woensdag 15 oktober 2014

De Streekkrant: Intervieuw met Loes Van den Heuvel


“Mijnheer pastoor zat onder mijn rok te friemelen”

GENT Loes Van den Heuvel zit in ons collectief geheugen en werd in alle Vlaamse huiskamers bekend als Carmen Waterslaeghers uit FC De Kampioenen. Maar er valt veel meer te vertellen over Loes Van den Heuvel. Een pittige babbel met een rondborstige actrice
Loes is niet enkel actrice maar tevens een geboren entertainer. Ze weet vrolijk en zonder moeite te overtuigen met haar hoog comédiennegehalte. Altijd al een meisjesdroom geweest? “Als kind vond ik toneel en acteren een fascinerende wereld. Ik ging met mijn grootouders naar de opera, operette en het ballet. Heb vroeger zelf ballet gedanst maar door een spierscheuring kon ik geen prima ballerina worden”. Kleine Loes was een braaf kind die al best tevreden was met een bord appelmoes met kroketjes. Als kind ging ze trouw elke week naar de mis en zong in het kerkkoor. “Dat was ook een vorm van theater. Mijnheer pastoor zat onder mijn rok te friemelen, in m’n kont en billen te knijpen. Het waren toen geheel andere tijden. Als kind wist je niet beter, mijn ouders zagen dat als een vorm van amicale genegenheid.” Loes kwam na een opleiding aan de toneelschool Herman Teirlinck met volle goesting in het theater terecht. Grote of kleine rollen, het maakt niet uit. Je moet voor beiden even hard werken”.

Loes is een gedreven vrouw maar heeft geleerd te doseren. “Carrière, ambitie, niets moet nu nog. Ik ben een ‘pittatype’, het vuurtype. Een mens kan uit balans geraken. Pitta is de levenskracht die gevormd wordt door het element vuur onder invloed van water. Pitta is het vuur van de transformatie. Het maakt me sterker, zelfs bij tegenslagen. De meeste mensen zitten vol angst, dat heb ik niet. Toeval bestaat niet. Het is het gevolg van een oorzaak die we niet kennen. Mensen gelukkig maken, dat is mijn taak in het leven. Jarenlang heb ik dramatische rollen gespeeld. Ik heb mezelf echt moeten ontdekken als komische actrice. Dat is geen toeval geweest, hiervoor was is voorbestemd”. Het zen-gevoel is tijdens het gesprek nooit ver weg, hier spreekt een positief denkende vrouw. Toch plaatst ze enkele markante kanttekeningen bij het leven. “De wereld is aan het vergaan, het is vijf na twaalf. Moeder aarde zijn we serieus aan het beschadigen. Politici zijn met onze centen aan het palaveren, houden congressen. We houden hun in stand, betalen hun lonen maar er gebeurt niets. De planeet is oververzadigd, maak geen kinderen meer. We moeten met z’n allen grenzen en frustraties verleggen om anders in het leven te staan”.
Loes kan niet stilzitten, moet altijd iets te doen hebben. “Na De Kampioenen heb ik mijn leven een andere invulling gegeven. Ik ben blij met mijn dieren en met mijn Libido, zo heet mijn paard (lacht). Soms treed ik soms op met m’n coverbandje. Een ideale manier om wat stoom af te laten. Het organiseren van workshops, doorgeven van kennis en ervaring is voor mij een onuitputtelijke bron om me goed in m’n vel te voelen. Hier zit een tevreden madame, dat is een ongelooflijke luxe, dat besef ik maar al te goed”. Met dank aan de boekskes? “Ik spring zuinig om met interviews. Ik heb geen behoefte om met roddels in de belangstelling te komen, om mijn privacy te krabbel te gooien. Het klinkt pretentieus, maar ik heb de boekjes niet nodig, moet mezelf niet verkopen. From hero to zero, no way! Ik wil ze voor zijn, wil niet afhankelijk zijn van vraag en aanbod. Van den Heuvel is niet te koop voor centen”.
Mag ik je een porto aanbieden Carmen? “De tijd van De Kampioenen is voorbij hé. En het was geen porto maar bessensap. Geef me liever een glas bubbels, champagne is zuurstof voor het leven”. Nu maar hopen dat mijn chef er ook zo over denkt als ik mijn onkostennota declareer.

Theater Scala krijgt volgende maand Loes Van den Heuvel over de vloer. Ze speelt de hoofdrol in 'Stilte Aub!’, een superkomedie over het reilen en zeilen bij een toneelgezelschap dat repeteert en naar de première toewerkt van het toneelstuk ‘Niets om het lijf’. Op de generale repetitie blijken de acteurs verre van klaar voor de opvoeringen. De tekst is niet gekend, de rekwisieten zijn niet wat of waar ze moeten zijn, technische problemen alom. Bij de acteurs steken jaloersheid en rivaliteit de kop op. Na vele en lange repetities slaat de vermoeidheid toe, onderlinge spanningen komen aan de oppervlakte. Door de grote ego's van de acteurs en de onderlinge relationele spanningen lopen de voorstellingen totaal fout. Een theaterhit in de beste Britse humorsfeer, één van de meest gespeelde komedies in de theatergeschiedenis. 'Noises off' van Michael Frayn liep jaren op Broadway en werd verfilmd met Michael Caine.
Het was een al lang gekoesterde droom van Scala opperhoofd Johan Van Hoorde om Loes Van den Heuvel naar Gent te halen voor een productie van Theaterplatform.  “Neen, Loes kende voordien theater Scala niet. Het werd een aangename kennismaking”. Een wederkerig gevoel Loes? “Zeker weten. Herkend worden vind ik een soort appreciatie voor het werk dat ik doe. Je moet daar dankbaar voor zijn en het waarderen als mensen je komen feliciteren. Maar ik wil in deze productie zeker niet de hoofdvogel zijn die met alle pluimen gaat lopen. Wel hoop ik door mijn inbreng een meerwaarde te geven aan deze productie”. Uitvergrote taferelen, snelheid en complexiteit van deze slapstick zijn voor de regisseur en de acteurs een hele uitdaging. Theater Scala slaagt er in om de vedettecultuur en het thea­ter in het algemeen grandioos op de korrel te nemen. Deze deurenkomedie is een farce van formaat vol ongefilterde hilariteit.

Bij Loes is het alles of niets. Ze is een nieuwsgierige vrouw, speels, iemand die continu in verwondering wil staan. Verder kabbelen en aanmodderen: onmogelijk. Ze benut enthousiast elke seconde, fuift en feest graag. Ze doet in haar vrije tijd wat ze wil. Of toch niet? Bij de VRT was men niet zo happy toen ze werd gevraagd om als Carmen de eroticabeurs te presenteren, inclusief een paaldansact. Carmen is als typetje eigendom van de VRT en de openbare omroep had liever dat ze aan een doelpaal ging staan dan  aan een andere paal.
Het leven lacht haar toe. De 2e film van De Kampioenen komt volgende zomer in roulatie. Haar droom: in Spanje een B&B openen. Hebzucht en gebrek aan respect maken haar kwaad. Liefdesbrieven van fans, daar zit ze niet op te wachten. Loes heeft geen vertouwen in de bankwereld. “Let op mijn woorden, op een dag is al ons geld daar foetsie”.

Frans Van Damme

Dit interview verscheen in De Streekkrant, editie groot Gent-Deinze, week 41/2014
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten