teveel indirecte belastingen

Aan werk geen gebrek. “Omdat we laagdrempelig zijn heeft men de weg naar de ombudsdienst gevonden. Alle leeftijden en opleidingsniveaus komen langs. Zowat 33 % is van een andere origine. Eenvoudig en met zo weinig mogelijk bureaucratie functioneren werpt zijn vruchten af.  Maar de ombudsdienst is geen kliklijn, laat dat duidelijk zijn”. Het aantal dossiers verminderd. Uit de jaarverslagen blijkt dat Gentenaars klagen over van alles en nog wat. “Toch zijn er opmerkelijk weinig klachten over onvriendelijkheid, lange behandelingstermijnen of administratieve fouten. De ambtenarij is klantvriendelijk geworden, een enorme evolutie. Klachten over mobiliteit scoren bijzonder hoog. Het parkeerbeleid is een vaak terugkomend item, een luxeprobleem”. Los van de gegronde klachten vangt Rita Passemiers ook signalen op, eigenlijk uitingen van ongenoegen. De kloof tussen arm en rijk is bijzonder groot. Steeds meer mensen hebben het moeilijk om elke maand de eindjes aan elkaar te knopen. Ook dat komt in het vizier van een ombudsdienst. “Er zijn teveel indirecte belastingen. Velen zitten echt op hun tandvlees. Dagelijks wordt ik geconfronteerd met armoede, hoge huur- en energieprijzen, lage pensioenen. Soms lijkt het wel David en Goliath, burgers versus overheid. Ik kan bij problemen tussenkomen maar niets arrangeren! Deurwaarders treden soms hard op, ook hier pleit ik voor enige coulance. De overheid moet redelijk zijn in kleinere zaken, zoals onbetaalde facturen en retributies. Een simpel telefoontje kan veel oplossen, zonder dat daarvoor de hele administratieve molen moet op gang worden gebracht”. Rita wil vooral onthouden wat niet op te lossen was, neemt haar werk niet mee naar huis, kan de knop omdraaien en wil niet vervroegd met pensioen. “Ik ben zeker niet onmisbaar, ben best vervangbaar? Maar ik doe toch mijn werk zo graag”.

Doe maar gewoon
Rita Passemiers, licentiate geschiedenis en pers-en communicatiewetenschap, was 20 jaar radiojournaliste bij VRT/Radio 2 en is sinds 1997 ombudsvrouw van de Stad Gent en het OCMW en is bevoegd voor Ivago en het Stadsontwikkelingsbedrijf Gent. Ze is auteur van verschillende publicaties vooral omtrent ombudswerk en wordt aanzien als een autoriteit op dat vlak. “Als kind droomde ik van een job in de diplomatie, het had zo iets chique. Ook dokter worden zag ik wel zitten. Het bleef bij ‘doktertje spelen’ want ik koos uiteindelijk voor  de richting geschiedenis. Het 1e meisje in mijn dorp dat naar de universiteit mocht gaan, dat was uniek, daar werd toen nogal over gesproken”. Eén ding weet ze nu wel zeker: ‘Journalistiek, het is mooi geweest maar dat nooit meer. Ik heb hier in Gent als ombudsvrouw mijn draai gevonden”. Haar levensmotto: ‘Doe maar gewoon, dat is al gek genoeg”.

Frans Van Damme


Artikel gepubliceerd in De Streekkrant, regio groot Gent-Deinze, week 43/2014


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten