zondag 23 november 2014

Intervieuw De Streekkrant: DIRK DENOYELLE



      “Ga je dromen achterna, dat maakt gelukkig”

GENT Als cabaretier en stemmenimitator kon Dirk Denoyelle (50) het publiek subliem bespelen. Nu bouwt hij met Lego blokjes licht surrealistische mozaïeken en hoofden van bekende en minder bekende mensen. Zelfs het prestigieuze Gentse STAM liet de stadstorens door hem nabouwen. Met de komst van de goede Sint in het vooruitzicht gingen we er alvast een kijkje nemen.

Lang voor Chris Van den Durpel met zijn imitaties uitpakte, was er al stemmenimitator Dirk Denoyelle. “Als vanaf mijn 8 jaar was ik gek op de cursiefjes van Godfried Bomans, een man die mij later in mijn job van komiek heeft beïnvloed ”. Zijn laatste theatershow dateert inmiddels van 2007. Ondanks zijn passie voor Lego blijft humor een belangrijk deel uitmaken van zijn leven. Hij is een bedrijfscomedian, een veelgevraagd spreker voor bedrijven en op congressen. Op zijn eigen onnavolgbare manier geeft hij humoristische samenvattingen van serieuze lezingen. “Ik zorg voor ludieke intermezzo's. Choqueren is nooit mijn stijl geweest. Ik merk dat ik met ouder worden milder uit de hoek kom. Gezonde humor houdt mensen wakker en maakt moeilijke boodschappen beter verteerbaar. Humor is voor mij adrenaline”. Denoyelle is tevens professioneel Lego bouwer, één een van de 12 LEGO Certified Professionals wereldwijd. Dat keurmerk wordt toegekend aan volwassenen die beroepsmatig als zelfstandige met LEGO bezig zijn. “Het is leuk en creatief speelgoed. Een tikkeltje nostalgie misschien. Als kind vroeg ik het altijd aan Sinterklaas en de Paasklokken. Ik bouwde steden, kabelbanen en voetbalploegen. Die blokjes gaan niet kapot, gooi je nooit weg, gaan over van generatie op generatie. Maar zijn wel duur”.

‘Mijn dochters lijden aan CVS’

De jaren gingen voorbij, de passie voor de blokjes bleef. “Er gaat niets boven de vrachtwagen zien aankomen met een nieuwe levering blokjes. In mijn appartement liggen anderhalf miljoen blokjes te wachten om verwerkt te worden. Ja, allemaal betaald, niet gesponsord”. Hoe reageren vrouw en kinderen op je fetisjme voor Lego blokjes? “Ik heb m’n vrouw in het bedrijf medevennoot gemaakt. Dus dat zit wel goed, het was een slimme zet. Mijn 2 dochters wonen nog thuis wegens medische problemen. Ze hebben allebei CVS, het chronisch vermoeidheidssyndroom. Toch studeren ze aan de universiteit. Met succes, al doen ze er weliswaar dubbel zo lang over. Wat ben ik toch een trotse vader”. De Lego community is gigantisch geëxplodeerd. Wereldwijd zij er 150.000 volwassenen  aangesloten bij Lego clubs. “Kinderen en volwassen spelen samen. Koppels bouwen ’s avonds huizen en kastelen in plaats van boem-boem te doen! Patiënten met een beroerte krijgen als therapie een moeilijke doos Lego om de motoriek terug op gang te helpen. Schitterend toch”.

‘Wat ik maak is echte kunst’

Denoyelle wil altijd de beste zijn, de middelmaat is maar niets. Echte kunst of een frivole uitlaatklep voor een speelse man in de midlifecrisis? “Ik heb altijd van al mijn hobby’s mijn beroep gemaakt. Mensen zouden dat eens meer moeten doen. Ga je dromen achterna! Dat maakt je gelukkig. Ik beschouw mijn werk als kunst. Men koopt geen Lego blokjes maar een Denoyelle”. Opdrachten komen van over de gehele wereld. Geïnteresseerden kunnen maar beter beschikken over een flink gevulde portefeuille? “Het is maar hoe je het bekijkt. Wie een Lego hoofd in huis wil betaalt algauw enkele duizenden euro’s. Lego brengt mij de wereld rond. Een sjeik uit de Emiraten had een budget van 25.000 dollar voorzien om z’n hoofd in Lego te maken. Ik heb het goedkoper gedaan, ben veel te goed voor deze wereld (lacht). De prijzen variëren volgens de opdracht en mijn marktwaarde. Maar helaas, ik ben toch zo gigantisch slecht in marketing en de prijssetting”.

