zondag 9 augustus 2015

Inierview De Streekkrant: JAN BARDI

Mentalist en televisiepersoonlijkheid JAN BARDI
 
“Elke man heeft iets van een autist ”

GENT Wat is echt, wat vals? Wat mag ik geloven, wat misleidt me? Waarom is het allemaal toch zo verwarrend? Om het antwoord te kennen kruisen we onze vingers, tarten het noodlot en lopen onder een ladder door op weg naar Jan Bardi.

Er zijn nog zekerheden in het leven. Jan Bardi (54) geniet van elk bezoek aan Gent. “Het is mijn lievelingsplekje op aarde. Ik kom er erg vaak, zomaar, om de geur op te snuiven, te shoppen, te genieten van cultuur, flaneren en voortdurend nieuwe plekjes ontdekken. Een stad waar altijd wat leuks te beleven is, waar ik zou willen wonen. Gent is een oervlaamse stad zoals er geen 2 bestaan”.

“Moeder noemde me een Reinaert De Vos want ik was sluw, een tikkeltje geniepig, lastig, corrigeerde als kind mijn gedrag niet. Tegendraads, met een solistische gedrevenheid. Ik ben een kluizenaarstype, moet altijd het gevoel hebben dat alles staat of valt door mij, dat het totaal niet lukt als ik uit de bocht ga. Teamwork, gedeelde verantwoordelijkheid, dat ligt me niet zo”. Enige vorm van autisme? “Zou best kunnen, elke man heeft iets van een autist. Creatieve individuen plegen vaak bedrog en hebben een vorm van HT&D”. Men vraagt Bardi op de  vreemdste plaatsen. Van de USA tot het MiddenOosten is hij steevast gesprek van de dag na TV-uitzendingen van zijn eigen showseries of na de vele gastoptredens. Live shows krijgen ovaties van Australië tot Portugal, van Egypte tot Japan. Zijn voorspellingen blijven nergens onopgemerkt. “Wat begon als hobby liep in positieve zin vrij snel uit de hand. Als student amuseerde ik mij 7 jaar op kosten van mijn ouders, het was de hoogste tijd om zelf geld te verdienen. Ik haalde de krantenkoppen met het voorspellen van de winnende Lotto cijfers”. Het bleek nadien een foute gok. Als Bardi geld nodig heeft speelt hij niet op de Lotto.

Het grote publiek leerde Jan echt kennen dankzij eigen televisieshows. In het zog van dat klinkende TV-succes beslist hij nadien alle energie te bundelen in zijn artistieke exploten. Is het een gave? Voorbestemd? Soms lijkt het alsof Bardi door een muur stapt waarachter hij onzichtbaar wordt en dingen kan doen die anderen niet kunnen zien. “Tijdens optredens brengen mensen hun geluksvoorwerp mee. Mensen stellen vragen, ik geef het antwoord. Noem me vooral niet paranormaal begaafd, wat ik toon is authentiek, ik gebruikt gewoon psychologische kneepjes”.

Bardi reist doorheen het land met psychostunts. Oude mythes blijken taai: drie op vier mensen geloven vandaag in een traditioneel volksgeloof, van zwarte kat tot vrijdag de dertiende. “Van waar komt die macht, wat kan ik daar als podiumnar mee? Mijn shows zijn puur entertainment, een intens spel vol raadsels, knipogen en verwondering”. Bardi, een bedrieger met goede bedoelingen, zet mensen op het verkeerde been, laat een zaal achter vol pretoogjes, verwonderde blikken en onbeantwoorde vragen. “Binnen de context van het amusement zijn vraagtekens veel leuker dan antwoorden”.

Jan zit niet om een stunt verlegen, hij komt ook persoonlijk bij mensen thuis. “Opvallend veel in het Gentse, raar hé. Een beperkt aantal deelnemers beleven dan, met hun neus er bovenop, vreemde fenomenen, tot en met de unieke climax: een heuse geestoproeping van een beroemde, vrij door het gezelschap uitgekozen overledene”.

Bardi probeert uit z’n eigen rivierbedding te breken, denkt na, analyseert. Kan hij voor ons, à la minute,  een voorspelling uit de mouw schudden? “Altijd voorspel ik enkel wat zeker zal uitkomen” (lacht geheimzinnig). Als ik zeg dat Termont volgende maand een platte tube zal hebben met z’n velo dan is dat gewoon een gok met de natte vinger, maar wel met een hoog percentage aan slaagkans. Ik voorspel de toekomst zonder helderziendheid, als een weerman. Ik gebruik suggestie zonder hypnose, als een politieker. Ik lees gedachten zonder telepathie, als een minnaar. Op een podium ben ik heer en meester, entertain en bespeel het publiek. Het is allemaal maar show. Mensen afleiden is a part off my job. Bardi is een speelvogel. Het blijft plezant, op het randje van de afgrond waar ik niemand wil induwen. Iedereen manipuleert iedereen in het dagelijkse leven, de wereld wil bedrogen worden. Een tactiek die de politiek ook zo graag toepast! Bedotten is de grootste gave van elk mens. Ik ben een gelukkig en eenvoudige man, een staatsbegrafenis hoeft echt niet voor mij”.
 
Frans Van Damme
 

In interview verscheen in De Streekkrant, editie groot Gent/Deinze - week 33
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten