zondag 2 november 2014

Interview De Streekkrant: actrice Mieke Bouve


 

‘Ik vecht tegen een gevoel van somberheid’

Actrice Mieke Bouve heeft een niet onaardig palmares. Vlaanderen leerde haar vooral kennen door rollen in zowat alle televisiereeksen. Tussendoor was ze regelmatig live te zien op scène bij NTGent en bij het Vernieuwend Gents Volkstoneel. Ook in de Gentse politiek kwam zo enkele malen kortstondig in beeld.
De liefde voor cultuur kreeg Mieke Bouve mee van haar kunstminnende ouders. “Ik wou actrice worden en voor mijn ouders was dat geen enkel bezwaar. Iedereen krijgt een kans was hun devies”. De kinderjaren van Mieke waren een echte indianentijd. “Ik was jong, onschuldig, goedgelovig en naïef. Je kon mij alles wijsmaken. Sinterklaas bestond, dat geloofde ik heel lang. Pas op m’n 10e kwam de ontnuchtering. De goedheilige man was fake, een product van de verbeelding”. Niet getreurd, ze had toen wel wat anders aan haar hoofd. “Als kind droomde ik om een paraplu- en sacochewinkeltje te openen. Het is er nooit van gekomen maar de liefde voor mooie dingen is altijd gebleven. Mijn zwak voor schoenen ook. Schoenen kopen is een folie, zowat 45 paar in mijn collectie is hiervan het gevolg”. Een carrière als actrice, daar wordt men toch supervrolijk van! Mieke is ontwapenend eerlijk. “Ik heb een donker kantje, heb af en toe een somber gemoed. Ik ben een gevoelsmens, sta ontzettend veel stil bij de dingen des levens, denk te lang na, ben erg veeleisend in een relatie. Ik vecht dikwijls tegen dat gevoel van somberheid. Lawaai, veel mensen en drukte om me heen, ik kan het nauwelijks verdragen. Ik ben het HSP persoon. Veel mensen kennen die afkorting niet eens, laat staan dat men er begrip voor heeft. HSP staat voor High Sensitive Person, een hooggevoelig persoon. Wist je dat maar 11% van de mensen er ooit achter komt dat hij/zij hoogsensitief is?”.

‘De belangrijkste norm is op televisie komen’
Beroepsacteurs, het is een hondenstiel maar ook de mooiste, volgens insiders. Na 3 gloriejaren als Camilla in de serie Wittekerke hield Bouve het voor bekeken. Het zijn precies altijd dezelfde gezichten die nu aan de bak komen. “Dat is ook zo. De trend van vandaag: kliekskes. Je hoort er bij of men laat je gewoon links liggen, alsof je niet bestaat. Het is dikwijls een snel komen en gaan van gezichten, men krijgt geen voldoende kansen meer. Mannen hebben altijd meer werk dan vrouwen. Reclameopdrachten, daar haalde men vroeger z’n nieuw voor op. Meespelen in een soap was al helemaal minderwaardig in de ogen van theatermensen. Het kan verkeren. Nu is de belangrijkste norm op televisie komen! Er moet brood op de plank komen. Ik schat dat slechts zo’n 3% beroepsacteurs er ook echt kan van leven. Om te laten horen dat de actrice Bouve nog leeft bel ik wel eens mensen op. Daar voel ik me niet te schoon voor”.

Leven is een kunst, dat moet je leren

Een fanreis met actrice Mieke Bouve, daar bedankt ze voor. Ze nam liever deel aan de serie Stanley’s Route in Afrika. “Een bijzonder contingent, het liet een diepe indruk na. Het was een keerpunt in mijn leven. Jezelf tegenkomen, met jezelf geconfronteerd worden is een heel bijzondere ervaring. Na de opnames was ik 8 kilo afgevallen. Geloof me vrij, honger lijden is het ergste wat een mens kan overkomen. We leven hier in een luxewereld, dat weet ik nu wel zeker”.  Mieke wil een gezonde middenweg bewandelen. “Ik ben geen dolle mina maar zeker ook geen kwezel of een seut. Ik amuseer me ontzettend graag maar ik kan me soms ook zo overweldigend triestig voelen. Of ik gelukkig ben? Ik ben niet ongelukkig! Leven is een kunst, dat moet je leren. Een mens wil altijd meer en beter, maar dat is nergens voor nodig, je kan niet alles hebben. Werken is voor mij een gemakkelijke manier om aan de chaos, de wanorde in mijn geest te ontsnappen”.  
“Politici horen zichzelf graag praten”
Mieke Bouve is ondertussen gewend geworden om af en toe in te springen als gemeenteraadslid. Ze verving Annelies Storms, Lien Braeckevelt en Astrid De Brucyker na een bevalling en depanneerde de Gentse Sp.a toen Anne Van Lancker, die aan de slag ging bij de Verenigde Naties. “Nu je het zegt, ik ben de depanneuse, zo had ik het nog nooit bekeken. Ikzelf moet hiervoor als dank nog m’n eerste cadeau krijgen. De politiek is een wereld van ‘ons kent ons, we vergeten elkaar niet’. Daar hoor ik blijkbaar niet echt bij, ik ben geen paling. In de gemeenteraad of een commissie duurt to the point komen veel te lang. Het lijkt soms wel een one man show, ze horen zichzelf toch allemaal zo graag praten. Bouve heeft principes, neemt duidelijke standpunten in. “Het lijkt me belangrijk om consequent te zijn, anders krijg je het deksel op de neus. Maar aan principes vasthouden is niet altijd even gemakkelijk”. Sociale media, niets voor Bouve. “Moet iedereen zo nodig weten dat we vanavond spaghetti eten? ’t Is bezigheidstherapie, allemaal zo flauw, zo goedkoop. Echte vriendschap, dat is waardevol”.
Mieke is een perfectionist, soms een bange muis, voorzichtig met het hart op de tong. “Mij zal je niet vaak zien op de rode loper bij premières of andere chique bedoeningen. ’t Is toch allemaal zo nietszeggend”. De tand des tijds slaat bij iedereen toe, ook bij actrices. “Ja, ik wil dat niet ontkennen. Maar daar kan ik best mee omgaan. Een slechte karaktertrek? Ben nogal vlug kwaad, direct in mijn gat gebeten. Vergeten en vergeven duurt lang. Ik doorzie vlug mensen, dat heeft voordelen. En ik ben een nachtmens, word precies maar ’s avonds wakker”. Hoe is het gesteld met de emoties? “Ik ben een emotionele vrouw. Toen mijn idool Robert Long dood ging stortte mijn wereld compleet in. Tranen met tuiten heb ik toen gehuild, zeekanalen vol”. 
Hypergevoelig
HSP is geen ziekte, wel een karaktertrek met verschillende eigenschappen. Deze mensen beleven alles op hun eigen manier, ervaren de buitenwereld intenser en zijn gevoeliger dan gemiddeld. Ze filteren amper prikkels van buitenaf, die zowel fysiek als emotioneel zijn. Ze nemen alles beter waar dan anderen zoals stemmingen of lichaamstaal. Daarom dat ze zich immens goed kunnen inleven in de situatie van iemand anders. “Volgens vakliteratuur zijn hooggevoelige personen de beste artiesten. Tevens zijn ze ook veel gevoeliger voor geuren, smaken, geluid en licht. Zo ervaar ik het ook. Als ik stop met acteren wil ik kostuumadviseur worden. Mooie materialen, stoffen en kleuren kunnen mij beroeren”. Personen met HSP bezitten een goed ontwikkelde intuïtie, hebben veel interesses, zijn zorgzaam en krijgen snel inzicht in een situatie. We hoeven ons dus geen zorgen te maken over Mieke Bouve.
Frans Van Damme

Dit interview verscheen in De Streekkrant, editie groot Gent/Deinze - week 45/2014
 
 
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten