maandag 29 april 2013

De Streekkrant: PORTRET van WIM OOSTERLINCK


Radiomaker Wim Oosterlinck:

 Een liefde voor treinen, stations en Gent

 ‘Wat zou de wereld zijn zonder facteurs en priesters‘

 GENT Waarschijnlijk is het heidense gedachte maar wat Lutgart Simoens was voor de radioluisteraars van toen is Wim Oosterlinck voor het jonge geweld van nu. Wim Oosterlinck, elke weekdag tussen 16u en 18u op Q-music. Enjoy the ride!

Niet eenvoudig afspreken met een kerel wiens gezicht men helemaal niet kent. Tot overmaat van ramp wil deze bekende stem dan nog ergens afspreken in het drukke Sint Pietersstation. Ostentatief zwaai ik dan maar naar iedereen met De Streekkrant als teken van herkenning. Dat blijft niet onopgemerkt. Gelukkig ook niet voor Wim Oosterlinck. “Goed idee, al was ik eigenlijk aan het uitkijken naar iemand met een rode roos in zijn knoopsgat” komt de romanticus mij de hand schudden. ‘Mijn  onrustige natuur komt tot rust in een station” ratelt hij door. “Daarom heb ik een huis gezocht in de directe omgeving van het station. Weet je, soms ga ik in het buffet een boek lezen. Of neem mijn pc mee om bij het genot van een kop koffie te werken. Ja, nu jij mij daar zo mee confronteert: het Sint Pietersstation is mijn favoriet plekje in het Gentse. Moet ik onthouden voor als de Story of Dag Allemaal mij nog eens bellen om te vragen of ik wat te vertellen heb wat niemand nog weet”. Hij praat voortdurend in sneltreintempo. “Verplaatsingen met de trein zijn het summum van genot. Zelfs vertragingen en stakingen kunnen het enthousiasme niet temperen. Het lijkt wel reizen met een privéchauffeur”.
 
Nieuwe uitdagingen
Had Wim als kind een toekomstperspectief als treinmachinist of kaartjesknipper? “Totaal niet, vroeger nooit interesse gehad in treinen. Mijn liefde voor de statie kwam pas als adolescent. Als klein manneke wou ik facteur worden”. Hij merkt mijn verbazing. “Niet zozeer het ronddragen maar het sorteren van brieven fascineerde mij toen. Zelfs nu nog meer. Het heeft iets fascinerend dat geschreven geheimen, liefdesbrieven, doodsbrieven en ander nieuws door vele handen gaan om op het einde van de rit bezorgt te worden bij de juiste gelukkigen. Wat zou de wereld zijn zonder postbodes”. Zou Wim ook gedacht hebben aan belastingsbrieven, rekeningen en andere post zonder charme? Dan maar de andere jongensdroom. Al lijkt frivole Wim niet echt het toonbeeld van een vrome priester. “Abdijen, kloosters, paters en nonnen hebben iets mysterieus. Bidden, nadenken, op retraite gaan in een oase van geestelijke en wereldse rust  lijkt me wel wat”. Overwegen om programma’s te presenteren bij radio Maria als volwaardig alternatief? “Zwijg me daar van, dan kan ik net zo goed naar radio Klara overlopen”.
“Ik wil voortdurend nieuwe dingen leren, nieuwe uitdagingen aangaan, heb af en toe een schop onder m’n gat nodig. Ik ben geen perfectionist, het lijkt allemaal wat chaotisch wat ik doe. Mijn programma’s zijn een vat vol verrassingen, een doos van Pandora. Ik weet waarmee ik begin maar nooit waar en hoe het zal eindigen”.
Wim heeft maar één motto: doe eens iets wat je normaal gezien nooit zou doen. Zou de Lotto winnen dat idee een stuk gemakkelijker maken?. “Doe daar niet aan mee. De kans dat iemand op een zonnige dag wordt doodgebliksemd op weg naar de winkel met z’n Euro Millions bulletin is veel groter dan dat hij alle cijfers juist heeft”.
Je leeft maar één keer en daar moet je van genieten is nog een principe van Wim.  Al was dat wel anders tijdens z’n studententijd. “Pas na het 5e jaar aan de unief kwam ik voor de 1e maal in contact met de Overpoortstraat. Had er voordien alleen maar horen van spreken. Altijd een braaf ventje geweest hé”. Tja, dat kennen we, dat zeggen ze allemaal, die BV’s!
“Ik ben verliefd op Gent” sluit Wim ons gesprek in schoonheid af. Een stad zonder snobisme, tikkeltje rebels  met toffe mensen”. En AAGent natuurlijk. “Neen, dank je! Geef mij maar liever een goed boek. Voetbal is zinloos. Ik begrijp er geen bal van”.                                  

Radio maken is een luxe
Wim Oosterlinck (40) begon zijn radiocarrière bij Radio 2 Oost-Vlaanderen. In die periode combineerde hij presenteren bij de Gentse jongerenradio Urgent met het presenteren bij Radio 2. Tussendoor vond hij nog tijd om mee te werken aan het studentenblad Schamper en werd er hoofdredacteur. Nadien presenteerde hij elke werkdag De ochtend van Studio Brussel. Na 9 jaar verlaat Wim de VRT en Q-music wordt zijn nieuwe cocon waar hij zelfs eventjes programmadirecteur wordt. Velen voelen zich geroepen maar echt doorgroeien tot volwaardig Q-dj is geen evidentie. Talent alleen is niet voldoende, hard werken is de boodschap" maakt hij mij deelgenoot van zijn geheim. Oosterlinck stopt na anderhalf jaar als programmadirecteur van Q maar blijft het paradepaardje. “Ik hou enorm van radio maken maar het onderdeel management  beviel mij niet. Ik werd er zeer ongelukkig van. Daarom besliste ik te stoppen als programmadirecteur. Laat mij gewoon de luisteraars entertainen, spontaan gek doen, eerlijke programma’s maken. Toen ons dochtertje werd geboren heb ik dat direct op Twitter geopenbaard en ‘s anderdaags op de radio vertelt. Mijn publiek laat zo dikwijls in hun ziel en hart kijken dat het niet eerlijk zou zijn mocht ikzelf de belangrijkste gebeurtenis in m’n leven verzwijgen. Elke dag 2 uur babbelen met de luisteraars schept een band. Radio maken is een luxe. Met m’n kop op televisie komen, neen daar bedank ik voor”. Ons gesprek krijgt verse zuurstof als we het hebben over de ‘waarden des levens’. “Over rechtvaardigheid heb ik heel veel nagedacht. Ik begin te stampen van woede en onmacht als iemand onrechtvaardig wordt behandeld. Om onnozel van te worden, kan daar helemaal niet mee omgaan. Kindsoldaten in Oeganda, de toestand in Syrië, oorlogen, een verpest milieu en andere ongelijkheden in onze samenleving, ja dat baart me zorgen. Het is soms gênant hoe de wereld in elkaar zit”.                        

De foute vraag

Wie zijn de luisteraars van Q-Music en Wim Oosterlinck? “Daar hebben we een heel goed zicht op” vertelt Wim. “De doelgroep zijn mensen in de leeftijdscategorie 18-44 jaar. Voornamelijk omdat adverteerders hierin geïnteresseerd zijn. We kunnen rekenen op zo’n miljoen trouwe luisteraars per week”. Het is dus vooral belangrijk om met de ganse ploeg inventief te zijn want de concurrentie is vrij groot in het radiolandschap”. Loopt het wel eens fout?. “Oh ja. Bioloog Dirk Draulans zou in gezelschap van een kleindochter van Darwin, de uitvinder van de evolutietheorie, een bootreis rond de wereld maken. Het is een publiek geheim dat Draulans niet vies is van vrouwelijk schoon. Daarom belde ik hem op en vroeg of het de bedoeling was de evolutietheorie in de praktijk om te zetten en z’n zaad over alle continenten te verspreiden. Hij kon er niet mee lachen en gooide in volle uitzending de hoorn op de haak!
 
Dit interview verscheen in De Streekkrant - editie Gent - week 18


 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten