maandag 3 maart 2014

Interview met PETRA


Zangeres Petra:

‘Zelfs zonder tanden ga ik ooit naar het Songfestival’

GENT Na 3 eerdere pogingen was Eurosong habitué Petra dit jaar terug van de partij. Geselecteerd in de schiftingen mocht ze door naar de halve finale. De 4e keer werd geen goede keer. Terug naar af, Kopenhagen ging aan haar neus voorbij. Petra in zak en as of nu meer dan ooit strijdlustig?

Met een dame vol klasse en veel charisma spreek je niet zomaar ergens af voor een rendez-vous. We hebben een tête-à-tête in het prestigieuze Sandton Hotel Reylof. Petra is nooit echt uit de belangstelling geweest, al was haar artistieke loopbaan dikwijls hobbelig, op het randje van toppy of floppy. Nu staat ze terug volop in de BV- actualiteit: ze viert dit jaar een kwarteeuw showbizzcarrière. Als kers op de taart in dit jubileumjaar zou een plaats op het grote podium in Kopenhagen best leuk zijn geweest. “De start was veelbelovend” glundert Petra. “Ik kon tijdens de schifting de vakjury omver blazen met m’n performance. In de halve finale dacht men er helaas anders over. Een typisch Songfestivallied bestaat niet. Maar niet getreurd, het leven gaat verder. Possitiviteit verbetert leven en werk. Mijn ambitie is om gelukkig te zijn”. De ontgoocheling is verwerkt, Petra kan er alweer om lachen: “Mijn Roodkapjes kostuum staat te koop, ‘k heb het nu toch niet meer nodig. Maar opgeven, dat nooit! Ik wil dolgraag ooit eens ons land vertegenwoordigen op het Songfestival. Ik ben een vechter en een koppig mens, ‘k zal blijven proberen. Desnoods binnen 40 jaar, als oud besje zonder tanden”.


Vallen en opstaan maakt een mens wijzer
Petra zong zich in de jaren ’90 alle hitparades in. Soms met flinterdunne melodietjes zoals In een klein stationnetje maar dikwijls ook met het betere werk zoals Laat je gaan en Je bent zo mooi. Het waren gloriejaren, elke week op televisie. De kameleon van de Vlaamse showbizz kwam regelmatig te voorschijn met een andere artiestennaam, spraakmakende kledij en meestal excentrieke coiffures. “Toch kijk ik niet graag achterom, dat heeft geen zin. Wat voorbij is, daar kunnen we niets meer aan veranderen. De toekomst ligt voor ons. Vallen en opstaan maakt een mens wijzer. Met de leeftijd wordt men milder. Respect geven is respect krijgen”. Momenteel staat haar agenda overvol. Het mediacircus stort zich op de Lady Gaga van Vlaanderen. “Mijn relatie met de boekskes is vrij goed. Dat komt omdat ik niet altijd de telefoon opneem (knipoog). Niet iedereen moet altijd alles over mij weten. Ik gooi m’n privéleven niet zomaar te grabbel”.

