maandag 28 februari 2011

CAW Artevelde kiest voor vrijwilligerswerk!

Vrijwilligers verlagen de drempel naar de hulpverlening.
Mensen met vragen of problemen vinden soms de drempel naar de hulpverlening te hoog. De taal en de handelingswijze komen vaak te bedreigend over. Met het inschakelen van vrijwilligers, kan op een verstaanbare en ongedwongen manier een aanzet gegeven worden om deze stap te zetten. In een Centrum voor Algemeen Welzijn, zoals CAW Artevelde, is dit een absolute meerwaarde in de werking.

Vrijwilligers in CAW Artevelde, zorgen voor een complementaire werking.
Een vrijwilliger is aanvullend aan een beroepskracht. Waar de tijd van de beroepskracht stopt, begint het werk van een vrijwilliger. Waar het mandaat van een vrijwilliger stopt, begint de begeleiding van een hulpverlener. Vrijwilligers vormen geen bedreiging voor de beroepskrachten, ze zijn een meerwaarde voor de werking en ze vormen samen één team. Door het werk van de vrijwilliger, komt extra tijd vrij. De hulpverlener kan hierdoor een gesprek met een cliënt hebben zonder gestoord te worden door telefoon, deurbel of een cliënt met een praktische vraag. Dit bevordert de inhoudelijke werking en versnelt het traject dat de cliënt doorloopt.

De vrijwilliger krijgt geen financiële vergoeding, maar hij wordt er wel rijker van.
De vrijwilliger (man/vrouw) krijgt een specifieke opleiding en begeleiding om er voor te zorgen dat hij, op zijn manier, volwaardig meedraait in de ploeg medewerkers. Hij krijgt zicht op maatschappelijke problemen en situaties die zijn eigen leven voller of inhoudelijker maken. Met een goede vrijwilligersverzekering op zak, leert hij bij over hulpverlening, maar ook over zichzelf. Soms krijgt het zelfvertrouwen een dusdanige boost waardoor het persoonlijke leven van de vrijwilliger een belangrijke wending kan nemen. Een mooi voorbeeld hiervan is de getuigenis van Mainur Zhumanova.

Vrijwilligerswerk geeft het zelfvertrouwen een boost.

In 2000 ruilde ik Kazachstan in voor België. Ik ben een alleenstaande moeder met 2 kinderen. Wegens gezondheidsredenen heb ik hier niet kunnen werken. Ik was heel onzeker, bijna hopeloos.
Via de site van CAW Artevelde, ben ik in contact gekomen met hun vrijwilligerswerking, waar ik begin januari gestart ben. Ik werd direct en op een volwaardige manier in het team opgenomen.

Dankzij dit vrijwilligerswerk is mijn leven een positieve richting uitgegaan en volledig veranderd.
Ik hervatte mijn avondlessen Nederlands. Al na een maand kreeg ik het gevoel dat ik meer kon, dat ik zekerder geworden was en dat ik eigenlijk niet zo hulpeloos ben.
Mijn ambities werden groter. Ik besliste om een echte job te zoeken. Via artikel 60 heb ik mijn droomjob gevonden. Ik begin maandag te werken als assistente aan de faculteit Biochemie, voedselkwaliteit in de Universiteit Gent.

CAW Artevelde heeft mij een unieke kans gegeven om een normaal leven te leiden.
Op mijn 45ste, na alle ellende en frustraties, begin ik een nieuw leven.

Mainur Zhumanova

De juiste vrijwilliger op de juiste plaats.
Vrijwillige medewerkers worden ingeschakeld in allerhande taken in de dienst- en hulpverlening in het CAW . Sommigen draaien mee in de telefonische permanentie, anderen nemen logistieke of ondersteunende taken op zich. Interesses en competenties van de vrijwilligers worden gematched met de taken binnen de verschillende deelwerkingen. De vrijwilliger krijgt een opleiding en een begeleiding waardoor dit vrijwillig werk een win-winsituatie is voor beide partijen.

Op 3 maart vieren de vrijwilligers feest in de Oude Houtlei.
Waardering voor wie een vrijwilliger is en wat hij doet is een evidentie. Maar in deze week van de vrijwilliger, worden de 80 vrijwillige medewerkers, uit alle deelwerkingen van CAW Artevelde, extra in de schijnwerpers gezet. In dit waarderingsmoment is er, naast een dankwoordje van Patrick Seys, directeur, en Marleen Lietaer, voorzitster van de stuurgroep vrijwilligers van het CAW, een vorming met Nathalie Winters geprogrammeerd. Zij is verbonden aan het Provinciaal Steunpunt Vrijwilligerswerk provincie Oost-Vlaanderen.


CAW Artevelde blijft steeds op zoek naar gemotiveerde vrijwilligers. Een uitgebreide informatiebrochure voor de vrijwilliger is te vinden op www.artevelde.be/vrijwilligers

Spreekt het je aan? Twijfel je nog? Neem gerust vrijblijvend contact op.
Karel Vandesteene
Stafmedewerker vrijwilligerswerk
CAW Artevelde, Oude Houtlei 124 ,9000 Gent      tel: 09/265.04.38

Geen opmerkingen:

Een reactie posten