zondag 23 augustus 2015

Interview De Streekkrant: Carla Hoogwijs


‘Je bent nooit te oud om dromen na te jagen’

GENT Nog nooit van gehoord van CARLAH? Dat zou wel eens spoedig kunnen veranderen. Vraag het maar aan Jan Hautekiet, Patrick Riguelle, Raf & Mich Walschaerts en zovele anderen. Carlah staat voor Carla Hoogewijs, zangeres, componist, auteur en actrice.

Echt bekend is ze niet, maar daar ligt ze niet van wakker.“Ik doorliep het Gentse conservatorium. Omdat ik graag wou weten hoe de stem in elkaar zit, ging ik daarna logopedie studeren, scheef er zelfs mijn thesis over. Geen echte carrièreplanning voor mij, ik laat liever alles op me afkomen.” Ze zong en acteerde o.a. bij Theater Zuidpool, Malpertuis en NTGent, kreeg gastrollen in ontelbare TV-series zoals Zuidflank, Windkracht 10, Wittekerke en Thuis. Maar gans televisiekijkend Vlaanderen kent Carla ongetwijfeld als de alwetende balie-agente Rita Oversteyns in de TV-serie ‘WITSE’. “Met die bekendheid was best te leven. Raar eigenlijk dat mensen mij nu nog altijd herkennen.” Carla kan, als gelukkige vrouw, best leven zonder de status van Bekende Vlaming, er zijn zoveel belangrijker dingen. “Soms zeg ik wel tegen mezelf ‘Carla, wat ben je toch naïef’. Maar naïef zijn is niet noodzakelijk negatief. Vrouwen moeten zich dubbel bewijzen. Ik heb zwarte sneeuw gezien, zonder job gezeten. Maar ook dat werkt inspirerend. Dankzij mijn liefde voor muziek kwam alles telkens op z’n pootjes terecht.” Waarom zien we Carla zelden of nooit in een musical? Waarom weet men haar voor een hoofdrol in een televisieserie niet wonen? “Veel berust op toeval. Dikwijls circuleren dezelfde namen en daar denken ze sowieso het eerst aan. Iemand moet zich plots je naam herinneren. Ik kan moeilijk mezelf verkopen, lobbyen voor een rol is niet echt mijn wereld. Het enige wat ik echt wil is optreden en zingen. Als kind droomde ik er van om zangeres te worden. Reeds op mijn veertiende bracht ik een eigen repertoire in jeugdclubs in de buurt, zocht mijn weg naar het podium via het theater waar ik zowel in de marge als in de officiële schouwburgen alle registers van mijn stem liet horen. Deze weg bracht me samen met zoveel boeiende artiesten waarmee samenwerken heel intens was. Een mens staat niet alleen in het leven.”

Carla Hoogewijs, een frêle verschijning met een grote aaibaarheidsfactor. Ze praat inspirerend, met een naturel en een gloed die indruk maakt. Ze wil duidelijk tegengif zijn in onze soms gratuite samenleving. “Filosofie is voor mij eten en drinken. Nadenken over het leven, daar wordt ik goedgezind van. Geloof in de sterkte van de mens, bidden is eigenlijk praten met jezelf. Weinig respect voor de omgeving, zowel mens, dier als natuur, dat maakt me bang. Ik ben al zo’n 10 maal verhuisd, hou van de stad maar woon toch veel liever midden het groen. Eindelijk heb ik mijn huisje weltevree gevonden in Sint-Martens-Latem.”

Carla kon haar lang gekoesterde droom waarmaken: een muziekalbum opnemen. “Met allemaal zeer persoonlijke songs die ik zelf bij elkaar pende. Je bent nooit te oud om dromen na te jagen en ze te realiseren. Het is bijna een hart onder de riem voor alle vrouwen die 'uit de kleine kinderen zijn’ en opnieuw tijd hebben om in zichzelf te investeren.” Om de kennismaking meteen compleet te maken, blikte ze ook voor elke song een opmerkelijke en aparte videoclip in. Dat is op zich is al een zeer sterk statement. Het wordt nog sterker als je weet dat Carla de kaap van de 50 heeft bereikt. Waarom wachtte Carlah zo lang? “Ik ben een laatbloeier, op alle vlak. Dat lijkt wel een vast patroon te zijn in mijn leven. Er waren de TV- en theaterrollen, er waren kinderen in huis en een vaak reizende man. Nu bleek het gewoon een goed moment te zijn, de plaat kan je simpelweg niet maken als je 20 jaar ben. Naar het album ‘In my dreams’ zal je niet zomaar eventjes gewoon beluisteren, je wordt ondergedompeld in mijn wereld.”  

Een straffe madame, die Carlah, ze zingt met de nadruk op emotie en schoonheid. De cd laat geen enkel zinnig mens onberoerd en zorgt menigmaal voor kippenvelmomenten. “Hoe ouder ik word, hoe zelfverzekerder ik ben, hoe beter alles wordt. Al jaren wil ik een zangcarrière uitbouwen, mijn hart ophalen aan muziek. Dat ogenblik is nu aangebroken, ik ben er helemaal klaar voor, alles valt netjes in de plooi.”
Carla straalt enthousiasme uit, is vast van plan niet af te wijken van de weg die ze altijd heeft bewandeld: die voorwaarts.

Frans Van Damme

Dit interview verscheen in De Streekkrant, editie groot Gent/Deinze - week 35/2015

Geen opmerkingen:

Een reactie posten