Om een huis af te betalen heb ik geen man nodig
Petra is niet te ringeloren maar nieuwsgierig als we zijn hengelen we voorzichtig naar enige smeuïge details. Door het leven gaan als single, zonder man, zonder lief, Petra is misschien wel even veeleisend in de liefde als in haar showbizzcarrière?. “Tja, ik ben alleen maar zeker niet ongelukkig, integendeel. Heb een mooi leven, ook zonder vaste relatie. Maar zeg nooit, nooit. Ik kan heus zelf mijn huis afbetalen, daarvoor heb ik geen man nodig. Misschien ben ik te veel gefocust op mezelf, op m’n eigen leven. Passie is niet langdurig. De ervaring heeft me geleerd dat, ondanks 2 mensen elkaar graag zien, men soms een relatie moet uitstappen. Omdat men niet met elkaar kan samenleven. Eenmaal verliefd geef ik mij volledig maar ga niet op zoek. Er zijn zoveel andere fijne en leuke dingen: vrienden, familie, sport, hobby’s”. Voor Petra goed niet goed genoeg. Aan welke normen moet haar prins voldoen? “Zelfstandig, wat tegenwind geven, humor, kunnen loslaten. Een wit paard is niet nodig”. Over mannen gesproken: nooit een kinderwens gehad?  “Mijn biologische klok tikt verder maar heb nooit gedacht: nu wil ik een kind. Hiervoor moet de juiste Cupido nog passeren. Al heb ik nu wel wat anders aan mijn hoofd”.
“Ik ben trots op mezelf”
Mocht Petra niet bestaan dan zou een auteur van sprookjesverhalen haar  zeker hebben bedacht. Al was prinses niet zo direct haar kinderdroom. “Als klein meisje wou ik een engel worden. Of dierenarts. Het ene bleek onmogelijk, het andere te moeilijk. Vooral heel oud worden was toen mij grootste wens. Ik besef dat ik op mijn levensweg zowat halverwege moet zijn. Maar de ambitie om oud te worden en goed bezig te blijven is er nog steeds”. Of sommige collega’s jaloers zijn? “Vermoedelijk wel, maar daar trek ik mij niets van aan. Ik ben optimist en realist, voor iedereen schijnt de zon. Sta voor alles open maar doe op het einde van de rit toch m’n goesting, sluit moeilijk compromissen en heb geen adoratie voor iemand. Alhoewel, vroeger kon Paulus de boskabouter rekenen op veel sympathie. En van Michael Jackson hing er boven mijn bed een grote poster”. Eens flink doorzakken, het is aan Petra niet besteed. “Alcohol is een aanslag op mijn hoofd en stem, kan er absoluut niet tegen. Mijn leven is in feite Spartaans: intensief sporten en vooral opletten wat en hoeveel ik eet. De kilo’s komen er als vanzelf aan. Lastig, want ik eet toch zo graag, ’t maakt niet uit wat, alles is lekker. Vooral Thais maar ’t mag gerust ook konijn met pruimen zijn”. Wat brengt de toekomst? “Deze zomer is het revuetijd in het Wit Paard van Blankenberge. De boekingen voor optredens kwamen nog nooit zo vlot binnen. Verder zien we wel. In het najaar verschijnt een biografisch boek, mijn eigen verhaal. Een boek vol pittige details. Men zal grote oogjes opzetten maar niemand hoeft bang te zijn, het wordt geen afrekening. Ik ben trots op mezelf”. Van kleine meid tot de vrouw die ze nu is lijkt misschien een niet onaardige titel. Want Petra is creatief en weet precies waarom ze wat doet. Maar doorzettingsvermogen, talent, enthousiasme en vakkennis zijn niet altijd voldoende.
Niet leven op kosten van een ander
Financieel overleven in de showbizz is in Vlaanderen meestal onmogelijk. Maar Petra wil zekerheid. De handen uit de mouwen steken, daar is ze niet te mooi voor. “Mensen denken dat het vanzelf gaat. Niets is minder waar. Men doet nogal neerbuigend over het feit dat ik werk als styliste bij H&M. Moet ik dan misschien het artiestenstatuut aanvragen en gaan doppen als het op de bühne wat minder goed gaat? Sorry, dat is niet mijn stijl. Op de kosten van een ander leven wil ik niet. Ik vecht voor mijn eigen leven, zorg voor mijn eigen economie. Die job geeft me zekerheid, zorgt voor een fond en maakt een extraatje mogelijk. Geloof me vrij, het combineren van 2 jobs is elke dag een pelgrimstocht. ’t Is soms lastig maar in elk geval veel beter dan ganse dagen te lopen sakkeren zoals sommigen vaak doen. Iedereen heeft 2 handen aan z’n lijf, wel doe er iets mee”.
(FRVD)
Dit artikel verscheen in DE Streekkrant editie Gent & rand - week 10/2014



Geen opmerkingen:

Een reactie posten