Fake een affaire met een andere vrouw

Bouwen met Lego blokjes op het niveau van Denoyelle is niet eenvoudig. “Ik stond er niet bij stil hoe moeilijk het kon zijn sommige sculpturen te maken. Dankzij mijn studies burgerlijk ingenieur elektronica krijg ik een beter analytisch beeld, het denken als ingenieur helpt”. De hoofden in Lego van de burgemeesters Temmerman, Beke en Termont staan te kijk in de Zebrastraat. Arsene Weba staat in de meubelwinkel. De Gentse torenrij in het STAM. “Voor de torens werden 170.000 blokjes gebruikt, het bouwen nam 300 uur in beslag. Voor de kop van Termont waren meer dan 6000 blokjes nodig. Niet alles lukt altijd. Het hooft van Marco Borsato komt maar niet goed. Koning Filip en Mathilde zitten ergens in een doos, men kan niet alles etaleren hé”. Ondertussen heeft Dirk 5 medewerkers in dienst die, samen met hem, op bestelling bouwen. “Durf te ondernemen! Ik hanteer het businessmodel van Rubens: ontwerpen, begeleiden en delegeren, spring bij waar nodig en laat anderen doen wat niet leuk is. Zelf bouw ik niet langer dan 5 uur per dag”.

Denoyelle, internationaal gerenommeerd en toch nooit in de boekskes! ‘Ik ben een onbeschreven blad, doe geen zotte dingen, rook niet, geen alcohol of drugs. Ben getrouwd met mijn 1e lief, al 25 jaar een perfect huwelijk. Meer valt er niet te melden. Een journalist zei me eens: ‘Fake een affaire met een andere vrouw, wij zorgen voor een grote, mooie reportage. Ja zeg, ik heb eens goed gelachen”. Werken is zalig? “Ik blijf werken tot mijn 93ste. Daarna ga ik nog 10 jaar uitbollen. Mijn vervaldatum is 103 jaar, alles daarvoor is meegenomen”. Politieke ambities? “Ja, president van Europa worden. Ik kan het goed uitleggen en ben perfect 5-talig. Dat zijn meer talen dan wat Van Rompuy ooit heeft gesproken. Op wat wacht men in feite nog? Alhoewel, Gent ligt me nauw aan het hart, daar wonen mijn beste klanten”.
Vlaamsgezind

Denoyelle maakt deel uit van de Gravensteengroep, een informele denktank die samenkomt om van gedachten te wisselen over de institutionele aspecten van ons staatsbestel.”Ja, ik ben Vlaamsgezind. Ik ben geboren in Ukkel. Er waren 2 mogelijkheden om te overleven. Voor wie Frans sprak was het daar een paradijs. Nederlandstaligen werden vergruisd en geminimaliseerd. Vandaar mij rechtvaardigheidsgevoel. Respect komt van 2 kanten. Als je in Brussel iets uitlegt in het Nederlands krijg je niets gedaan. België is een dolgedraaid kluwen”. Was het daarom dat Dirk een performance deed op het NV-A partijcongres? “Niet speciaal. Dezelfde dag heb ik het CD&V congres in goede banen geleid. Denoyelle is er voor iedereen. Zolang de mensen maar plezier hebben. Ik heb 50 jaar DKV opgeluisterd maar ook een congres van reumatologen. De ene verzekert de kosten die de anderen aanrekenen”.
Frans Van Damme
 

Dit interview verscheen in De Streekkrant, editie Gent & rand-Deinze, week 48/2014
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten