zondag 9 maart 2014

Interview met THUIS acteur DAAN HUGAERT


“Ik had veel succes als travestiet”


GENT Daan Hugaert (65) is een volbloed theaterbeest. Maar het grote publiek kent hem vooral als de knorrige commissaris Van Deun uit Witse of als Eddy uit Thuis. We mochten ongegeneerd binnenkijken bij hem thuis en in zijn hart.

Pa Hugaert had vroeger een volkscafé op de Brugse Poort. “Elk detail staat op mijn netvlies gebrand. Er kwamen daar nogal wat figuren langs zoals Eddy van Notegem. Aan het café terugdenken is een onuitputtelijk aquarium om mijn typetje enige couleur locale te geven. Het was de bedoeling dat m’n personage in 1 aflevering zou voorkomen. ‘Twee draaidagen, niet meer’ zei de regisseur. Dat was in 2003, ik ben er nog altijd”.

Tegen mijn goesting met pensioen’

Hugaert wordt 65 jaar. Leve het pensioen! “Helemaal niet. De politiek doet er alles aan om iedereen langer aan het werk te houden. Wel, ik ben bereid dat te doen maar het mag niet. Van de VRT, waar ik in vaste loondienst ben, moet ik het afbollen, verplicht met pensioen. Gelukkig mag ik in Thuis blijven meedraaien. Een welgekomen extraatje want m’n pensioentje zal niet vet zijn. Weinig pensioenrechten opgebouwd, in m’n wilde jaren te veel klusjes gedaan”. Daan voelt zich in de fleur van z’n leven maar moet officieel met pensioen. Hij blijft toch toneel spelen. Een metier waar hij zoveel memorabele herinneringen heeft bijeengesprokkeld. “Destijds, tijdens de nieuwjaarsrecepties van het NTG, bracht elke acteur een act naar eigen keuze. Ik verklede me telkens als travestiet. Goed gemaquilleerd, mooi kleed, bijous, pluimen en valse tetten, ik was echt een schone madame! Veel succes gehad. ‘k Ben er toch maar niet verder mee doorgegaan (lacht)”.

‘Ik woon in het huis van de Gentse wippers’

Daan moet zich geen zorgen maken over een dak boven het hoofd. In een onooglijk klein straatje in hartje Gent mogen we binnenkijken in zijn prachtige patricierswoning. Het renaissancehuis ademt geschiedenis uit. “Ik heb de bewonershistoriek samengesteld. Het gebouw dateert van 1520. De weduwe die hier toen woonde hertrouwde en zo kwam het huis  in handen van de familie Van Hoobrouck. Het was lagere verfranste adel waarvan in Gent Filip Ignatius de meest bekende was. Hij was stadsontvanger, destijds een functie  die boven de schepenen stond”. Alles ging goed tot de helft van de 19e eeuw. Vanaf dan bewoonden verschillende mensen het monumentale huis dat stilaan maar zeker in verval geraakte. “Tot 1926 woonde hier een spekkenbakker. Hij maakte karamellen en was de uitvinder van de wippers, het bekende witte Gentse snoepje”. De bakker ging failliet en het gebouw deed tot 1963 dienst als meubelopslagplaats. Na 29 jaar van leegstand ontdekte Daan per toeval het gebouw dat ondertussen een ruïne was geworden. “Na enig onderhandelen gekocht aan de prijs van de grond. Daarna, met advies van monumentenzorg, met respect gerestaureerd om de schoonheid van weleer te behouden. Veel zelf gedaan, met eigen handen, ik was de metsersknaap. Het heeft 6 jaar geduurd. M’n vrouw en ik hebben ons dikwijls afgevraagd: ‘waar zijn we toch aan begonnen’. De wanhoop was soms nabij, het water stond tot aan onze lippen. We waren op een bepaald ogenblik virtueel failliet. Een overbruggingskrediet terugbetalen kon niet omdat beloofde premies niet of te laat werden uitbetaald”. Volhouden loont! Het eindresultaat werd geen museum maar een perfecte harmonie van oud en nieuw. Met een persoonlijke touch, eigen aan een huis waarin wordt geleefd. Daan Hugaert draagt Gent een warm hart toe. Al bleef hij niet gespaard van een inbraakpoging. “Het werk van rondtrekkende dievenbendes. Toch blijf ik positief denken”. Een verzuurde maatschappij? “Bijlange niet, al willen bepaalde doemdenkers en aanhangers van politieke partijen ons dat wel doen geloven. Maar niet met mij hé”.
‘We hebben elkaar leren kennen in de gevangenis’
Bij het NTGent was Daan te zien in 16 stukken in 4 seizoenen. Bijzondere herinneringen heeft hij aan zijn rol in Macbeth. “Ik moest van de regisseur toen zo hard schreeuwen dat ik nadien een half jaar naar de logopedist kon.Daan praat nog steeds met een gedempte stem. “Ik heb m’n vrouw leren kennen in de gevangenis (lacht). In een toneelproductie zaten we op scène in een gevangenis, gewoon netjes naast elkaar op een bankje. Zij had een figurantenrol als krankzinnige, we hadden Noorse sokken aan, hoefden niets te vertellen, spraken niet met elkaar. Alhoewel dat helemaal niet in het script stond ben ik heel subtiel met mijn voeten beginnen prutsen aan haar voetjes. Nadien kwam van ’t een het ander. Ik heb er een schat van een vrouw aan overgehouden. En mijn voorliefde voor geitenwollen sokken”.
Trouwen in Thailand
“Na 35 jaar in zonde te hebben geleefd met mijn vriendin Lut, besloten we te trouwen”. Zonder vrienden of familie trok het stel naar Thailand. Om, tijdens een Boeddhistische  ceremonie en volgens de lokale gebruiken, elkaar eeuwige trouw te beloven.“In feite niets speciaals, er was niets officieel aan. Al zijn we geen Boeddhisten, toch ben ik hun levenswijze genegen. Het is geen geloof maar een filosofie”. Naar Thailand om te trouwen, dat zal wel wat gekost hebben? Het antwoord is ontwapenend eerlijk: “Bijlange niet. Een bevriend boekske wou, in ruil voor een fotoreportage, een deel bijdragen in de kosten”.
Daan heeft geen artistieke achtergrond van huis uit. Hij komt uit een familie van coureurs. Er was zelfs een nonkel die ooit een rit heeft gewonnen in de Tour de France “Ikzelf begon op m’n 60e marathons te lopen. Maar het lijf begint nu te kraken. Misschien kan ik maar beter wat meer tijd vrijmaken om verder te werken aan mijn stamboom. ’t Is niet zo lastig”. Maar voor een filmrol mag men me altijd

De Adonis van Thuis?
De afgelopen 10 jaar kreeg Hugaert geen enkele filmaanbieding. “Spijtig! Misschien ben ik te braaf. Ruzie maken en op tafel kloppen is niet mijn stijl”. Een bekende kop hebben valt in Vlaanderen best mee volgens Daan. Terwijl hij dat vertelt komt een auto voorbij. Moeder en kind vergapen zich aan den Eddy en rijden zich bijna te pletter. “Herkent worden is leuk. Sommige vrouwen beginnen te hyperventileren of gaan bijna in coma  als ze op aanraakafstand komen van Eddy uit Thuis. Een vent moet geen Adonis zijn om aantrok te hebben (lacht). Iedereen krijgt een vriendelijke goedendag. Ambetante plakkers zijn vervelend, die zet ik op hun plaats”. Heeft de succesmedaille ook een keerzijde? “Iemand maakte een Eddy Van Nootegem Facebookpagina aan, deed (seks)uitspraken, schreef vuile praat en vroeg geld. Straf hé, ik had daar niets mee te maken. ’t Was rap gedaan, de VRT reageerde alert”.

(FRVD)

Dit artikel verscheen in De Streekkrant - editie Gent & rand - week 11/2014


Geen opmerkingen:

Een reactie posten