vrijdag 19 augustus 2011

Benidorm: De wereld is hier elke dag een beetje mooier

(reeks artikels geschreven voor dagblad Het Nieuwsblad/De Gentenaar)

Naar waar gaan de meeste Belgen op vakantie? Naar Spanje! Naar waar in Spanje gaan de meeste Belgen op vakantie? Naar de regio BENIDORM! Benidorm en omgeving een kolonie voor gepensioneerden enkel omdat het microklimaat goed is voor astma en reuma? Vergeet het. De Spaanse badplaats is een hippe bestemming. Wie vroeger aan Benidorm dacht, zag grote betonnen blokken voor zich, gevuld met oude, saaie bejaarden. Het imago van deze badplaats is echter al geruime tijd netjes opgepoetst. Bij Google is de laatste jaren de zoekterm ‘Benidorm’ een echte hype geworden.

In tegenstelling tot wat velen denken is de regio niet alleen de place-to-be voor oudje op rust, Benidorm basterds, lottowinnaars en renteniers of duistere figuren op de vlucht. Het imago een verzamelplaats te zijn van looprekjes, alleenstaande dames op zoek naar gefortuneerde heren van stand, amusement dat alleen maar bestaat uit bingo voor slechtzienden en de vogeltjesdans voor danslustigen met reuma is al heel lang achterhaald.

Ontelbare mensen dromen van een lekker leven in een zonnige land. Voor de meesten blijft het echter alleen maar bij dromen.  Maar honderden Vlamingen nemen wel die belangrijke beslissing en zeggen elk jaar ons land vaarwel. Benidorm is zo een favoriete bestemming, met stip genoteerd. De ganse regio leeft als nooit tevoren, het is er leuk om te wonen, aangenaam om te werken. En dat doen er dan ook heel wat Gentenaars.
Wat bezielt echter Gentenaars om juist daar te gaan werken? Je moet wel goed gek zijn om elke dag bij een temperatuur van gemiddeld 30 graden alle dagen het beste van jezelf te geven omdat er brood op de plank moet komen. Jaar in, jaar uit, winter en zomer.

Is dit de ideale combinatie van rustig wonen en werken? Hebben de zee en de zon dan toch een magische aantrekkingskracht? Of is het de gezellige drukte die er altijd heerst en de gemoedelijke sfeer welke de regio uitstraalt die het werken er prettiger maakt dan in BelgiĆ«? Of is het uit liefde voor Spanje of omdat BelgiĆ« te klein werd?

Ik wil er alles over weten want misschien ligt later daar ook wel mijn toekomst. Wie zijn die Gentenaars die er wonen en werken? Wat doen ze daar en waarom?  Ik wil kleurrijke portretten maken van fiere en gepassioneerde stadsgenoten die Gent hebben verlaten om in de regio Benidorm hun droom waar te maken. Ondergedompeld worden in een wereld van mensen die met gans hun hebben en houwen zijn vertrokken is mijn bedoeling. Het wedervaren, de hoop of wanhoop, kijken hoe hun verwachtingen werden ingevuld.

Uiteindelijk krijg ik van de chef redactie, wel niet met echt veel enthousiasme, groen licht. Ondergetekende mag naar Benidorm. Want volgens de nieuwe leeftijdsnormen ben ik toch te oud. Mijn toekomst ligt dus blijkbaar voor een weekje in Benidorm. Alle macht aan journalisten op leeftijd!

Een goedkoop vliegtuigticket boeken en een kleine huurauto reserveren is een eerste stap in mijn avontuur. Logeren mag ik bij Rita & John, een kunstenaarskoppel van Antwerpse origine. De gazet heeft aan mij dus een goedkope medewerker met een kleine onkostennota. De rest zien we dan wel ter plaatse. Maar omdat ik de beste leerling van de klas wil zijn en een goede voorbereiding het halve werk is probeer ik vanuit Gent, met dank aan het internet, enkele contacten te leggen. In de hoop dat de tamtam in Benidorm het verdere werk doet. Een eerste reactie laat niet lang op zich wachten. Op een nacht ontvang ik via sms een bedreiging: ‘als je iets over ons durft te schrijven, weten we je wel te vinden’. Blijkbaar is niet elke Gentenaar in Benidorm daar met goede bedoelingen en opgetogen met mijn project. Het maakt op mij geen enkele indruk. Ik wil immers absoluut geen artikels schrijven over ‘losers’. Overal Hollandse vlaggen en krijtborden met daarop als tekst: de beste Hollandse slager, de echte Hollandse bakker, hier broodje kroket, kogelbiefstuk, pindasaus, bitterballen maar nergens onze Gentse trots: stoverij, lookworsten, waterzooi of andere lekkernijen ‘van bij ons’ te bespeuren. Ik neem ter plaatse contact met ‘deze week’ het Nederlandstalige weekblad aan de Costa Blanca. Een leuk artikel is het resultaat. Een radiostation maakt mijn zoektocht naar Gentenaars bekend. Op vrij korte tijd krijg ik nog heel wat meer reacties. De verenigingen ‘Business From Belgium’ & ‘Vlamingen in de wereld’ willen meewerken en geven het initiatief door aan de leden. De trein is op het goede spoor vertrokken. Niemand kon ooit vermoeden dat er zoveel Gentenaars in de streek van Benidorm met succes actief waren. Een autohandelaar, bankbediende, campingreceptionist, beleggingsadviseur, meubelverkoper, restaurant, tuincentrum, bar, verzekeringsmakelaar, tandarts, dokter, notaris, advocaat, horecagroothandel, bloemenzaak, kledingzaak, duikinstructeur, pedicure willen graag meewerken. Het lijkt wel alsof ik door de plaatselijke fanfare wordt ingehaald. Uitnodigingen voor modeshows, business meetings en andere initiatieven met gratis eten en drinken komen mijn richting uit. Het zal dus helaas selecteren in het aanbod worden. Een luxeprobleem voor mij.

De volgende dagen ga ik langs bij enkele Gentenaars en wordt er met open armen ontvangen. Een ode aan het goede leven, enkele prachtige, menselijke verhalen bij elkaar gesprokkeld. Bij lekker leven hoort dat je ‘s morgens uit het raam kijkt en tegen jezelf en de anderen om je heen zegt: “Wat zullen we vandaag voor leuks, interessants of plezierigs doen en ondertussen toch hier onze goed belegde boterham verdienen.

                                            Frans Van Damme


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten