maandag 10 oktober 2016

Interview De Streekkrant: Sarah Claerhout


Politica Sarah Claerhout, lijsttrekker CD&V

“De CD&V rolde in het verleden vechtend over de straat”

GENT In juli werd verrassend bekendgemaakt dat kamerlid Sarah Claerhout (39) in Gent de CD&V lijsttrekker zal zijn bij de gemeenteraadsverkiezingen. Ze haalde ooit eens uit naar de moderator tijdens een debat: “Dat is eigen aan uw beroep, u weigert te luisteren naar wat ik te zeggen heb.” Wij zijn dus op onze hoede.

Sarah maakt een gedecideerde indruk.. Dit is haar 1e grote interview geeft ze meteen aan. “Mijn vader, destijds hoofdredacteur bij Kerk en Leven heeft me in alles gestimuleerd. Hij leerde me om niet te vlug iemand te beoordelen, om niet te al te gauw vanuit de buik te spreken. Wat soms erg moeilijk kan zijn in de politiek.” Wie haar als kind vroeg wat ze later wou worden kreeg steevast als antwoord ‘een job waarmee ik de wereld kan zien’. “Ik wou de wereld zien en dat is mij gelukt. Ik heb in het buitenland gewerkt door mijn onderzoek aan de UGent en lange periodes in India. ik ben heel breed christelijk opgevoed. Christen zijn is een voortdurende zoektocht. Een tolerante, open opvoeding deed me nadenken over wat ik wou doen met mijn leven.” Kijken, oordelen, handelen, niet te vlug veroordelen, voortdurend bijleren zijn voor Sarah belangrijke waarden. “Ik zie mensen graag. We moeten leren luisteren naar elkaar, samen op zoek gaan naar oplossingen. Angst en olie op het vuur gieten, de verruwing van de maatschappij, dat maakt me ongerust. Democratie is een spel van verschillende partijen die samenwerken.”

Op 25 mei 2014 werden kiezers in het stemhokje geconfronteerd met bekende en minder bekende politici op de kieslijsten. Sarah Claerhout, sedert 2013 voorzitter van de Gentse CD&V afdeling,  behaalde 8.118 voorkeursstemmen als eerste opvolger op de Oost-Vlaamse CD&V-lijst voor de Kamer. “Het was de eerste maal dat ik mij verkiesbaar stelde en mocht de eed afleggen toen Pieter De Crem staatssecretaris werd. Ik wou mee vorm geven aan een sociale toekomst waarin kansen in het onderwijs en op de arbeidsmarkt en het welzijn van de mensen centraal staan. Werk maken van een sociale, warme samenleving en de wereld beter maken, liggen Sarah nauw aan het hart. “We moeten de uitdagingen zoals de vergrijzing, de moeilijke economisch omstandigheden en de nood aan duurzaamheid onder ogen zien en oplossingen aanreiken.” Ze blijft een nobele onbekende maar de partij ziet in haar een rijzende ster. Als 1e vrouwelijke CD&V lijsttrekker ooit moet ze de partij terug prominent in het schepencollege loodsen. “Ik ben in de politiek gegaan vanuit een lokaal engagement en een overtuiging voor het christendemocratisch project. De CD&V heeft het niet altijd gemakkelijk gehad maar heeft hier zeker een plaats. Wij willen er met een sterk team staan. Onze ambitie? Na 30 jaar oppositie willen we terug mee besturen.” Sarah, verrassend openhartig, hoopt op een ommekeer in de Gentse politieke verhaal. “De partij was bijna verdwenen, de CD&V rolde in het verleden zowat vechtend over de straat. Dat zal niet meer gebeuren. Compromissen sluiten, die rijkdom in onze democratie zijn we bijna verloren.” Hangt er een anti politieke sfeer in de lucht bij de bevolking? “Populisme en mensen opzetten tegen elkaar, jong tegen oud, rijk tegen arm, is verfoeilijk .Ongeduld en haat nemen toe. Stop de onverdraagzaamheid.” Ze komt uit voor haar mening. Het mobiliteitsplan maakt haar niet wild enthousiast. “De schepen weigert te luisteren, hij slaagt er niet in om een draagvlak te creëren, doet dogmatisch en creëert aversie. Het had anders gekund. Het plan bevat goede ideeën maar voor de uitwerking moet je tijd nemen. Eerst alle voorwaarden uitwerken en dan pas paaltjes zetten.” Dat ze de vrouw wordt genoemd die de CD&V moet redden gaat voor haar te ver. “Ik merk dat een vrouw in de politiek moet vechten om te overtuigen. Men probeert een jonge vrouw in de hoek te zetten als een poppetje. Het is treffend hoe vaak men vraagt naar mijn leeftijd. Vraagt men dit ook aan mannen van rond de 40 in de politiek? Het is niet omdat je een andere benadering hebt, waarbij je minder de stem kan verheffen (vrouwen hebben een minder zware stem), minder heftig kan doen (vrouwen worden dan gekenmerkt als hysterisch), dat je niets kan bereiken. Als vrouw is het zoeken naar de juiste toon, duidelijk en resoluut. Zonder een bitch te worden in de politiek. Ik heb onderschat hoe dit nog speelt de dag van vandaag. Men zegt dat ik moet zorgen overal in Gent zichtbaar aanwezig te zijn. Dat probeer ik nu te doen.” Werken aan een imago, het kan nooit kwaad.

Frans Van Damme


Gepubliceerd in De Streekkrant week 41/2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten